120007 SE MEd 02: SE Practicum Course: Forschendes Lernen im Praxisfeld (2025S)
Prüfungsimmanente Lehrveranstaltung
Labels
Zusammenfassung
An/Abmeldung
Hinweis: Ihr Anmeldezeitpunkt innerhalb der Frist hat keine Auswirkungen auf die Platzvergabe (kein "first come, first served").
- Anmeldung von Mo 11.11.2024 09:00 bis So 24.11.2024 23:00
- Abmeldung bis Di 18.02.2025 13:22
An/Abmeldeinformationen sind bei der jeweiligen Gruppe verfügbar.
Gruppen
Gruppe 1
Alle Informationen rund um die Praxisphase im Master finden Sie hier:
https://ssc-lehrerinnenbildung.univie.ac.at/ssc-lehrerinnenbildung/praktikum/masterstudium/praxisphase-master/
https://ssc-lehrerinnenbildung.univie.ac.at/ssc-lehrerinnenbildung/praktikum/masterstudium/praxisphase-master/
max. 18 Teilnehmer*innen
Sprache: Englisch
Lernplattform: Moodle
Lehrende
Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert
- Donnerstag 06.03. 16:00 - 19:00 Raum 4 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-19
- Donnerstag 20.03. 16:00 - 19:00 Raum 4 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-19
- Donnerstag 03.04. 17:00 - 20:00 Digital
- N Donnerstag 15.05. 16:00 - 19:00 Raum 4 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-19
- Donnerstag 12.06. 16:00 - 19:00 Raum 4 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-19
- Samstag 21.06. 09:00 - 12:00 Raum 2 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-09
Gruppe 2
Alle Informationen rund um die Praxisphase im Master finden Sie hier:
https://ssc-lehrerinnenbildung.univie.ac.at/ssc-lehrerinnenbildung/praktikum/masterstudium/praxisphase-master/
https://ssc-lehrerinnenbildung.univie.ac.at/ssc-lehrerinnenbildung/praktikum/masterstudium/praxisphase-master/
max. 18 Teilnehmer*innen
Sprache: Englisch
Lernplattform: Moodle
Lehrende
Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert
- Montag 10.03. 17:00 - 20:00 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
- Montag 24.03. 17:00 - 20:00 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
- Montag 07.04. 17:00 - 20:00 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
- N Montag 28.04. 17:00 - 20:00 Digital
- Montag 12.05. 17:00 - 20:00 Digital
- Montag 26.05. 17:00 - 20:00 Digital
- Montag 16.06. 17:00 - 20:00 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
- Montag 23.06. 17:00 - 20:00 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
Gruppe 3
Alle Informationen rund um die Praxisphase im Master finden Sie hier:
https://ssc-lehrerinnenbildung.univie.ac.at/ssc-lehrerinnenbildung/praktikum/masterstudium/praxisphase-master/
https://ssc-lehrerinnenbildung.univie.ac.at/ssc-lehrerinnenbildung/praktikum/masterstudium/praxisphase-master/
max. 18 Teilnehmer*innen
Sprache: Englisch
Lernplattform: Moodle
Lehrende
Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert
- Freitag 07.03. 15:00 - 18:00 Raum 1 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-05
- Freitag 14.03. 15:00 - 18:00 Raum 1 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-05
- Freitag 28.03. 15:00 - 18:00 Raum 1 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-05
- Freitag 04.04. 15:00 - 18:00 Raum 1 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-05
- Freitag 11.04. 15:00 - 18:00 Raum 1 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-05
- N Freitag 09.05. 15:00 - 18:00 Raum 1 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-05
- Freitag 06.06. 15:00 - 18:00 Raum 1 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-05
- Freitag 13.06. 15:00 - 18:00 Raum 1 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-05
Gruppe 4
Alle Informationen rund um die Praxisphase im Master finden Sie hier:
https://ssc-lehrerinnenbildung.univie.ac.at/ssc-lehrerinnenbildung/praktikum/masterstudium/praxisphase-master/
https://ssc-lehrerinnenbildung.univie.ac.at/ssc-lehrerinnenbildung/praktikum/masterstudium/praxisphase-master/
max. 18 Teilnehmer*innen
Sprache: Englisch
Lernplattform: Moodle
Lehrende
Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert
- Mittwoch 05.03. 15:00 - 18:00 Raum 4 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-19
- Mittwoch 19.03. 15:00 - 18:00 Raum 4 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-19
- Mittwoch 02.04. 15:00 - 18:00 Raum 4 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-19
- N Mittwoch 07.05. 15:00 - 18:00 Digital
- Mittwoch 14.05. 15:00 - 18:00 Digital
- Mittwoch 28.05. 15:00 - 18:00 Raum 4 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-19
- Mittwoch 18.06. 15:00 - 20:00 Seminarraum 9, Kolingasse 14-16, OG01
Gruppe 5
Alle Informationen rund um die Praxisphase im Master finden Sie hier:
https://ssc-lehrerinnenbildung.univie.ac.at/ssc-lehrerinnenbildung/praktikum/masterstudium/praxisphase-master/
https://ssc-lehrerinnenbildung.univie.ac.at/ssc-lehrerinnenbildung/praktikum/masterstudium/praxisphase-master/
max. 18 Teilnehmer*innen
Sprache: Englisch
Lernplattform: Moodle
Lehrende
Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert
- Mittwoch 05.03. 18:00 - 20:00 Digital
- Mittwoch 19.03. 18:00 - 20:00 Digital
- Mittwoch 26.03. 18:00 - 20:00 Digital
- Mittwoch 02.04. 18:00 - 20:00 Digital
- Mittwoch 09.04. 18:00 - 20:00 Digital
- N Mittwoch 30.04. 18:00 - 20:00 Digital
- Mittwoch 07.05. 18:00 - 20:00 Digital
- Mittwoch 14.05. 18:00 - 20:00 Digital
- Mittwoch 04.06. 18:00 - 20:00 Digital
- Mittwoch 11.06. 18:00 - 20:00 Digital
- Mittwoch 18.06. 18:00 - 20:00 Digital
- Mittwoch 25.06. 18:00 - 20:00 Digital
Gruppe 6
Alle Informationen rund um die Praxisphase im Master finden Sie hier:
https://ssc-lehrerinnenbildung.univie.ac.at/ssc-lehrerinnenbildung/praktikum/masterstudium/praxisphase-master/
https://ssc-lehrerinnenbildung.univie.ac.at/ssc-lehrerinnenbildung/praktikum/masterstudium/praxisphase-master/
max. 18 Teilnehmer*innen
Sprache: Englisch
Lernplattform: Moodle
Lehrende
Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert
- Dienstag 11.03. 17:00 - 20:00 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
- Dienstag 25.03. 17:00 - 20:00 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
- Dienstag 08.04. 17:00 - 20:00 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
- N Dienstag 29.04. 17:00 - 20:00 Digital
- Dienstag 13.05. 17:00 - 20:00 Digital
- Dienstag 27.05. 17:00 - 20:00 Digital
- Dienstag 17.06. 17:00 - 20:00 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
- Dienstag 24.06. 17:00 - 20:00 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
Information
Ziele, Inhalte und Methode der Lehrveranstaltung
Art der Leistungskontrolle und erlaubte Hilfsmittel
1) Attendance of all blocks/online sessions is mandatory;
2) Active participation in class and online, assignments, presentation of Action Research project;
3) Debriefing session at an individually arranged date towards the end of the semester (documents and notes can be used);
4) Action Research project report;
5) Upload of complete Practicum Documentation Pack (Praktikumspass).
2) Active participation in class and online, assignments, presentation of Action Research project;
3) Debriefing session at an individually arranged date towards the end of the semester (documents and notes can be used);
4) Action Research project report;
5) Upload of complete Practicum Documentation Pack (Praktikumspass).
Mindestanforderungen und Beurteilungsmaßstab
REQUIREMENTS ('zwingend vorgeschriebene Leistungen'):- Being present and active in all sessions - you may miss a
maximum of one session only!
- Submission of all written assignments
- Submission of an action research (AR) project proposal
- Presentation of your AR project
- Submission of an AR project report
- Submission of practicum documentation pack (incl. Praktikumspass)
- Summarizing and discussing your reflections on practicum in an individual debriefing sessionASSESSMENT1. Full and active participation, home assignments (readings, etc.), debriefing session (20%)
2. AR proposal (20%)
3. Brief presentation of AR project (15%)
4. AR project report (45%)
maximum of one session only!
- Submission of all written assignments
- Submission of an action research (AR) project proposal
- Presentation of your AR project
- Submission of an AR project report
- Submission of practicum documentation pack (incl. Praktikumspass)
- Summarizing and discussing your reflections on practicum in an individual debriefing sessionASSESSMENT1. Full and active participation, home assignments (readings, etc.), debriefing session (20%)
2. AR proposal (20%)
3. Brief presentation of AR project (15%)
4. AR project report (45%)
Prüfungsstoff
Continuous assessment:
- class participation, preparation tasks, Action Research Proposal;
- project presentation and project report (Action Research Project);
- reflection tasks (Teaching Practice);
- debriefing session.Details on assignments are provided in class and on Moodle.
- class participation, preparation tasks, Action Research Proposal;
- project presentation and project report (Action Research Project);
- reflection tasks (Teaching Practice);
- debriefing session.Details on assignments are provided in class and on Moodle.
Literatur
Borg, S. (2016). Action research: Not just about ‘results’. Cambridge English Research Notes, 66, 3-5.
Burns, A. (2010). Doing Action Research in Language Teaching: A Guide for Practitioners. NY: Routledge.
Burns, A. (2015). Action Research. In J. D. Brown & C. A. Coombe (eds.), The Cambridge guide to research in language teaching and learning (p. 99-104). Cambridge University Press.
Burton, Jill (2009). Reflective Practice. In Anne Burns and Jack C. Richards (eds.). The Cambridge Guide to Second Language Teacher Education. Cambridge University Press.
Wipperfürth, M., & Mehlmauer-Larcher, B. (2022). Special Issue Introduction: Action Research projects in ELT teacher education. CELT Matters. https://anglistik.univie.ac.at/research/departmental-publications/celt-matters/contributions/
Burns, A. (2010). Doing Action Research in Language Teaching: A Guide for Practitioners. NY: Routledge.
Burns, A. (2015). Action Research. In J. D. Brown & C. A. Coombe (eds.), The Cambridge guide to research in language teaching and learning (p. 99-104). Cambridge University Press.
Burton, Jill (2009). Reflective Practice. In Anne Burns and Jack C. Richards (eds.). The Cambridge Guide to Second Language Teacher Education. Cambridge University Press.
Wipperfürth, M., & Mehlmauer-Larcher, B. (2022). Special Issue Introduction: Action Research projects in ELT teacher education. CELT Matters. https://anglistik.univie.ac.at/research/departmental-publications/celt-matters/contributions/
Zuordnung im Vorlesungsverzeichnis
MEd 046 / 507
Modul 2
LI: 12-0624
Modul 2
LI: 12-0624
Letzte Änderung: Mi 12.03.2025 15:26
Core Content: applying theoretical concepts in practice; subject-specific observation techniques; professional reflection procedures (individual and collaborative) principles and procedures of Action Research.
Methods: reading tasks, interactive class with student participation in small-group and all-class discussions of topics related to participants' observations, teaching experience and students' action research projects. The main instrument for observation, reflection and discussion is the EPOSTL - European Portfolio for Student Teachers of Languages.