Universität Wien

120007 SE MEd 02: SE Practicum Course: Forschendes Lernen im Praxisfeld (2025S)

4.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 12 - Anglistik
Prüfungsimmanente Lehrveranstaltung

Zusammenfassung

2 Mehlmauer-Larcher , Moodle
Mo 28.04. 17:00-20:00 Digital
4 Martinek , Moodle
Mi 07.05. 15:00-18:00 Digital
5 DIGITAL Schlick , Moodle
Mi 30.04. 18:00-20:00 Digital
6 Mehlmauer-Larcher , Moodle
Di 29.04. 17:00-20:00 Digital

An/Abmeldung

Hinweis: Ihr Anmeldezeitpunkt innerhalb der Frist hat keine Auswirkungen auf die Platzvergabe (kein "first come, first served").
An/Abmeldeinformationen sind bei der jeweiligen Gruppe verfügbar.

Gruppen

Gruppe 1

max. 18 Teilnehmer*innen
Sprache: Englisch
Lernplattform: Moodle

Lehrende

Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert

  • Donnerstag 06.03. 16:00 - 19:00 Raum 4 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-19
  • Donnerstag 20.03. 16:00 - 19:00 Raum 4 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-19
  • Donnerstag 03.04. 17:00 - 20:00 Digital
  • Donnerstag 12.06. 16:00 - 19:00 Raum 4 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-19
  • Samstag 21.06. 09:00 - 12:00 Raum 2 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-09

Gruppe 2

max. 18 Teilnehmer*innen
Sprache: Englisch
Lernplattform: Moodle

Lehrende

Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert

  • Montag 10.03. 17:00 - 20:00 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
  • Montag 24.03. 17:00 - 20:00 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
  • Montag 07.04. 17:00 - 20:00 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
  • Montag 12.05. 17:00 - 20:00 Digital
  • Montag 26.05. 17:00 - 20:00 Digital
  • Montag 16.06. 17:00 - 20:00 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
  • Montag 23.06. 17:00 - 20:00 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13

Gruppe 3

max. 18 Teilnehmer*innen
Sprache: Englisch
Lernplattform: Moodle

Lehrende

Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert

  • Freitag 07.03. 15:00 - 18:00 Raum 1 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-05
  • Freitag 14.03. 15:00 - 18:00 Raum 1 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-05
  • Freitag 28.03. 15:00 - 18:00 Raum 1 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-05
  • Freitag 04.04. 15:00 - 18:00 Raum 1 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-05
  • Freitag 11.04. 15:00 - 18:00 Raum 1 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-05
  • Freitag 06.06. 15:00 - 18:00 Raum 1 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-05
  • Freitag 13.06. 15:00 - 18:00 Raum 1 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-05

Gruppe 4

max. 18 Teilnehmer*innen
Sprache: Englisch
Lernplattform: Moodle

Lehrende

Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert

  • Mittwoch 05.03. 15:00 - 18:00 Raum 4 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-19
  • Mittwoch 19.03. 15:00 - 18:00 Raum 4 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-19
  • Mittwoch 02.04. 15:00 - 18:00 Raum 4 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-19
  • Mittwoch 14.05. 15:00 - 18:00 Digital
  • Mittwoch 28.05. 15:00 - 18:00 Raum 4 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-19
  • Mittwoch 18.06. 15:00 - 20:00 Seminarraum 9, Kolingasse 14-16, OG01

Gruppe 5

max. 18 Teilnehmer*innen
Sprache: Englisch
Lernplattform: Moodle

Lehrende

Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert

  • Mittwoch 05.03. 18:00 - 20:00 Digital
  • Mittwoch 19.03. 18:00 - 20:00 Digital
  • Mittwoch 26.03. 18:00 - 20:00 Digital
  • Mittwoch 02.04. 18:00 - 20:00 Digital
  • Mittwoch 09.04. 18:00 - 20:00 Digital
  • Mittwoch 07.05. 18:00 - 20:00 Digital
  • Mittwoch 14.05. 18:00 - 20:00 Digital
  • Mittwoch 04.06. 18:00 - 20:00 Digital
  • Mittwoch 11.06. 18:00 - 20:00 Digital
  • Mittwoch 18.06. 18:00 - 20:00 Digital
  • Mittwoch 25.06. 18:00 - 20:00 Digital

Gruppe 6

max. 18 Teilnehmer*innen
Sprache: Englisch
Lernplattform: Moodle

Lehrende

Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert

  • Dienstag 11.03. 17:00 - 20:00 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
  • Dienstag 25.03. 17:00 - 20:00 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
  • Dienstag 08.04. 17:00 - 20:00 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
  • Dienstag 13.05. 17:00 - 20:00 Digital
  • Dienstag 27.05. 17:00 - 20:00 Digital
  • Dienstag 17.06. 17:00 - 20:00 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
  • Dienstag 24.06. 17:00 - 20:00 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13

Information

Ziele, Inhalte und Methode der Lehrveranstaltung

The aim of this course (4 ECTS) is to assist and support student teachers during their Master practicum phase (9 ECTS) with regard to observation skills, discussions of ELT teaching issues and the evaluation of their observations and teaching experiences. The course draws on the students’ methodological knowledge of previous courses and aims at the integration of their professional knowledge when planning, conducting, reflecting, and discussing their ELT practice. To this aim student teachers are introduced to the concept of Action Research (AR) and will be assisted in carrying out an AR Project during their field experience.
Core Content: applying theoretical concepts in practice; subject-specific observation techniques; professional reflection procedures (individual and collaborative) principles and procedures of Action Research.
Methods: reading tasks, interactive class with student participation in small-group and all-class discussions of topics related to participants' observations, teaching experience and students' action research projects. The main instrument for observation, reflection and discussion is the EPOSTL - European Portfolio for Student Teachers of Languages.

Art der Leistungskontrolle und erlaubte Hilfsmittel

1) Attendance of all blocks/online sessions is mandatory;
2) Active participation in class and online, assignments, presentation of Action Research project;
3) Debriefing session at an individually arranged date towards the end of the semester (documents and notes can be used);
4) Action Research project report;
5) Upload of complete Practicum Documentation Pack (Praktikumspass).

Mindestanforderungen und Beurteilungsmaßstab

REQUIREMENTS ('zwingend vorgeschriebene Leistungen'):

- Being present and active in all sessions - you may miss a
maximum of one session only!
- Submission of all written assignments
- Submission of an action research (AR) project proposal
- Presentation of your AR project
- Submission of an AR project report
- Submission of practicum documentation pack (incl. Praktikumspass)
- Summarizing and discussing your reflections on practicum in an individual debriefing session

ASSESSMENT

1. Full and active participation, home assignments (readings, etc.), debriefing session (20%)
2. AR proposal (20%)
3. Brief presentation of AR project (15%)
4. AR project report (45%)

Prüfungsstoff

Continuous assessment:
- class participation, preparation tasks, Action Research Proposal;
- project presentation and project report (Action Research Project);
- reflection tasks (Teaching Practice);
- debriefing session.

Details on assignments are provided in class and on Moodle.

Literatur

Borg, S. (2016). Action research: Not just about ‘results’. Cambridge English Research Notes, 66, 3-5.
Burns, A. (2010). Doing Action Research in Language Teaching: A Guide for Practitioners. NY: Routledge.
Burns, A. (2015). Action Research. In J. D. Brown & C. A. Coombe (eds.), The Cambridge guide to research in language teaching and learning (p. 99-104). Cambridge University Press.
Burton, Jill (2009). Reflective Practice. In Anne Burns and Jack C. Richards (eds.). The Cambridge Guide to Second Language Teacher Education. Cambridge University Press.
Wipperfürth, M., & Mehlmauer-Larcher, B. (2022). Special Issue Introduction: Action Research projects in ELT teacher education. CELT Matters. https://anglistik.univie.ac.at/research/departmental-publications/celt-matters/contributions/

Zuordnung im Vorlesungsverzeichnis

MEd 046 / 507
Modul 2
LI: 12-0624

Letzte Änderung: Mi 12.03.2025 15:26