Universität Wien

120012 SE Literary Seminar / BA-Arbeit / MA British/Irish/New English (2011S)

The Well-Made Play in the Twentieth Century

11.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 12 - Anglistik
Prüfungsimmanente Lehrveranstaltung

An/Abmeldung

Hinweis: Ihr Anmeldezeitpunkt innerhalb der Frist hat keine Auswirkungen auf die Platzvergabe (kein "first come, first served").

Details

max. 18 Teilnehmer*innen
Sprache: Englisch

Lehrende

Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert

Dienstag 08.03. 14:00 - 16:00 Besprechungsraum Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O2-07
Dienstag 15.03. 14:00 - 16:00 Besprechungsraum Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O2-07
Dienstag 22.03. 14:00 - 16:00 Besprechungsraum Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O2-07
Dienstag 29.03. 14:00 - 16:00 Besprechungsraum Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O2-07
Dienstag 05.04. 14:00 - 16:00 Besprechungsraum Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O2-07
Dienstag 12.04. 14:00 - 16:00 Besprechungsraum Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O2-07
Dienstag 03.05. 14:00 - 16:00 Besprechungsraum Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O2-07
Dienstag 10.05. 14:00 - 16:00 Besprechungsraum Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O2-07
Dienstag 17.05. 14:00 - 16:00 Besprechungsraum Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O2-07
Dienstag 24.05. 14:00 - 16:00 Besprechungsraum Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O2-07
Dienstag 31.05. 14:00 - 16:00 Besprechungsraum Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O2-07
Dienstag 07.06. 14:00 - 16:00 Besprechungsraum Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O2-07
Dienstag 21.06. 14:00 - 16:00 Besprechungsraum Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O2-07
Dienstag 28.06. 14:00 - 16:00 Besprechungsraum Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O2-07

Information

Ziele, Inhalte und Methode der Lehrveranstaltung

The well-made play originated in France in the nineteenth century (Scribe, Sardou) and had its heyday in British theatre in the late Victorian age. However, despite several attempts to oust it from the British stage, it remained the most popular dramatic form throughout the twentieth century. A prominent contemporary theatre historian claims that the well-made play became and still remains the traditional model of play construction. A further important aspect is its close connection to dramatic as well as stage realism. In this seminar we will explore representative well-made plays, comic as well as serious.

Art der Leistungskontrolle und erlaubte Hilfsmittel

Regular attendance, oral presentation, active participation in class discussions, academic paper (20-25 pages), final essay.

Mindestanforderungen und Beurteilungsmaßstab

Introduce students to the most widely used dramatic form in British theatre, make them aware of characteristic structural and thematic features of the well-made play and, ultimately, acquaint them with the mechanics of playwriting.

Prüfungsstoff

Introduction to the aesthetic features of the well-made play, contextualisation within dramatic and theatrical history; students' presentations, class discussions.

Literatur

The texts analysed will include plays by Henry Arthur Jones, Arthur Wing Pinero, John Galsworthy, Noel Coward, Terence Rattigan, John Osborne and Alan Ayckbourn.

Zuordnung im Vorlesungsverzeichnis

Studium: Diplom 343, UF 344, BA 612, MA 844;
Code/Modul: 322, 326/328, 336/338, 721-723, 821, BA12, MA4, MA7;
Lehrinhalt: 12-0216

Letzte Änderung: Mo 07.09.2020 15:33