Universität Wien

120023 AR Linguistics course (interactive) 223/224 (2010S)

Bilingualism

1.50 ECTS (1.00 SWS), SPL 12 - Anglistik
Prüfungsimmanente Lehrveranstaltung

Diese LVA gilt für das Diplomstudium (UniStG) und das Lehramt UF Englisch (UniStG).

An/Abmeldung

Hinweis: Ihr Anmeldezeitpunkt innerhalb der Frist hat keine Auswirkungen auf die Platzvergabe (kein "first come, first served").

Details

max. 24 Teilnehmer*innen
Sprache: Englisch

Lehrende

Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert

  • Dienstag 09.03. 15:00 - 16:00 Raum 1 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-05
  • Dienstag 16.03. 15:00 - 16:00 Raum 1 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-05
  • Dienstag 23.03. 15:00 - 16:00 Raum 1 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-05
  • Dienstag 13.04. 15:00 - 16:00 Raum 1 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-05
  • Dienstag 20.04. 15:00 - 16:00 Raum 1 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-05
  • Dienstag 27.04. 15:00 - 16:00 Raum 1 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-05
  • Dienstag 04.05. 15:00 - 16:00 Raum 1 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-05
  • Dienstag 11.05. 15:00 - 16:00 Raum 1 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-05
  • Dienstag 18.05. 15:00 - 16:00 Raum 1 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-05
  • Dienstag 01.06. 15:00 - 16:00 Raum 1 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-05
  • Dienstag 08.06. 15:00 - 16:00 Raum 1 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-05
  • Dienstag 15.06. 15:00 - 16:00 Raum 1 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-05
  • Dienstag 22.06. 15:00 - 16:00 Raum 1 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-05
  • Dienstag 29.06. 15:00 - 16:00 Raum 1 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-05

Information

Ziele, Inhalte und Methode der Lehrveranstaltung

The class will begin with a review of basic terms and concepts, including 'languages' and 'dialects', the dialect continuum, standard, national and official languages, language varieties, factors of variation. These concepts will then be used to illustrate a series of brief case-studies of societal bi- and multi-lingualism, e.g. Malta, Finland, Belgium, Wales, Luxembourg, the Amazon basin, the USA, New Zealand and India. Finally, different types of individual bilingualism will be discussed (e.g. balanced, dominant, receptive, childhood bilingualism etc.), as well as code-switching, and attitudes to bilingualism.

Art der Leistungskontrolle und erlaubte Hilfsmittel

i) an essay to be handed in in January (about 3,000 words) and (ii) a classroom task, details of which will be provided during the first session.

Mindestanforderungen und Beurteilungsmaßstab

The aim of the class is twofold: to familiarise students with a number of fundamental sociolinguistic concepts, and to encourage them to reflect on their own personal and social identities as language learners and users.

Prüfungsstoff

After the initial, theoretical phase, the class will largely consist of the description and discussion of specific examples of bilingual situations and behaviour, drawing where possible on the students' own experience.

Literatur

Students are expected to prepare for the course by reading at least Section I (pages 1 - 89) of Edith Harding-Esch and Philip Riley The Bilingual Family (Second edition 2003, Cambridge University Press). A selective bibliography will be distributed in class.

Zuordnung im Vorlesungsverzeichnis

Diplom 343, UF 344
LI 12-0028, SPCode 223, 224, 223-225

Letzte Änderung: Mo 07.09.2020 15:33