Universität Wien

120081 PS Literature: Introductory Seminar (304) (2009S)

Dialogues and Contestations in the 'Promised Land' - (Non)-Comformity in Canadian and US-American Jewish Writing

4.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 12 - Anglistik
Prüfungsimmanente Lehrveranstaltung

Diese LVA gilt für das Bachelorstudium nach UG2002, das Diplomstudium (UniStG) und das Lehramt UF Englisch (UniStG).

An/Abmeldung

Hinweis: Ihr Anmeldezeitpunkt innerhalb der Frist hat keine Auswirkungen auf die Platzvergabe (kein "first come, first served").

Details

max. 24 Teilnehmer*innen
Sprache: Englisch

Lehrende

Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert

  • Donnerstag 19.03. 12:00 - 14:00 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
  • Donnerstag 26.03. 12:00 - 14:00 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
  • Donnerstag 02.04. 12:00 - 14:00 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
  • Donnerstag 23.04. 12:00 - 14:00 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
  • Donnerstag 30.04. 12:00 - 14:00 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
  • Donnerstag 07.05. 12:00 - 14:00 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
  • Donnerstag 14.05. 12:00 - 14:00 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
  • Donnerstag 28.05. 12:00 - 14:00 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
  • Donnerstag 04.06. 12:00 - 14:00 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
  • Donnerstag 18.06. 12:00 - 14:00 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
  • Donnerstag 25.06. 12:00 - 14:00 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13

Information

Ziele, Inhalte und Methode der Lehrveranstaltung

In this course we will focus on constructions and notions of Jewishness in North American writing. The diaspora and the image of the wandering Jew have become productive paradigms in the 20th century in which displacement and alienation have become constitutive modes for identity formations. We will investigate strategies of constructions of Jewish identities, the differentiated employment of markers of isolation and community in the diaspora, and look at instances of deliberate deployment, appropriation and/or refusal of grand narratives such as the American dream, conceptions of Manifest Destiny, and Jewish (prophetic) traditions. An important focus will also be on voicing the unsayable, i.e. the problematic nature of art and writing about the Holocaust.
All texts are taken from the US-American and Canadian context of the 20th century: Aniza Yezierska's Bread Givers (1921), Ann Michael's Fugitive Pieces (1997), David Gow's play Cherry Docs (1998), Henry Kreisel's short story collection The Almost Meeting (1981), and poems by Emma Lazarus, Mary Antin, Jacob Glatstein, Eli Mandel, A.M. Klein, Leonard Cohen, and Irving Layton.

Art der Leistungskontrolle und erlaubte Hilfsmittel

class-participation, presentation, term paper (proseminar paper), final written exam

Mindestanforderungen und Beurteilungsmaßstab

Research-based analysis of poetry, drama, and fiction

Prüfungsstoff

Interactive Introductory Seminar

Literatur

Reader and reading list to be posted here: http://anglistik.univie.ac.at/staff/banauch/

Zuordnung im Vorlesungsverzeichnis

304, 701, 1111

Letzte Änderung: Mo 07.09.2020 15:33