120151 UE Themenspezifische Lehrveranstaltung (Fachdidaktik) = MA Adv. Course 1-5 (Applied Linguistics & TEFL) (2009W)
The (Inter)cultural Dimension of (English) Language Learning
Prüfungsimmanente Lehrveranstaltung
Labels
Diese LVA gilt für das Masterstudium English Language and Linguistics nach UG2002, das Diplomstudium (UniStG) und das Lehramt UF Englisch (UniStG).
An/Abmeldung
Hinweis: Ihr Anmeldezeitpunkt innerhalb der Frist hat keine Auswirkungen auf die Platzvergabe (kein "first come, first served").
- Anmeldung von Di 15.09.2009 14:00 bis Mo 28.09.2009 14:00
- Anmeldung von Fr 02.10.2009 14:00 bis Do 08.10.2009 14:00
- Abmeldung bis Sa 31.10.2009 23:59
Details
max. 20 Teilnehmer*innen
Sprache: Englisch
Lehrende
Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert
- Mittwoch 14.10. 08:30 - 10:00 Besprechungsraum Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O2-07
- Mittwoch 21.10. 08:30 - 10:00 Besprechungsraum Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O2-07
- Mittwoch 28.10. 08:30 - 10:00 Besprechungsraum Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O2-07
- Mittwoch 04.11. 08:30 - 10:00 Besprechungsraum Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O2-07
- Mittwoch 11.11. 08:30 - 10:00 Besprechungsraum Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O2-07
- Mittwoch 18.11. 08:30 - 10:00 Besprechungsraum Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O2-07
- Mittwoch 25.11. 08:30 - 10:00 Besprechungsraum Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O2-07
- Mittwoch 02.12. 08:30 - 10:00 Besprechungsraum Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O2-07
- Mittwoch 09.12. 08:30 - 10:00 Besprechungsraum Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O2-07
- Mittwoch 16.12. 08:30 - 10:00 Besprechungsraum Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O2-07
- Mittwoch 13.01. 08:30 - 10:00 Besprechungsraum Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O2-07
- Mittwoch 20.01. 08:30 - 10:00 Besprechungsraum Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O2-07
- Mittwoch 27.01. 08:30 - 10:00 Besprechungsraum Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O2-07
Information
Ziele, Inhalte und Methode der Lehrveranstaltung
Art der Leistungskontrolle und erlaubte Hilfsmittel
Active participation & regular attendance; development of a written project to be presented to the other students in class; written exam.
Mindestanforderungen und Beurteilungsmaßstab
The aim of this course is to familiarize language students with learner-oriented and process based (inter)cultural learning approaches serving a dialogic agenda.
Prüfungsstoff
In its structure, the course is project based with a twin focus on theoretical concepts and concrete examples for classroom use. On the one hand, the projects introduced by the course tutor will be further developed in a joint effort. On the other hand, the students will be working on projects of their own choice.First session: 14 October 2009; Final session: 27 January 2010
Literatur
Bredella, Lothar & Delanoy, Werner. (1999). (Eds). Interkultureller Fremdsprachenunterricht. Tübingen: Gunter Narr.
Delanoy, Werner & Volkmann, Laurenz. (2006). (Eds.). Cultural Studies in the EFL Classroom. Heidelberg: Carl Winter.
Holliday, Adrian; Hyde, Martin & Kullmann, John. (2004). Intercultural Communication. An Advanced Resource Book. London: Routledge.
Roche, Jörg. (2001). Interkulturelle Sprachdidaktik. Eine Einführung. Tübingen: Gunter Narr.Course reader: Further texts will be included in the course reader.
Delanoy, Werner & Volkmann, Laurenz. (2006). (Eds.). Cultural Studies in the EFL Classroom. Heidelberg: Carl Winter.
Holliday, Adrian; Hyde, Martin & Kullmann, John. (2004). Intercultural Communication. An Advanced Resource Book. London: Routledge.
Roche, Jörg. (2001). Interkulturelle Sprachdidaktik. Eine Einführung. Tübingen: Gunter Narr.Course reader: Further texts will be included in the course reader.
Zuordnung im Vorlesungsverzeichnis
Diplom 343, UF 344, MA 812
Letzte Änderung: Do 09.01.2025 00:15
In this course particular attention will be drawn to the following issues:
" Identity construction and language learning,
" from 'Landeskunde' to (inter)cultural learning,
" integrating language and (inter)cultural learning,
" helping language teachers/students become (inter)cultural mediators,
" discussing different paradigms for cultural learning (e.g. inter- & transculturality),
" structuring experiential learning processes,
" introducing a philosophical concept of dialogue as a central objective for culture and language learning.