Universität Wien

120151 UE Themenspezifische Lehrveranstaltung (Fachdidaktik) = MA Adv. Course 1-5 (Applied Linguistics & TEFL) (2009W)

The (Inter)cultural Dimension of (English) Language Learning

5.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 12 - Anglistik
Prüfungsimmanente Lehrveranstaltung

Diese LVA gilt für das Masterstudium English Language and Linguistics nach UG2002, das Diplomstudium (UniStG) und das Lehramt UF Englisch (UniStG).

An/Abmeldung

Hinweis: Ihr Anmeldezeitpunkt innerhalb der Frist hat keine Auswirkungen auf die Platzvergabe (kein "first come, first served").

Details

max. 20 Teilnehmer*innen
Sprache: Englisch

Lehrende

Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert

  • Mittwoch 14.10. 08:30 - 10:00 Besprechungsraum Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O2-07
  • Mittwoch 21.10. 08:30 - 10:00 Besprechungsraum Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O2-07
  • Mittwoch 28.10. 08:30 - 10:00 Besprechungsraum Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O2-07
  • Mittwoch 04.11. 08:30 - 10:00 Besprechungsraum Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O2-07
  • Mittwoch 11.11. 08:30 - 10:00 Besprechungsraum Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O2-07
  • Mittwoch 18.11. 08:30 - 10:00 Besprechungsraum Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O2-07
  • Mittwoch 25.11. 08:30 - 10:00 Besprechungsraum Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O2-07
  • Mittwoch 02.12. 08:30 - 10:00 Besprechungsraum Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O2-07
  • Mittwoch 09.12. 08:30 - 10:00 Besprechungsraum Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O2-07
  • Mittwoch 16.12. 08:30 - 10:00 Besprechungsraum Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O2-07
  • Mittwoch 13.01. 08:30 - 10:00 Besprechungsraum Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O2-07
  • Mittwoch 20.01. 08:30 - 10:00 Besprechungsraum Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O2-07
  • Mittwoch 27.01. 08:30 - 10:00 Besprechungsraum Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O2-07

Information

Ziele, Inhalte und Methode der Lehrveranstaltung

The authors of the Austrian 'Bildungsstandards' (2005: 42) argue that language learning should go beyond concepts with a narrow linguistic orientation. Instead, language learning programmes should aim for "the critical and autonomous learner capable of assuming responsibility for himself/herself, others and society as a whole" (my translation). In a world increasingly shaped by globalisation processes, such a perspective involves new educational challenges which are often intercultural in dimension.
In this course particular attention will be drawn to the following issues:
" Identity construction and language learning,
" from 'Landeskunde' to (inter)cultural learning,
" integrating language and (inter)cultural learning,
" helping language teachers/students become (inter)cultural mediators,
" discussing different paradigms for cultural learning (e.g. inter- & transculturality),
" structuring experiential learning processes,
" introducing a philosophical concept of dialogue as a central objective for culture and language learning.

Art der Leistungskontrolle und erlaubte Hilfsmittel

Active participation & regular attendance; development of a written project to be presented to the other students in class; written exam.

Mindestanforderungen und Beurteilungsmaßstab

The aim of this course is to familiarize language students with learner-oriented and process based (inter)cultural learning approaches serving a dialogic agenda.

Prüfungsstoff

In its structure, the course is project based with a twin focus on theoretical concepts and concrete examples for classroom use. On the one hand, the projects introduced by the course tutor will be further developed in a joint effort. On the other hand, the students will be working on projects of their own choice.

First session: 14 October 2009; Final session: 27 January 2010

Literatur

Bredella, Lothar & Delanoy, Werner. (1999). (Eds). Interkultureller Fremdsprachenunterricht. Tübingen: Gunter Narr.
Delanoy, Werner & Volkmann, Laurenz. (2006). (Eds.). Cultural Studies in the EFL Classroom. Heidelberg: Carl Winter.
Holliday, Adrian; Hyde, Martin & Kullmann, John. (2004). Intercultural Communication. An Advanced Resource Book. London: Routledge.
Roche, Jörg. (2001). Interkulturelle Sprachdidaktik. Eine Einführung. Tübingen: Gunter Narr.

Course reader: Further texts will be included in the course reader.

Zuordnung im Vorlesungsverzeichnis

Diplom 343, UF 344, MA 812

Letzte Änderung: Do 09.01.2025 00:15