Universität Wien

122047 PS Proseminar Linguistics 2 (2013W)

Meme and Metaphor

5.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 12 - Anglistik
Prüfungsimmanente Lehrveranstaltung

An/Abmeldung

Hinweis: Ihr Anmeldezeitpunkt innerhalb der Frist hat keine Auswirkungen auf die Platzvergabe (kein "first come, first served").

Details

max. 25 Teilnehmer*innen
Sprache: Englisch

Lehrende

Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert

Donnerstag 10.10. 14:00 - 16:00 Besprechungsraum Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O2-07
Donnerstag 17.10. 14:00 - 16:00 Besprechungsraum Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O2-07
Donnerstag 24.10. 14:00 - 16:00 Besprechungsraum Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O2-07
Donnerstag 31.10. 14:00 - 16:00 Besprechungsraum Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O2-07
Donnerstag 07.11. 14:00 - 16:00 Besprechungsraum Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O2-07
Donnerstag 14.11. 14:00 - 16:00 Besprechungsraum Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O2-07
Donnerstag 21.11. 14:00 - 16:00 Besprechungsraum Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O2-07
Donnerstag 28.11. 14:00 - 16:00 Besprechungsraum Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O2-07
Donnerstag 05.12. 14:00 - 16:00 Besprechungsraum Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O2-07
Donnerstag 12.12. 14:00 - 16:00 Besprechungsraum Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O2-07
Donnerstag 09.01. 14:00 - 16:00 Besprechungsraum Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O2-07
Donnerstag 16.01. 14:00 - 16:00 Besprechungsraum Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O2-07
Donnerstag 23.01. 14:00 - 16:00 Besprechungsraum Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O2-07
Donnerstag 30.01. 14:00 - 16:00 Besprechungsraum Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O2-07

Information

Ziele, Inhalte und Methode der Lehrveranstaltung

This proseminar 2 offers a closer look at the interplay of two linguistic theories: evolutionary linguistics and conceptual metaphor theory. An attempt will be made to investigate their interaction with the help of quantitative and qualitative methods of analysis of linguistic data. We will answer the following questions: (1) what is conceptual metaphor? (2) how is it expressed in language? (3) how can conceptual metaphor be investigated from an evolutionary perspective? Students will be offered a hands on experience in several tasks on metaphor identification procedures, text analysis and corpus research.

Art der Leistungskontrolle und erlaubte Hilfsmittel

Students will be assessed on the basis of in-class participation, oral presentation, and a short paper.

Mindestanforderungen und Beurteilungsmaßstab

The aim of this seminar is to present an evolutionary approach to metaphor and to give students hands-on experience in analysing metaphors.

Prüfungsstoff

Reading, class discussions, solving in-class tasks, participation in student conference, short (2500-3000 word) paper

Literatur

Dawkins, Richard. 2006. The selfish gene. Oxford: OUP.

Dennett, Daniel C. 1998. 'Memes: Myths, misunderstandigs and misgivings'. Draft for Chapel Hill, October 1998. http://ase.tufts.edu/cogstud/papers/mememyth.fin.htm

Kövecses, Zoltán. 2002. Metaphor. A practical introduction. Oxford: OUP.

Ritt, Nikolaus. 1995. 'Language change as evolution: looking for linguistic *genes*' Vienna English Working Papers 4(1), 43-56.

Zuordnung im Vorlesungsverzeichnis

Studium: BA 612;
Code/Modul: BA06.1;
Lehrinhalt: 12-2042

Letzte Änderung: Mo 07.09.2020 15:33