122047 PS Proseminar Linguistics 2 (2014S)
Meme and metaphor
Prüfungsimmanente Lehrveranstaltung
Labels
An/Abmeldung
Hinweis: Ihr Anmeldezeitpunkt innerhalb der Frist hat keine Auswirkungen auf die Platzvergabe (kein "first come, first served").
- Anmeldung von Mo 10.02.2014 00:00 bis Di 25.02.2014 23:59
- Abmeldung bis Mo 31.03.2014 23:59
Details
max. 25 Teilnehmer*innen
Sprache: Englisch
Lehrende
Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert
- Donnerstag 13.03. 14:00 - 16:00 Raum 1 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-05
- Donnerstag 20.03. 14:00 - 16:00 Raum 1 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-05
- Donnerstag 27.03. 14:00 - 16:00 Raum 1 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-05
-
Donnerstag
03.04.
14:00 - 16:00
Raum 1 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-05
Seminarraum 6 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-22.A - Donnerstag 10.04. 14:00 - 16:00 Raum 1 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-05
- Donnerstag 08.05. 14:00 - 16:00 Raum 1 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-05
- Donnerstag 15.05. 14:00 - 16:00 Raum 1 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-05
- Donnerstag 22.05. 14:00 - 16:00 Raum 1 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-05
- Donnerstag 05.06. 14:00 - 16:00 Raum 1 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-05
- Donnerstag 12.06. 14:00 - 16:00 Raum 1 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-05
- Donnerstag 26.06. 14:00 - 16:00 Raum 1 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-05
Information
Ziele, Inhalte und Methode der Lehrveranstaltung
This proseminar 2 offers a closer look at the interplay of two linguistic theories: evolutionary linguistics and conceptual metaphor theory. An attempt will be made to investigate their interaction with the help of quantitative and qualitative methods of analysis of linguistic data. We will answer the following questions: (1) what is conceptual metaphor? (2) how is it expressed in language? (3) how can conceptual metaphor be investigated from an evolutionary perspective? Students will be offered a hands on experience in several tasks on metaphor identification procedures, text analysis and corpus research.
Art der Leistungskontrolle und erlaubte Hilfsmittel
Students will be assessed on the basis of in-class participation, oral presentation, and a short paper.
Mindestanforderungen und Beurteilungsmaßstab
The aim of this seminar is to present an evolutionary approach to metaphor and to give students hands-on experience in analysing metaphors.
Prüfungsstoff
Reading, class discussions, solving in-class tasks, oral presentation, short (2500-3000 word) paper
Literatur
Dawkins, Richard. 2006. The selfish gene. Oxford: OUP.Dennett, Daniel C. 1998. 'Memes: Myths, misunderstandigs and misgivings'. Draft for Chapel Hill, October 1998. http://ase.tufts.edu/cogstud/papers/mememyth.fin.htmKövecses, Zoltán. 2002. Metaphor. A practical introduction. Oxford: OUP.Ritt, Nikolaus. 1995. 'Language change as evolution: looking for linguistic *genes*' Vienna English Working Papers 4(1), 43-56.
Zuordnung im Vorlesungsverzeichnis
Studium: BA 612;
Code/Modul: BA06.1, BA09.1
Lehrinhalt: 12-2043
Code/Modul: BA06.1, BA09.1
Lehrinhalt: 12-2043
Letzte Änderung: Mo 07.09.2020 15:33