Universität Wien

122049 PS Proseminar Linguistics 2 / Linguistics (2014W)

Cognitive Neuroscience meets Second Language Acquisition: New trends in SLA and multilingualism research

5.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 12 - Anglistik
Prüfungsimmanente Lehrveranstaltung

An/Abmeldung

Hinweis: Ihr Anmeldezeitpunkt innerhalb der Frist hat keine Auswirkungen auf die Platzvergabe (kein "first come, first served").

Details

max. 25 Teilnehmer*innen
Sprache: Englisch

Lehrende

Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert

Freitag 10.10. 14:00 - 16:00 Seminarraum 6 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-22.A
Freitag 17.10. 14:00 - 16:00 Seminarraum 6 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-22.A
Freitag 24.10. 14:00 - 16:00 Seminarraum 6 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-22.A
Freitag 31.10. 14:00 - 16:00 Seminarraum 6 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-22.A
Freitag 07.11. 14:00 - 16:00 Seminarraum 6 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-22.A
Freitag 14.11. 14:00 - 16:00 Seminarraum 6 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-22.A
Freitag 21.11. 14:00 - 16:00 Seminarraum 6 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-22.A
Freitag 28.11. 14:00 - 16:00 Seminarraum 6 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-22.A
Freitag 05.12. 14:00 - 16:00 Seminarraum 6 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-22.A
Freitag 12.12. 14:00 - 16:00 Seminarraum 6 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-22.A
Freitag 09.01. 14:00 - 16:00 Seminarraum 6 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-22.A
Freitag 16.01. 14:00 - 16:00 Seminarraum 6 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-22.A
Freitag 23.01. 14:00 - 16:00 Seminarraum 6 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-22.A
Freitag 30.01. 14:00 - 16:00 Seminarraum 6 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-22.A

Information

Ziele, Inhalte und Methode der Lehrveranstaltung

This is an interactive seminar-type course (mixed with small introductory lecturing blocks) for students interested in the research on second language acquisition/bilingualism/ multilingualism investigated from a neuro- and psycholinguistic perspective. After short introductions to neurolinguistics, topics in brain and bilingualism, neuro-anatomical
terminology and brain imaging technologies (e.g. EEG, fMRI, DTI, dichotic listening), we will discuss recent research papers - from the field of cognitive neuroscience of language - examining the neurobiological basis and cognitive-psychological factors contributing to ultimate attainment in second language acquisition. These papers will also serve as the starting point of the participants individual projects.

Art der Leistungskontrolle und erlaubte Hilfsmittel

mini-lectures, project presentations, all-class discussions of project presentations, short final written test, mini papers

Mindestanforderungen und Beurteilungsmaßstab

This course aims at introducing the participants to the scientific subfield cognitive neuroscience of language processing (with main focus on second language processing the multilingual brain), neurolinguistics and
at familiarizing with recent and ongoing research in the field as well as the tools used.

Prüfungsstoff

Lectures, student presentations, group discussions

Literatur

A list of required (as well as optional) readings will be provided online (Moodle) and in the Handapparat "Reiterer§ in the library.
(book-announcement, optional, for interest): Dogil, Reiterer (2009). Language Talent and Brain Activity. Mouton de Gruyter, Berlin.

Zuordnung im Vorlesungsverzeichnis

Studium: BA 612; BEd 046
Code/Modul: BA06.1; BEd 09.1
Lehrinhalt: 12-2042

Letzte Änderung: Mo 07.09.2020 15:33