Universität Wien

122227 SE Linguistics Seminar / BA Paper / MA historical & descriptive linguistics / MA applied linguistics (2013W)

Usage-based approach to linguistic investigations

11.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 12 - Anglistik
Prüfungsimmanente Lehrveranstaltung

An/Abmeldung

Hinweis: Ihr Anmeldezeitpunkt innerhalb der Frist hat keine Auswirkungen auf die Platzvergabe (kein "first come, first served").

Details

max. 20 Teilnehmer*innen
Sprache: Englisch

Lehrende

Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert

Mittwoch 09.10. 12:00 - 14:00 Seminarraum 6 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-22.A
Mittwoch 16.10. 12:00 - 14:00 Seminarraum 6 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-22.A
Mittwoch 23.10. 12:00 - 14:00 Seminarraum 6 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-22.A
Mittwoch 30.10. 12:00 - 14:00 Seminarraum 6 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-22.A
Mittwoch 06.11. 12:00 - 14:00 Seminarraum 6 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-22.A
Mittwoch 13.11. 12:00 - 14:00 Seminarraum 6 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-22.A
Mittwoch 20.11. 12:00 - 14:00 Seminarraum 6 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-22.A
Mittwoch 27.11. 12:00 - 14:00 Seminarraum 6 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-22.A
Mittwoch 04.12. 12:00 - 14:00 Seminarraum 6 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-22.A
Mittwoch 11.12. 12:00 - 14:00 Seminarraum 6 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-22.A
Mittwoch 18.12. 12:00 - 14:00 Seminarraum 6 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-22.A
Mittwoch 08.01. 12:00 - 14:00 Seminarraum 6 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-22.A
Mittwoch 15.01. 12:00 - 14:00 Seminarraum 6 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-22.A
Mittwoch 22.01. 12:00 - 14:00 Seminarraum 6 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-22.A
Mittwoch 29.01. 12:00 - 14:00 Seminarraum 6 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-22.A

Information

Ziele, Inhalte und Methode der Lehrveranstaltung

This seminar offers an overview of empirical approaches to the investigation of such linguistic phenomena as polysemy, synonymy, collocation and metaphor. The reading and discussion of the existing studies will be followed by the hands-on experience of working with language corpora. The emphasis will be placed on the interaction between quantitative and qualitative data analysis.

Art der Leistungskontrolle und erlaubte Hilfsmittel

Students will be assessed on the basis of in-class participation (continuous assessment 40%) and a term paper (60%).

Mindestanforderungen und Beurteilungsmaßstab

This seminar offers and overview of studies on synonymy, polysemy and collocation patterns and will aquaint students with a number of qualitative and quantitative methods of analyzing them.

Prüfungsstoff

Reading, class discussions, solving in-class tasks, term paper (7000 words for MA and TEFL students, 11 000 for BA students).

Literatur

Moon, Rosamund. ‘English adjectives in like, and the interplay of collocation and morphology’. International Journal of Corpus Linguistics 16(4): 486-513.

Stefanowitsch, Anatol. 2005. ‘The function of metaphor. Developing a corpus-based perspective’. International Journal of Corpus Linguistics 10(2): 161-198.

Tummers, Jose Kris Heylen Dirk Geeraerts. 2005. ‘Usage-based approaches in Cognitive Linguistics. A technical state of the art’. Corpus Linguistics and Linguistic Theory 1(2): 225-261.

Thelwall, Mike. 2005. ‘Creating and using web corpora’. International Journal of Corpus Linguistics 10(4): 517-541.

Zuordnung im Vorlesungsverzeichnis

Studium: UF 344, BA 612, ME 812;
Code/Modul: UF 4.2.3-222, BA06.2, M04, M05
Lehrinhalt: 12-0334

Letzte Änderung: Mo 07.09.2020 15:33