Universität Wien

122253 AR Linguistics Course (Advanced 1-5) - Hist. & Descr. (2014W)

Collective memory, metaphor and multimodality

5.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 12 - Anglistik
Prüfungsimmanente Lehrveranstaltung

An/Abmeldung

Hinweis: Ihr Anmeldezeitpunkt innerhalb der Frist hat keine Auswirkungen auf die Platzvergabe (kein "first come, first served").

Details

max. 25 Teilnehmer*innen
Sprache: Englisch

Lehrende

Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert

Donnerstag 09.10. 12:00 - 14:00 Seminarraum 6 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-22.A
Donnerstag 16.10. 12:00 - 14:00 Seminarraum 6 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-22.A
Donnerstag 23.10. 12:00 - 14:00 Seminarraum 6 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-22.A
Donnerstag 30.10. 12:00 - 14:00 Seminarraum 6 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-22.A
Donnerstag 06.11. 12:00 - 14:00 Seminarraum 6 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-22.A
Donnerstag 13.11. 12:00 - 14:00 Seminarraum 6 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-22.A
Donnerstag 20.11. 12:00 - 14:00 Seminarraum 6 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-22.A
Donnerstag 27.11. 12:00 - 14:00 Seminarraum 6 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-22.A
Donnerstag 04.12. 12:00 - 14:00 Seminarraum 6 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-22.A
Donnerstag 11.12. 12:00 - 14:00 Seminarraum 6 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-22.A
Donnerstag 18.12. 12:00 - 14:00 Seminarraum 6 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-22.A
Donnerstag 08.01. 12:00 - 14:00 Seminarraum 6 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-22.A
Donnerstag 15.01. 12:00 - 14:00 Seminarraum 6 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-22.A
Donnerstag 22.01. 12:00 - 14:00 Seminarraum 6 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-22.A
Donnerstag 29.01. 12:00 - 14:00 Seminarraum 6 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-22.A

Information

Ziele, Inhalte und Methode der Lehrveranstaltung

The course will start with a review of literature on cognitive processess grounding metaphor, such as image schemata and embodiement. Then it will move to a discussion of conceptual metaphor and metonymy and place cognitive linguistics in an interdisciplinary context. The next step of the course will be an attempt to define collective memory as proposed in social history. Each class will also offer a hands-on experience with analysing texts and visual art (memorials) with the help of cognitive linguistic tools. The course will finish with a series of presentations by the participants offering their own original analyses of the use of metaphor and metonymy in discourses of collective memory.

Art der Leistungskontrolle und erlaubte Hilfsmittel

The evaluation of the course is two-fold:

1. Group presentation (50%)

2. Student's individual presentation (50%)

Mindestanforderungen und Beurteilungsmaßstab

Students will be able to use cognitive linguistic tools, such as image schemata, metaphors and metonymies to analyse and describe verbal and non-verbal processes and representations of meaning construction. They will be able to reflect on universal cognitive principles underlying meaning making in discourse.

Prüfungsstoff

Readings, classroom discussions, in-class tasks, students' presentations.

Literatur

Geeraerts, Dirk; Hubert Cuyckens. 2007. The Oxford Handbook of Cognitive Linguistics. Oxford: OUP.
Halbwachs, Maurice. 1980. The Collective Memory. New York: Harper & Row.

Zuordnung im Vorlesungsverzeichnis

Studium: UF 344, ME 812;
Code/Modul: UF 4.2.3-223-225, ME4;
Lehrinhalt: 12-0403

Letzte Änderung: Mo 07.09.2020 15:33