Universität Wien

123041 PS Literary Studies / Proseminar Literature (2018W)

Mothers and Daughters: Literary Renderings of a Complex Relationship

5.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 12 - Anglistik
Prüfungsimmanente Lehrveranstaltung

An/Abmeldung

Hinweis: Ihr Anmeldezeitpunkt innerhalb der Frist hat keine Auswirkungen auf die Platzvergabe (kein "first come, first served").

Details

max. 25 Teilnehmer*innen
Sprache: Englisch

Lehrende

Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert

  • Mittwoch 10.10. 16:00 - 18:00 Raum 5 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-17
  • Mittwoch 17.10. 16:00 - 18:00 Raum 5 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-17
  • Mittwoch 24.10. 16:00 - 18:00 Raum 5 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-17
  • Mittwoch 31.10. 16:00 - 18:00 Raum 5 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-17
  • Mittwoch 07.11. 16:00 - 18:00 Raum 5 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-17
  • Mittwoch 14.11. 16:00 - 18:00 Raum 5 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-17
  • Mittwoch 21.11. 16:00 - 18:00 Raum 5 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-17
  • Mittwoch 28.11. 16:00 - 18:00 Raum 5 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-17
  • Mittwoch 05.12. 16:00 - 18:00 Raum 5 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-17
  • Mittwoch 12.12. 16:00 - 18:00 Raum 5 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-17
  • Mittwoch 09.01. 16:00 - 18:00 Raum 5 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-17
  • Mittwoch 16.01. 16:00 - 18:00 Raum 5 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-17
  • Mittwoch 23.01. 16:00 - 18:00 Raum 5 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-17
  • Mittwoch 30.01. 16:00 - 18:00 Raum 5 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-17

Information

Ziele, Inhalte und Methode der Lehrveranstaltung

Intense emotion and complex human relationships are the stuff that literature is made of. The theme of mothers and daughters provides ample opportunity for exploring the emotional ambivalence often associated with family ties. In this course, we will read narrative fiction, poems and plays by Maya Angelou, George Bernard Shaw, Eavan Boland, Angela Carter, Margaret Drabble, Toni Morrison, Sylvia Plath, Kathleen Raine, Michèle Roberts, and Virginia Woolf, all of which have a mother-daughter relationship as their central theme. While we will concentrate on acquiring and applying basic interpretative tools and research skills, we will also discuss concepts of identity and theories of gender development.

Art der Leistungskontrolle und erlaubte Hilfsmittel

active participation, seminar paper, written exam, small assignments

Mindestanforderungen und Beurteilungsmaßstab

active participation 10%, seminar paper 50%, written exam 20%, small assignments 20%

Prüfungsstoff

literary analysis: models & tools, research methodology; gender theory

Literatur

Beauvoir, Simone de. 1949. The Second Sex. London: Vintage Books, 2011.
Hirsch, Marianne. The Mother/Daughter Plot: Narrative, Psychoanalysis, Feminism. Bloomington: Indiana UP, 1989.
Rich, Adrienne. Of Woman Born. Motherhood as Experience and Institution. London: Virago, 1976.
Segal, Hanna. Introduction to the Work of Melanie Klein. New York: Basic, 1964.

Zuordnung im Vorlesungsverzeichnis

Studium: UF 344, BA 612; BEd 046 / 407
Code/Modul: UF 3.3.3-304, BA10.1; BEd 08a.1, BEd 08b.2
Lehrinhalt: 12-3041

Letzte Änderung: Mo 07.09.2020 15:33