123041 PS Literary Studies / Proseminar Literature (2018W)
Mothers and Daughters: Literary Renderings of a Complex Relationship
Prüfungsimmanente Lehrveranstaltung
Labels
An/Abmeldung
Hinweis: Ihr Anmeldezeitpunkt innerhalb der Frist hat keine Auswirkungen auf die Platzvergabe (kein "first come, first served").
- Anmeldung von Sa 08.09.2018 00:00 bis Di 18.09.2018 23:59
- Abmeldung bis Mi 31.10.2018 23:59
Details
max. 25 Teilnehmer*innen
Sprache: Englisch
Lehrende
Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert
- Mittwoch 10.10. 16:00 - 18:00 Raum 5 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-17
- Mittwoch 17.10. 16:00 - 18:00 Raum 5 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-17
- Mittwoch 24.10. 16:00 - 18:00 Raum 5 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-17
- Mittwoch 31.10. 16:00 - 18:00 Raum 5 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-17
- Mittwoch 07.11. 16:00 - 18:00 Raum 5 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-17
- Mittwoch 14.11. 16:00 - 18:00 Raum 5 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-17
- Mittwoch 21.11. 16:00 - 18:00 Raum 5 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-17
- Mittwoch 28.11. 16:00 - 18:00 Raum 5 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-17
- Mittwoch 05.12. 16:00 - 18:00 Raum 5 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-17
- Mittwoch 12.12. 16:00 - 18:00 Raum 5 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-17
- Mittwoch 09.01. 16:00 - 18:00 Raum 5 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-17
- Mittwoch 16.01. 16:00 - 18:00 Raum 5 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-17
- Mittwoch 23.01. 16:00 - 18:00 Raum 5 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-17
- Mittwoch 30.01. 16:00 - 18:00 Raum 5 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-17
Information
Ziele, Inhalte und Methode der Lehrveranstaltung
Intense emotion and complex human relationships are the stuff that literature is made of. The theme of mothers and daughters provides ample opportunity for exploring the emotional ambivalence often associated with family ties. In this course, we will read narrative fiction, poems and plays by Maya Angelou, George Bernard Shaw, Eavan Boland, Angela Carter, Margaret Drabble, Toni Morrison, Sylvia Plath, Kathleen Raine, Michèle Roberts, and Virginia Woolf, all of which have a mother-daughter relationship as their central theme. While we will concentrate on acquiring and applying basic interpretative tools and research skills, we will also discuss concepts of identity and theories of gender development.
Art der Leistungskontrolle und erlaubte Hilfsmittel
active participation, seminar paper, written exam, small assignments
Mindestanforderungen und Beurteilungsmaßstab
active participation 10%, seminar paper 50%, written exam 20%, small assignments 20%
Prüfungsstoff
literary analysis: models & tools, research methodology; gender theory
Literatur
Beauvoir, Simone de. 1949. The Second Sex. London: Vintage Books, 2011.
Hirsch, Marianne. The Mother/Daughter Plot: Narrative, Psychoanalysis, Feminism. Bloomington: Indiana UP, 1989.
Rich, Adrienne. Of Woman Born. Motherhood as Experience and Institution. London: Virago, 1976.
Segal, Hanna. Introduction to the Work of Melanie Klein. New York: Basic, 1964.
Hirsch, Marianne. The Mother/Daughter Plot: Narrative, Psychoanalysis, Feminism. Bloomington: Indiana UP, 1989.
Rich, Adrienne. Of Woman Born. Motherhood as Experience and Institution. London: Virago, 1976.
Segal, Hanna. Introduction to the Work of Melanie Klein. New York: Basic, 1964.
Zuordnung im Vorlesungsverzeichnis
Studium: UF 344, BA 612; BEd 046 / 407
Code/Modul: UF 3.3.3-304, BA10.1; BEd 08a.1, BEd 08b.2
Lehrinhalt: 12-3041
Code/Modul: UF 3.3.3-304, BA10.1; BEd 08a.1, BEd 08b.2
Lehrinhalt: 12-3041
Letzte Änderung: Mo 07.09.2020 15:33