126211 KU BEd 11.2: KU Practicum Coaching, Materials Evaluation and Development (2024S)
Prüfungsimmanente Lehrveranstaltung
Labels
Zusammenfassung
An/Abmeldung
Hinweis: Ihr Anmeldezeitpunkt innerhalb der Frist hat keine Auswirkungen auf die Platzvergabe (kein "first come, first served").
- Anmeldung von Mo 13.11.2023 09:00 bis Mo 27.11.2023 23:00
- Abmeldung bis Di 20.02.2024 09:30
An/Abmeldeinformationen sind bei der jeweiligen Gruppe verfügbar.
Gruppen
Gruppe 1
Alle Informationen rund um die Fachbezogene Schulpraxis finden Sie hier:
https://ssc-lehrerinnenbildung.univie.ac.at/ssc-lehrerinnenbildung/praktikum/bachelorstudium/schulpraxis/
https://ssc-lehrerinnenbildung.univie.ac.at/ssc-lehrerinnenbildung/praktikum/bachelorstudium/schulpraxis/
max. 16 Teilnehmer*innen
Lernplattform: Moodle
Lehrende
Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert
- Dienstag 05.03. 16:15 - 17:45 Raum 1 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-05
- Dienstag 19.03. 16:15 - 17:45 Raum 1 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-05
- Dienstag 09.04. 16:15 - 17:45 Raum 1 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-05
- Dienstag 16.04. 16:15 - 17:45 Raum 1 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-05
- Dienstag 23.04. 16:15 - 17:45 Raum 1 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-05
- Dienstag 30.04. 16:15 - 17:45 Raum 1 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-05
- Dienstag 07.05. 16:15 - 17:45 Raum 1 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-05
- Dienstag 14.05. 16:15 - 17:45 Raum 1 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-05
- Dienstag 21.05. 16:15 - 17:45 Raum 1 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-05
- Dienstag 28.05. 16:15 - 17:45 Raum 1 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-05
- Dienstag 04.06. 16:15 - 17:45 Raum 1 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-05
- Dienstag 11.06. 16:15 - 17:45 Raum 1 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-05
- Dienstag 18.06. 16:15 - 17:45 Raum 1 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-05
- Dienstag 25.06. 16:15 - 17:45 Raum 1 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-05
Gruppe 2
Alle Informationen rund um die Fachbezogene Schulpraxis finden Sie hier:
https://ssc-lehrerinnenbildung.univie.ac.at/ssc-lehrerinnenbildung/praktikum/bachelorstudium/schulpraxis/
https://ssc-lehrerinnenbildung.univie.ac.at/ssc-lehrerinnenbildung/praktikum/bachelorstudium/schulpraxis/
max. 16 Teilnehmer*innen
Sprache: Englisch
Lernplattform: Moodle
Lehrende
Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert
- Montag 04.03. 16:15 - 17:45 Raum 1 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-05
- Montag 11.03. 16:15 - 17:45 Raum 1 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-05
- Montag 18.03. 16:15 - 17:45 Digital
- Montag 08.04. 16:15 - 17:45 Raum 1 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-05
- Montag 15.04. 16:15 - 17:45 Digital
- Montag 22.04. 16:15 - 17:45 Raum 1 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-05
- Montag 29.04. 16:15 - 17:45 Digital
- Montag 06.05. 16:15 - 17:45 Raum 1 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-05
- Montag 13.05. 16:15 - 17:45 Digital
- Montag 27.05. 16:15 - 17:45 Raum 1 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-05
- Montag 03.06. 16:15 - 17:45 Digital
- Montag 10.06. 16:15 - 17:45 Raum 1 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-05
- Montag 17.06. 16:15 - 17:45 Digital
Gruppe 3
Alle Informationen rund um die Fachbezogene Schulpraxis finden Sie hier:
https://ssc-lehrerinnenbildung.univie.ac.at/ssc-lehrerinnenbildung/praktikum/bachelorstudium/schulpraxis/
https://ssc-lehrerinnenbildung.univie.ac.at/ssc-lehrerinnenbildung/praktikum/bachelorstudium/schulpraxis/
max. 16 Teilnehmer*innen
Lernplattform: Moodle
Lehrende
Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert
- Mittwoch 06.03. 16:15 - 17:45 Raum 1 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-05
- Mittwoch 13.03. 16:15 - 17:45 Raum 1 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-05
- Mittwoch 20.03. 16:15 - 17:45 Raum 1 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-05
- Mittwoch 10.04. 16:15 - 17:45 Raum 1 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-05
- Mittwoch 17.04. 16:15 - 17:45 Raum 1 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-05
- Mittwoch 24.04. 16:15 - 17:45 Raum 1 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-05
- Mittwoch 08.05. 16:15 - 17:45 Raum 1 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-05
- Mittwoch 15.05. 16:15 - 17:45 Raum 1 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-05
- Mittwoch 22.05. 16:15 - 17:45 Raum 1 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-05
- Mittwoch 29.05. 16:15 - 17:45 Raum 1 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-05
- Mittwoch 05.06. 16:15 - 17:45 Raum 1 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-05
- Mittwoch 12.06. 16:15 - 17:45 Raum 5 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-17
- Mittwoch 19.06. 16:15 - 17:45 Raum 1 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-05
- Mittwoch 26.06. 16:15 - 17:45 Raum 1 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-05
Gruppe 4
Alle Informationen rund um die Fachbezogene Schulpraxis finden Sie hier:
https://ssc-lehrerinnenbildung.univie.ac.at/ssc-lehrerinnenbildung/praktikum/bachelorstudium/schulpraxis/
https://ssc-lehrerinnenbildung.univie.ac.at/ssc-lehrerinnenbildung/praktikum/bachelorstudium/schulpraxis/
max. 15 Teilnehmer*innen
Lernplattform: Moodle
Lehrende
Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert
- Donnerstag 07.03. 16:15 - 17:45 Raum 1 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-05
- Donnerstag 14.03. 16:15 - 17:45 Raum 1 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-05
- Donnerstag 21.03. 16:15 - 17:45 Raum 1 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-05
- Donnerstag 11.04. 16:15 - 17:45 Raum 1 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-05
- Donnerstag 18.04. 16:15 - 17:45 Raum 1 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-05
- Donnerstag 25.04. 16:15 - 17:45 Raum 1 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-05
- Donnerstag 02.05. 16:15 - 17:45 Raum 1 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-05
- Donnerstag 16.05. 16:15 - 17:45 Raum 1 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-05
- Donnerstag 23.05. 16:15 - 17:45 Raum 1 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-05
- Donnerstag 06.06. 16:15 - 17:45 Raum 1 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-05
- Donnerstag 13.06. 16:15 - 17:45 Raum 1 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-05
- Donnerstag 20.06. 16:15 - 17:45 Raum 1 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-05
- Donnerstag 27.06. 16:15 - 17:45 Raum 1 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-05
Gruppe 5
Alle Informationen rund um die Fachbezogene Schulpraxis finden Sie hier:
https://ssc-lehrerinnenbildung.univie.ac.at/ssc-lehrerinnenbildung/praktikum/bachelorstudium/schulpraxis/
https://ssc-lehrerinnenbildung.univie.ac.at/ssc-lehrerinnenbildung/praktikum/bachelorstudium/schulpraxis/
max. 15 Teilnehmer*innen
Lernplattform: Moodle
Lehrende
Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert
- Montag 11.03. 18:15 - 19:45 Raum 1 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-05
- Montag 18.03. 18:15 - 19:45 Raum 1 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-05
- Montag 08.04. 18:15 - 19:45 Raum 1 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-05
- Montag 15.04. 18:15 - 19:45 Raum 1 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-05
- Montag 22.04. 18:15 - 19:45 Raum 1 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-05
- Montag 29.04. 18:15 - 19:45 Raum 1 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-05
- Montag 06.05. 18:15 - 19:45 Raum 1 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-05
- Montag 13.05. 18:15 - 19:45 Raum 1 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-05
- Montag 27.05. 18:15 - 19:45 Raum 1 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-05
- Montag 03.06. 18:15 - 19:45 Raum 1 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-05
- Montag 10.06. 18:15 - 19:45 Raum 1 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-05
- Montag 17.06. 18:15 - 19:45 Raum 1 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-05
- Montag 24.06. 18:15 - 19:45 Raum 1 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-05
Gruppe 6
Alle Informationen rund um die Fachbezogene Schulpraxis finden Sie hier:
https://ssc-lehrerinnenbildung.univie.ac.at/ssc-lehrerinnenbildung/praktikum/bachelorstudium/schulpraxis/
https://ssc-lehrerinnenbildung.univie.ac.at/ssc-lehrerinnenbildung/praktikum/bachelorstudium/schulpraxis/
max. 15 Teilnehmer*innen
Sprache: Englisch
Lernplattform: Moodle
Lehrende
Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert
- Montag 11.03. 16:15 - 17:45 Digital
- Montag 18.03. 16:15 - 17:45 Raum 1 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-05
- Montag 08.04. 16:15 - 17:45 Digital
- Montag 15.04. 16:15 - 17:45 Raum 1 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-05
- Montag 22.04. 16:15 - 17:45 Digital
- Montag 29.04. 16:15 - 17:45 Raum 1 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-05
- Montag 06.05. 16:15 - 17:45 Digital
- Montag 13.05. 16:15 - 17:45 Raum 1 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-05
- Montag 27.05. 16:15 - 17:45 Digital
- Montag 03.06. 16:15 - 17:45 Raum 1 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-05
- Montag 10.06. 16:15 - 17:45 Digital
- Montag 17.06. 16:15 - 17:45 Raum 1 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-05
- Montag 24.06. 16:15 - 17:45 Digital
Gruppe 7
Alle Informationen rund um die Fachbezogene Schulpraxis finden Sie hier:
https://ssc-lehrerinnenbildung.univie.ac.at/ssc-lehrerinnenbildung/praktikum/bachelorstudium/schulpraxis/
https://ssc-lehrerinnenbildung.univie.ac.at/ssc-lehrerinnenbildung/praktikum/bachelorstudium/schulpraxis/
max. 15 Teilnehmer*innen
Lernplattform: Moodle
Lehrende
Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert
Please note that this parallel course is taught only by one lecturer.
Therefore, on Thursday 16 May there will NOT be an on-site session - instead the 3 sessions on 7 March, 2 May and 23 May will each be 15 MINUTES LONGER. On 16 May there will only be online tasks to complete.
PC Sessions: 7.3., 14.3., 21.3., 25.4., 23.5., 6.6. (all others focus on the Materials component)
- Donnerstag 07.03. 18:15 - 19:45 Seminarraum 6 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-22.A
- Donnerstag 14.03. 18:15 - 19:45 Seminarraum 6 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-22.A
- Donnerstag 21.03. 18:15 - 19:45 Seminarraum 6 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-22.A
- Donnerstag 11.04. 18:15 - 19:45 Seminarraum 6 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-22.A
- Donnerstag 18.04. 18:15 - 19:45 Seminarraum 6 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-22.A
- Donnerstag 25.04. 18:15 - 19:45 Seminarraum 6 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-22.A
- Donnerstag 02.05. 18:15 - 19:45 Seminarraum 6 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-22.A
- Donnerstag 16.05. 18:15 - 19:45 Seminarraum 6 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-22.A
- Donnerstag 23.05. 18:15 - 19:45 Seminarraum 6 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-22.A
- Donnerstag 06.06. 18:15 - 19:45 Seminarraum 6 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-22.A
- Donnerstag 13.06. 18:15 - 19:45 Seminarraum 6 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-22.A
- Donnerstag 20.06. 18:15 - 19:45 Seminarraum 6 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-22.A
- Donnerstag 27.06. 18:15 - 19:45 Seminarraum 6 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-22.A
Information
Ziele, Inhalte und Methode der Lehrveranstaltung
Art der Leistungskontrolle und erlaubte Hilfsmittel
PRACTICUM COACHING
Active participation in all sessions and set tasks, presentation of assignments, work on EPOSTL; completion of online tasks; 20-minute debriefing session at an individually arranged date towards the end of the semester and presentation of key insights gained during the practice phase; presentation of complete Practicum Documentation Pack.MATERIALS EVALUATION AND DEVELOPMENT
Course work (active contribution to class activities, regular reading & other assignments/Moodle activities), 2 homework tasks, 2 portfolio tasks.
Active participation in all sessions and set tasks, presentation of assignments, work on EPOSTL; completion of online tasks; 20-minute debriefing session at an individually arranged date towards the end of the semester and presentation of key insights gained during the practice phase; presentation of complete Practicum Documentation Pack.MATERIALS EVALUATION AND DEVELOPMENT
Course work (active contribution to class activities, regular reading & other assignments/Moodle activities), 2 homework tasks, 2 portfolio tasks.
Mindestanforderungen und Beurteilungsmaßstab
SCHULPRAXIS
Since this course runs in parallel to your school practice, you must fulfil all of the requirements of the Schulpraxis as well. Otherwise you will be de-registered (before the end of March/October) or will fail this course automatically.PRACTICUM COACHING (40% of course grade, 40 points in total)
Regular attendance is mandatory (max. 1 absence in this course component). Please bear this in mind when registering.
1. Practicum documentation (incl. 4 observation sheets, favourite lesson plan, key insights): 8 pts
2. Analysis of a teaching sequence: 16 pts
3. Unscrambling EPOSTL descriptors: 4 pts
4. Summarize your reflections on your practicum and present your key insights/Practicum Documentation Pack in a debriefing session: 8 pts
5. In-class participation (home assignments, discussions, group work, in-class activities): 4 pts
All named assignments must be submitted and the overall score for this course component must be positive (min 24 pts).MATERIALS EVALUATION AND DEVELOPMENT (60% of course grade, 60 points in total)
Regular attendance is mandatory (max. 1 absence in this course component). Please bear this in mind when registering.
1. Course work (reading, class participation, Moodle activities): 14 pts
2. Two homework tasks: 14 pts
3. Two portfolio tasks: 32 pts
Part 3 (portfolio tasks) of the assessment must be positive (min 19 pts) and the overall score for this course component must be positive (min 36 pts).Grading scale for both parts combined (assuming that the Schulpraxis was completed successfully):
1 (sehr gut) 100-90%; 2 (gut) 89-80%; 3 (befriedigend), 79-70%; 4 (genügend) 69-60%; 5 (nicht genügend) 59-0%
Since this course runs in parallel to your school practice, you must fulfil all of the requirements of the Schulpraxis as well. Otherwise you will be de-registered (before the end of March/October) or will fail this course automatically.PRACTICUM COACHING (40% of course grade, 40 points in total)
Regular attendance is mandatory (max. 1 absence in this course component). Please bear this in mind when registering.
1. Practicum documentation (incl. 4 observation sheets, favourite lesson plan, key insights): 8 pts
2. Analysis of a teaching sequence: 16 pts
3. Unscrambling EPOSTL descriptors: 4 pts
4. Summarize your reflections on your practicum and present your key insights/Practicum Documentation Pack in a debriefing session: 8 pts
5. In-class participation (home assignments, discussions, group work, in-class activities): 4 pts
All named assignments must be submitted and the overall score for this course component must be positive (min 24 pts).MATERIALS EVALUATION AND DEVELOPMENT (60% of course grade, 60 points in total)
Regular attendance is mandatory (max. 1 absence in this course component). Please bear this in mind when registering.
1. Course work (reading, class participation, Moodle activities): 14 pts
2. Two homework tasks: 14 pts
3. Two portfolio tasks: 32 pts
Part 3 (portfolio tasks) of the assessment must be positive (min 19 pts) and the overall score for this course component must be positive (min 36 pts).Grading scale for both parts combined (assuming that the Schulpraxis was completed successfully):
1 (sehr gut) 100-90%; 2 (gut) 89-80%; 3 (befriedigend), 79-70%; 4 (genügend) 69-60%; 5 (nicht genügend) 59-0%
Prüfungsstoff
PRACTICUM COACHING and MATERIALS EVALUATION AND DEVELOPMENT
Continuous assessment based on topics covered in class (see also Ziele, Inhalte und Methode / course schedule). Details on assignments given in class and on Moodle.
Continuous assessment based on topics covered in class (see also Ziele, Inhalte und Methode / course schedule). Details on assignments given in class and on Moodle.
Literatur
Handouts and reading texts will be made available on Moodle. Sources include:PRACTICUM COACHING
Core Literature: Richards, J. C. (2015). Key issues in language teaching. Cambridge University Press.
Richards, J. C., & Farrell, T. S. C. (2013). Practice teaching: A reflective approach. Cambridge University Press.
Scrivener, J. (2012). Classroom management techniques. Cambridge University Press.MATERIALS EVALUATION AND DEVELOPMENT
Day, R. (2011). Extensive reading: the background. In Day, R et al. (Eds.). Bringing extensive reading into the classroom (pp. 10-21). Oxford University Press.
Ellis, R. (2006). Current issues in the teaching of grammar: An SLA perspective. TESOL Quarterly 40 (1), 83-107.
Thornbury, S. (2002). How to teach vocabulary. Longman.
Core Literature: Richards, J. C. (2015). Key issues in language teaching. Cambridge University Press.
Richards, J. C., & Farrell, T. S. C. (2013). Practice teaching: A reflective approach. Cambridge University Press.
Scrivener, J. (2012). Classroom management techniques. Cambridge University Press.MATERIALS EVALUATION AND DEVELOPMENT
Day, R. (2011). Extensive reading: the background. In Day, R et al. (Eds.). Bringing extensive reading into the classroom (pp. 10-21). Oxford University Press.
Ellis, R. (2006). Current issues in the teaching of grammar: An SLA perspective. TESOL Quarterly 40 (1), 83-107.
Thornbury, S. (2002). How to teach vocabulary. Longman.
Zuordnung im Vorlesungsverzeichnis
Studium: BEd 046 / 407
Code/Modul: BEd 11.2
Lehrinhalt: 12-0607
Code/Modul: BEd 11.2
Lehrinhalt: 12-0607
Letzte Änderung: Mi 08.05.2024 15:32
1. supporting students during their practice phase (PRACTICUM COACHING)
2. complementary input on relevant ELT areas (MATERIALS EVALUATION AND DEVELOPMENT)PRACTICUM COACHING
The aim of the Practicum Coaching component of this course is to assist and support student teachers during their practice phase (Schulpraxis UF Englisch) with regard to observation techniques, planning tasks, classroom management issues and the evaluation of their observation and teaching experiences.
Core content: applying theoretical concepts in practice; subject-specific observation techniques; planning EFL language teaching activities and lessons (including the design of home assignment tasks and the application of basic differentiation techniques); professional reflection procedures (individual and collaborative)
Methods: e-learning via Moodle; interactive class with student participation in small-group and all-class discussions of topics related to participants' observation and teaching experiences. The main instrument for observation, reflection and discussion is the EPOSTL - European Portfolio for Student Teachers of Languages - please make sure you have access to the document in all sessions!MATERIALS EVALUATION AND DEVELOPMENT
The Materials Evaluation and Development component aims at providing students with the background knowledge and basic skills required to critically analyse existing language teaching materials as well as to modify and develop their own activities in accordance with competence-oriented criteria and target group needs.
Core content: grammar, vocabulary, extensive reading, long-term planning
Throughout the course, we will discuss relevant background reading, explore various (schoolbook) materials and activities, and integrate pertinent national and European documents (e.g. national curricula, the CEFR, the ELP), relating them to specific English language teaching contexts.
Methods: a mixture of methods will be employed, including individual and group activities in and outside of class time, discussions in class, short presentations by the lecturer.