Universität Wien

126710 FK BEd 07.1: FK Language Assessment and Feedback (2025S)

3.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 12 - Anglistik
Prüfungsimmanente Lehrveranstaltung

Zusammenfassung

1 Heaney , Moodle
2 Berger , Moodle
3 Heaney , Moodle
4 Berger , Moodle

An/Abmeldung

Hinweis: Ihr Anmeldezeitpunkt innerhalb der Frist hat keine Auswirkungen auf die Platzvergabe (kein "first come, first served").
An/Abmeldeinformationen sind bei der jeweiligen Gruppe verfügbar.

Gruppen

Gruppe 1

max. 27 Teilnehmer*innen
Sprache: Englisch
Lernplattform: Moodle

Lehrende

Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert

Please do the following before the first session:
* Read Hughes and Hughes (2020, pp. 1-7).
* Do and upload the “Before and after” activity (Stern, 2010, p. 57).
The PDFs will be available in Session 1 in Moodle after students have been allocated to courses.

  • Montag 10.03. 10:15 - 11:45 Raum 5 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-17
  • Montag 17.03. 10:15 - 11:45 Raum 5 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-17
  • Montag 24.03. 10:15 - 11:45 Raum 5 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-17
  • Montag 31.03. 10:15 - 11:45 Raum 5 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-17
  • Montag 07.04. 10:15 - 11:45 Raum 5 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-17
  • Montag 28.04. 10:15 - 11:45 Raum 5 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-17
  • Montag 05.05. 10:15 - 11:45 Raum 5 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-17
  • Montag 12.05. 10:15 - 11:45 Raum 5 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-17
  • Montag 19.05. 10:15 - 11:45 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
  • Montag 26.05. 10:15 - 11:45 Raum 5 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-17
  • Montag 02.06. 10:15 - 11:45 Raum 5 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-17
  • Montag 16.06. 10:15 - 11:45 Raum 5 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-17
  • Montag 23.06. 10:15 - 11:45 Raum 5 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-17
  • Montag 30.06. 10:15 - 11:45 Raum 5 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-17

Gruppe 2

max. 27 Teilnehmer*innen
Sprache: Englisch
Lernplattform: Moodle

Lehrende

Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert

  • Mittwoch 19.03. 16:15 - 17:45 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
  • Mittwoch 26.03. 16:15 - 17:45 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
  • Mittwoch 02.04. 16:15 - 17:45 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
  • Mittwoch 09.04. 16:15 - 17:45 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
  • Mittwoch 30.04. 16:15 - 17:45 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
  • Mittwoch 07.05. 16:15 - 17:45 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
  • Mittwoch 14.05. 16:15 - 17:45 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
  • Mittwoch 21.05. 16:15 - 17:45 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
  • Mittwoch 28.05. 16:15 - 17:45 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
  • Mittwoch 04.06. 16:15 - 17:45 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
  • Mittwoch 11.06. 16:15 - 17:45 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
  • Mittwoch 18.06. 16:15 - 17:45 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
  • Mittwoch 25.06. 16:15 - 17:45 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13

Gruppe 3

max. 27 Teilnehmer*innen
Sprache: Englisch
Lernplattform: Moodle

Lehrende

Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert

Please do the following before the first session:
* Read Hughes and Hughes (2020, pp. 1-7).
* Do and upload the “Before and after” activity (Stern, 2010, p. 57).
The PDFs will be available in Session 1 in Moodle after students have been allocated to courses.

  • Dienstag 11.03. 12:15 - 13:45 Helene-Richter-Saal UniCampus Hof 8 3G-EG-21
  • Dienstag 18.03. 12:15 - 13:45 Helene-Richter-Saal UniCampus Hof 8 3G-EG-21
  • Dienstag 25.03. 12:15 - 13:45 Helene-Richter-Saal UniCampus Hof 8 3G-EG-21
  • Dienstag 01.04. 12:15 - 13:45 Helene-Richter-Saal UniCampus Hof 8 3G-EG-21
  • Dienstag 08.04. 12:15 - 13:45 Helene-Richter-Saal UniCampus Hof 8 3G-EG-21
  • Dienstag 29.04. 12:15 - 13:45 Helene-Richter-Saal UniCampus Hof 8 3G-EG-21
  • Dienstag 06.05. 12:15 - 13:45 Helene-Richter-Saal UniCampus Hof 8 3G-EG-21
  • Dienstag 13.05. 12:15 - 13:45 Helene-Richter-Saal UniCampus Hof 8 3G-EG-21
  • Dienstag 20.05. 12:15 - 13:45 Helene-Richter-Saal UniCampus Hof 8 3G-EG-21
  • Dienstag 27.05. 12:15 - 13:45 Helene-Richter-Saal UniCampus Hof 8 3G-EG-21
  • Dienstag 03.06. 12:15 - 13:45 Helene-Richter-Saal UniCampus Hof 8 3G-EG-21
  • Dienstag 10.06. 12:15 - 13:45 Helene-Richter-Saal UniCampus Hof 8 3G-EG-21
  • Dienstag 17.06. 12:15 - 13:45 Helene-Richter-Saal UniCampus Hof 8 3G-EG-21
  • Dienstag 24.06. 12:15 - 13:45 Helene-Richter-Saal UniCampus Hof 8 3G-EG-21

Gruppe 4

max. 27 Teilnehmer*innen
Sprache: Englisch
Lernplattform: Moodle

Lehrende

Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert

  • Mittwoch 19.03. 18:15 - 19:45 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
  • Mittwoch 26.03. 18:15 - 19:45 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
  • Mittwoch 02.04. 18:15 - 19:45 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
  • Mittwoch 09.04. 18:15 - 19:45 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
  • Mittwoch 30.04. 18:15 - 19:45 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
  • Mittwoch 07.05. 18:15 - 19:45 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
  • Mittwoch 14.05. 18:15 - 19:45 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
  • Mittwoch 21.05. 18:15 - 19:45 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
  • Mittwoch 28.05. 18:15 - 19:45 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
  • Mittwoch 04.06. 18:15 - 19:45 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
  • Mittwoch 11.06. 18:15 - 19:45 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
  • Mittwoch 18.06. 18:15 - 19:45 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
  • Mittwoch 25.06. 18:15 - 19:45 Raum 5 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-17

Information

Ziele, Inhalte und Methode der Lehrveranstaltung

Aims and contents of the course:
This course is designed to give future teachers a basic grounding in the core areas of assessment, including construct definition, test specifications, item formats, validity of assessments, reliability of judgements, test practicality, feedback and learning-oriented assessment. The assessment of all four skills, plus grammar and vocabulary, will be covered to varying degrees (incl. analysing/adapting existing tasks), as are rater training for writing/speaking and the practicalities of formative and summative assessment in the Austrian classroom.

The major aims are to
* develop a basic understanding of fundamental concepts in language assessment with a special focus on the classroom context;
* understand how to implement these concepts in the selection, development and evaluation of assessment instruments used;
* understand the links between assessment, testing, learning and teaching;
* help participants to become confident enough to continue learning about language assessment on their own.

Methods:
Classroom projects, individual/pair/group work (compiling tasks for a "Schularbeit", rater training), discussion of readings, critical reflection on key concepts in language assessment, critical evaluation of assessment instruments

Art der Leistungskontrolle und erlaubte Hilfsmittel

Assessment will be based on students' own/group projects, continuous assessment (classwork/homework), one mid-term exam and one final written assignment.

Mindestanforderungen und Beurteilungsmaßstab

Attendance (max. 2 absences)

Part 1: Classwork/homework (individual/in pairs/groups) incl. analysing/developing/evaluating two tasks suitable for a "Schularbeit" (vocabulary or grammar: 10%; writing: 20%), rater training for writing (individual: 5%; group: 10%). The assessment grids/keys for the different assignments are given in Moodle and reflect the process and the product. (45% in all)
Part 2: One mid-term exam in relation to specified texts (20%)
Part 3: Final written assignment, 1,500-2,000 words, uploaded in Moodle (35%)
Two of the three parts as well as the overall score must be positive.

Grading scale: 1 (sehr gut) 100-90%; 2 (gut) 89-80%; 3 (befriedigend), 79-70%; 4 (genügend) 69-60%; 5 (nicht genügend) 59-0%.

Prüfungsstoff

Continuous assessment based on classwork/homework, rater training, mid-term exam, final written assignment, as listed above.
Details on assignments given in class and on Moodle.

Literatur

Handouts and reading texts will be made available on Moodle. (The printed class reader is no longer in use.) Sources include:

Brown, H. D., & Abeywickrama, P. (2010). Language assessment: Principles and classroom practices. (2nd ed.). Pearson Longman.
Cambridge language assessment series (Cambridge University Press, various authors)
Hughes, A., & Hughes, J. (2020). Testing for language teachers. (3rd ed.). Cambridge University Press.

Zuordnung im Vorlesungsverzeichnis

Studium: BEd 046/407
Code/Modul: BEd 07.1
Lehrinhalt: 12-0608

Letzte Änderung: Di 24.06.2025 12:25