Universität Wien

126720 VK BEd 7.2: VK Principles of English Language Teaching (Methodology, Materials, Media) (2023S)

4.00 ECTS (3.00 SWS), SPL 12 - Anglistik
Prüfungsimmanente Lehrveranstaltung

Zusammenfassung

1 DIGITAL Rieder-Bünemann , Moodle
2 Heaney , Moodle
3 Heaney , Moodle
4 Mehlmauer-Larcher , Moodle
5 Mehlmauer-Larcher , Moodle

An/Abmeldung

Hinweis: Ihr Anmeldezeitpunkt innerhalb der Frist hat keine Auswirkungen auf die Platzvergabe (kein "first come, first served").
An/Abmeldeinformationen sind bei der jeweiligen Gruppe verfügbar.

Gruppen

Gruppe 1

max. 18 Teilnehmer*innen
Sprache: Englisch
Lernplattform: Moodle

Lehrende

Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert

  • Montag 06.03. 13:00 - 15:30 Digital
  • Montag 20.03. 13:00 - 15:30 Digital
  • Montag 27.03. 13:00 - 15:30 Digital
  • Montag 17.04. 13:00 - 15:30 Digital
  • Montag 24.04. 13:00 - 15:30 Digital
  • Montag 08.05. 13:00 - 15:30 Digital
  • Montag 15.05. 13:00 - 15:30 Digital
  • Montag 22.05. 13:00 - 15:30 Digital
  • Montag 05.06. 13:00 - 15:30 Digital
  • Montag 12.06. 13:00 - 15:30 Digital
  • Montag 19.06. 13:00 - 15:30 Digital
  • Montag 26.06. 13:15 - 16:30 Seminarraum 6, Kolingasse 14-16, EG00

Gruppe 2

max. 18 Teilnehmer*innen
Sprache: Englisch
Lernplattform: Moodle

Lehrende

Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert

  • Montag 06.03. 12:15 - 14:45 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
  • Montag 20.03. 12:15 - 14:45 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
  • Montag 27.03. 12:15 - 14:45 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
  • Montag 17.04. 12:15 - 14:45 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
  • Montag 24.04. 12:15 - 14:45 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
  • Montag 08.05. 12:15 - 14:45 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
  • Montag 15.05. 12:15 - 14:45 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
  • Montag 22.05. 12:15 - 14:45 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
  • Montag 05.06. 12:15 - 14:45 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
  • Montag 12.06. 12:15 - 14:45 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
  • Montag 19.06. 12:15 - 14:45 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
  • Montag 26.06. 12:15 - 14:45 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13

Gruppe 3

max. 18 Teilnehmer*innen
Sprache: Englisch
Lernplattform: Moodle

Lehrende

Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert

  • Mittwoch 15.03. 11:00 - 13:30 Raum 5 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-17
  • Mittwoch 22.03. 11:00 - 13:30 Raum 5 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-17
  • Mittwoch 29.03. 11:00 - 13:30 Raum 5 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-17
  • Mittwoch 19.04. 11:00 - 13:30 Raum 5 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-17
  • Mittwoch 26.04. 11:00 - 13:30 Raum 5 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-17
  • Mittwoch 03.05. 11:00 - 13:30 Raum 5 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-17
  • Mittwoch 10.05. 11:00 - 13:30 Raum 5 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-17
  • Mittwoch 17.05. 11:00 - 13:30 Raum 5 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-17
  • Mittwoch 24.05. 11:00 - 13:30 Raum 5 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-17
  • Mittwoch 31.05. 11:00 - 13:30 Raum 5 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-17
  • Mittwoch 07.06. 11:00 - 13:30 Raum 5 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-17
  • Mittwoch 14.06. 11:00 - 13:30 Raum 5 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-17
  • Mittwoch 21.06. 11:00 - 13:30 Raum 5 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-17
  • Mittwoch 28.06. 11:00 - 13:30 Raum 5 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-17

Gruppe 4

max. 18 Teilnehmer*innen
Sprache: Englisch
Lernplattform: Moodle

Lehrende

Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert

  • Dienstag 07.03. 14:15 - 16:45 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
  • Dienstag 14.03. 14:15 - 16:45 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
  • Dienstag 21.03. 14:15 - 16:45 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
  • Dienstag 28.03. 14:15 - 16:45 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
  • Dienstag 18.04. 14:15 - 16:45 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
  • Dienstag 25.04. 14:15 - 16:45 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
  • Dienstag 02.05. 14:15 - 16:45 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
  • Dienstag 09.05. 14:15 - 16:45 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
  • Dienstag 16.05. 14:15 - 16:45 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
  • Dienstag 23.05. 14:15 - 16:45 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
  • Dienstag 06.06. 14:15 - 16:45 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
  • Dienstag 13.06. 14:15 - 16:45 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
  • Dienstag 20.06. 14:15 - 16:45 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
  • Dienstag 27.06. 14:15 - 16:45 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13

Gruppe 5

max. 18 Teilnehmer*innen
Sprache: Englisch
Lernplattform: Moodle

Lehrende

Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert

  • Mittwoch 08.03. 12:00 - 14:30 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
  • Mittwoch 15.03. 12:00 - 14:30 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
  • Mittwoch 22.03. 12:00 - 14:30 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
  • Mittwoch 29.03. 12:00 - 14:30 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
  • Mittwoch 19.04. 12:00 - 14:30 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
  • Mittwoch 26.04. 12:00 - 14:30 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
  • Mittwoch 03.05. 12:00 - 14:30 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
  • Mittwoch 10.05. 12:00 - 14:30 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
  • Mittwoch 17.05. 12:00 - 14:30 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
  • Mittwoch 24.05. 12:00 - 14:30 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
  • Mittwoch 31.05. 12:00 - 14:30 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
  • Mittwoch 07.06. 12:00 - 14:30 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
  • Mittwoch 14.06. 12:00 - 14:30 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
  • Mittwoch 21.06. 12:00 - 14:30 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
  • Mittwoch 28.06. 12:00 - 14:30 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13

Information

Ziele, Inhalte und Methode der Lehrveranstaltung

Aims and contents
The course aims at developing a reflective and critical understanding of English Language Teaching in students through a consideration of the guiding principles underlying professional ELT. Within each of these principles, a selection of thematic areas will be discussed.

The key principles of ELT discussed will cover:

- Principles of technology-enhanced EFL teaching
(topics: integrating New Media in language teaching)
- Principles of research-based teaching
(topics: the relevance of ‘theory’ for teaching practice; EFL teaching as a profession)
- Principles of accountability in teaching
(topics: connections between the CEFR, educational standards, ELP & EPOSTL, E8 standards testing and the standardized Matura)

- Principles of inclusive teaching
(topics: multilingual in the ELT classroom, individual learner differences, inclusion of neurodiverse learners)

In addition, the course will encourage in-depth engagement by students with a range of current approaches to EFL teaching. This will include:
- Presenting, trying out and evaluating selected approaches to EFL teaching
- Discussion of the ‘post-method era’
- English as a Lingua Franca and its influence on teaching
- Teaching English for Specific Purposes.

A mixture of methods will be employed, including
- both individual and group (online) activities in and outside of class time
- synchronous discussions in class
- short presentations by the lecturer
- group presentations by students.

Art der Leistungskontrolle und erlaubte Hilfsmittel

Course work (active participation in class activities, regular reading & other assignments, participation in discussions & moodle activities, etc.); presenting an ELT approach (group presentation/peer teaching); two portfolio tasks; two-part written exam.

Mindestanforderungen und Beurteilungsmaßstab

Assessment:
1) Course work (15%)
2) Presenting an approach (20%)
3) Portfolio tasks: New Media (20%), ESP (15%)
4) Written exam: closed book + open book (30%)

Minimum requirements:
- Regular attendance (max. 2 absences)
- Exam must be positive; all portfolio tasks have to be submitted.

Grading scale:
1 (sehr gut) 100-90%;
2 (gut) 89-80%;
3 (befriedigend), 79-70%;
4 (genügend) 69-60%;
5 (nicht genügend) 59-0%

Prüfungsstoff

Group presentation, 2 portfolio tasks, 2-part written exam, course work, as listed above, based on topics covered in class (see Ziele, Inhalte und Methode/course schedule). Details on assignments given in class and on moodle.

Literatur

Anthony, Laurence. 2018. Introducing English for specific purposes. New York: Routledge.

Hall, Graham. 2016. "Method, methods and methodology: Historical trends and current debates". In Hall, Graham (ed.). The Routledge handbook of English language teaching. London: Routledge, Ch. 15.

Hinkel, Eli. (Ed.). 2005. Handbook of research in second language teaching and learning. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.

Langer de Ramirez, Lori. 2010. Empower English language learners with tools from the web. Thousand Oaks: Corwin.

Richards, Jack C.; Rodgers, Theodore S. 2014. Approaches and methods in language teaching (3rd ed.). Cambridge: Cambridge University Press.

Widdowson, Henry. G. 2003. Defining issues in English language teaching. Oxford: Oxford University Press.

Plus reading provided in class and on Moodle.

Zuordnung im Vorlesungsverzeichnis

Studium: BEd 046 / 407
Code/Modul: UF BEd 07.2
Lehrinhalt: 12-0609

Letzte Änderung: Mo 05.06.2023 12:07