Universität Wien

126720 VK BEd 7.2: VK Principles of English Language Teaching (Methodology, Materials, Media) (2023W)

4.00 ECTS (3.00 SWS), SPL 12 - Anglistik
Prüfungsimmanente Lehrveranstaltung

Zusammenfassung

1 Rieder-Bünemann , Moodle
2 Heaney , Moodle
3 Heaney , Moodle
4 Babic , Moodle
5 Babic , Moodle

An/Abmeldung

Hinweis: Ihr Anmeldezeitpunkt innerhalb der Frist hat keine Auswirkungen auf die Platzvergabe (kein "first come, first served").
An/Abmeldeinformationen sind bei der jeweiligen Gruppe verfügbar.

Gruppen

Gruppe 1

max. 25 Teilnehmer*innen
Sprache: Englisch
Lernplattform: Moodle

Lehrende

Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert

Please note that the final exam in the last session (22.01.2024) will take place on-site outside the department (Room 18, Kolingasse 1-16) from 13:15-15:00.

Montag 09.10. 12:30 - 15:00 Digital
Montag 16.10. 12:30 - 15:00 Digital
Montag 23.10. 12:30 - 15:00 Digital
Montag 30.10. 12:30 - 15:00 Digital
Montag 06.11. 12:30 - 15:00 Digital
Montag 13.11. 12:30 - 15:00 Digital
Montag 20.11. 12:30 - 15:00 Digital
Montag 27.11. 12:30 - 15:00 Digital
Montag 04.12. 12:30 - 15:00 Digital
Montag 11.12. 12:30 - 15:00 Digital
Montag 08.01. 12:30 - 15:00 Digital
Montag 15.01. 12:30 - 15:00 Digital
Montag 22.01. 13:15 - 16:30 Seminarraum 18 Kolingasse 14-16, OG02

Gruppe 2

max. 25 Teilnehmer*innen
Sprache: Englisch
Lernplattform: Moodle

Lehrende

Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert

The exam will take place on Friday 2nd February (8.15-9.45, SR3).

Freitag 13.10. 08:15 - 10:45 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
Freitag 20.10. 08:15 - 10:45 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
Freitag 27.10. 08:15 - 10:45 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
Freitag 03.11. 08:15 - 10:45 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
Freitag 10.11. 08:15 - 10:45 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
Freitag 17.11. 08:15 - 10:45 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
Freitag 24.11. 08:15 - 10:45 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
Freitag 01.12. 08:15 - 10:45 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
Freitag 15.12. 08:15 - 10:45 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
Freitag 12.01. 08:15 - 10:45 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
Freitag 19.01. 08:15 - 10:45 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
Freitag 26.01. 08:15 - 10:45 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
Freitag 02.02. 08:15 - 09:45 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13

Gruppe 3

max. 25 Teilnehmer*innen
Sprache: Englisch
Lernplattform: Moodle

Lehrende

Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert

The exam will take place on Friday 2nd February (11.30 - 13.00, SR3).

Freitag 13.10. 11:30 - 14:00 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
Freitag 20.10. 11:30 - 14:00 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
Freitag 27.10. 11:30 - 14:00 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
Freitag 03.11. 11:30 - 14:00 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
Freitag 10.11. 11:30 - 14:00 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
Freitag 17.11. 11:30 - 14:00 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
Freitag 24.11. 11:30 - 14:00 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
Freitag 01.12. 11:30 - 14:00 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
Freitag 15.12. 11:30 - 14:00 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
Freitag 12.01. 11:30 - 14:00 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
Freitag 19.01. 11:30 - 14:00 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
Freitag 26.01. 11:30 - 14:00 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
Freitag 02.02. 11:30 - 13:00 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13

Gruppe 4

max. 25 Teilnehmer*innen
Sprache: Englisch
Lernplattform: Moodle

Lehrende

Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert

Thursday 01.02.2024 10:00 - 11:30 Final Exam

Donnerstag 05.10. 10:00 - 12:30 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
Donnerstag 12.10. 10:00 - 12:30 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
Donnerstag 19.10. 10:00 - 12:30 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
Donnerstag 09.11. 10:00 - 12:30 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
Donnerstag 16.11. 10:00 - 12:30 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
Donnerstag 23.11. 10:00 - 12:30 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
Donnerstag 30.11. 10:00 - 12:30 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
Donnerstag 07.12. 10:00 - 12:30 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
Donnerstag 14.12. 10:00 - 12:30 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
Donnerstag 11.01. 10:00 - 12:30 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
Donnerstag 18.01. 10:00 - 12:30 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
Donnerstag 25.01. 10:00 - 12:30 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
Donnerstag 01.02. 10:00 - 12:30 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13

Gruppe 5

max. 25 Teilnehmer*innen
Sprache: Englisch
Lernplattform: Moodle

Lehrende

Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert

Thursday 01.02.2024 13:30-15:00 Final exam

Donnerstag 05.10. 13:30 - 16:00 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
Donnerstag 12.10. 13:30 - 16:00 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
Donnerstag 19.10. 13:30 - 16:00 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
Donnerstag 09.11. 13:30 - 16:00 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
Donnerstag 16.11. 13:30 - 16:00 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
Donnerstag 23.11. 13:30 - 16:00 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
Donnerstag 30.11. 13:30 - 16:00 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
Donnerstag 07.12. 13:30 - 16:00 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
Donnerstag 14.12. 13:30 - 16:00 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
Donnerstag 11.01. 13:30 - 16:00 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
Donnerstag 18.01. 13:30 - 16:00 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
Donnerstag 25.01. 13:30 - 16:00 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
Donnerstag 01.02. 13:30 - 16:00 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13

Information

Ziele, Inhalte und Methode der Lehrveranstaltung

Aims and contents
The course aims at developing a reflective and critical understanding of English Language Teaching in students through a consideration of the guiding principles underlying professional ELT. Within each of these principles, a selection of thematic areas will be discussed.
The key principles of ELT discussed will cover:

- Principles of research-based teaching (topics: the relevance of ‘theory’ for teaching practice; EFL teaching as a profession)
- Principles of inclusive teaching (topics: multilingual in the ELT classroom, individual learner differences, inclusion of neurodiverse learners)
- Principles of technology-enhanced EFL teaching (topics: integrating New Media in language teaching)
- Principles of accountability in teaching (topics: connections between the CEFR, educational standards, ELP & EPOSTL, IKMplus and the standardized Matura)
In addition, the course will encourage in-depth engagement by students with a range of current approaches to EFL teaching. This will include:
- Presenting, trying out and evaluating selected approaches to EFL teaching
- Discussion of the ‘post-method era’
- Teaching English for Specific Purposes.
- English as a Lingua Franca and its influence on teaching

Methods
A mixture of methods will be employed, including
- both individual and group (online) activities in and outside of class time
- synchronous discussions in class
- short presentations by the lecturer
- group presentations by students.

Art der Leistungskontrolle und erlaubte Hilfsmittel

Course work (active participation in class activities, regular reading & other assignments, participation in discussions & Moodle activities, etc.); presenting an ELT approach (group presentation/lesson plan & analysis); two portfolio tasks; two-part written exam.

Mindestanforderungen und Beurteilungsmaßstab

Assessment:
1) Course work (15%)
2) Presenting an approach (20%)
3) Portfolio tasks: New Media (20%), ESP (15%)
4) Written exam: closed book + open book (30%)

Minimum requirements:
- Regular attendance (max. 2 absences)
- Exam must be positive; all portfolio tasks have to be submitted.

Grading scale:
1 (sehr gut) 100-90%; 2 (gut) 89-80%; 3 (befriedigend), 79-70%; 4 (genügend) 69-60%; 5 (nicht genügend) 59-0%

Prüfungsstoff

Group presentation, 2 portfolio tasks, 2-part written exam, course work, as listed above, based on topics covered in class (see Ziele, Inhalte und Methode/course schedule). Details on assignments given in class and on Moodle.

Literatur

* Anthony, Laurence. 2018. Introducing English for specific purposes. New York: Routledge.

* Hall, Graham. 2016. "Method, methods and methodology: Historical trends and current debates". In Hall, Graham (ed.). The Routledge handbook of English language teaching. London: Routledge, Ch. 15.

* Hinkel, Eli. (Ed.). 2005. Handbook of research in second language teaching and learning. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.

* Langer de Ramirez, Lori. 2010. Empower English language learners with tools from the web. Thousand Oaks: Corwin.

* Richards, Jack C.; Rodgers, Theodore S. 2014. Approaches and methods in language teaching (3rd ed.). Cambridge: Cambridge University Press.

* Widdowson, Henry. G. 2003. Defining issues in English language teaching. Oxford: Oxford University Press.
Plus reading provided in class and on Moodle.

Zuordnung im Vorlesungsverzeichnis

Studium: BEd 046 / 407
Code/Modul: UF BEd 07.2
Lehrinhalt: 12-0609

Letzte Änderung: Do 11.01.2024 12:26