150031 UE Wissenschaftliches Arbeiten PR (Politik, Ökonomie und Recht) (M5) (2019W)
Prüfungsimmanente Lehrveranstaltung
Labels
Zusammenfassung
An/Abmeldung
Hinweis: Ihr Anmeldezeitpunkt innerhalb der Frist hat keine Auswirkungen auf die Platzvergabe (kein "first come, first served").
- Anmeldung von So 01.09.2019 00:00 bis Mi 25.09.2019 10:00
- Abmeldung bis Mo 21.10.2019 23:59
An/Abmeldeinformationen sind bei der jeweiligen Gruppe verfügbar.
Gruppen
Gruppe 1
max. 30 Teilnehmer*innen
Sprache: Deutsch
Lernplattform: Moodle
Lehrende
Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert
- Montag 07.10. 16:20 - 17:50 Seminarraum Ostasienwissenschaften 1 UniCampus Hof 5 2I-O1-05
- Montag 14.10. 16:20 - 17:50 Seminarraum Ostasienwissenschaften 1 UniCampus Hof 5 2I-O1-05
- Montag 28.10. 16:20 - 17:50 Seminarraum Ostasienwissenschaften 1 UniCampus Hof 5 2I-O1-05
- Montag 04.11. 16:20 - 17:50 Seminarraum Ostasienwissenschaften 1 UniCampus Hof 5 2I-O1-05
- Montag 11.11. 16:20 - 17:50 Seminarraum Ostasienwissenschaften 1 UniCampus Hof 5 2I-O1-05
- Montag 18.11. 16:00 - 19:00 PC-Raum 1 Schenkenstraße 8-10, 1.UG
- Montag 02.12. 16:00 - 19:00 PC-Raum 1 Schenkenstraße 8-10, 1.UG
- Montag 09.12. 16:20 - 17:50 Seminarraum Ostasienwissenschaften 1 UniCampus Hof 5 2I-O1-05
- Montag 16.12. 16:20 - 17:50 Seminarraum Ostasienwissenschaften 1 UniCampus Hof 5 2I-O1-05
- Montag 13.01. 16:20 - 17:50 Seminarraum Ostasienwissenschaften 1 UniCampus Hof 5 2I-O1-05
- Montag 20.01. 16:20 - 17:50 Seminarraum Ostasienwissenschaften 1 UniCampus Hof 5 2I-O1-05
- Montag 27.01. 16:20 - 17:50 Seminarraum Ostasienwissenschaften 1 UniCampus Hof 5 2I-O1-05
Ziele, Inhalte und Methode der Lehrveranstaltung
Art der Leistungskontrolle und erlaubte Hilfsmittel
Anwesenheit und Mitarbeit 10 %
(Gruppen)referat 20 %
Übungen I - III 10 %, 25 %, 35 %
(Gruppen)referat 20 %
Übungen I - III 10 %, 25 %, 35 %
Mindestanforderungen und Beurteilungsmaßstab
Mindestanforderung für eine positive Beurteilung ist das Halten des Referats, die Abgabe der Übungen I-III, das Erreichen von mindestens 51 von 100 Punkten in der Gesamtnote. Jede Teilleis-tung wird eigenständig bewertet und fließt entsprechend der prozentualen Aufteilung in die Ge-samtnote ein. Bei mehr als vier unentschuldigten Einheiten Abwesenheit ist kann der Kurs nicht mehr positiv benotet werden.Benotungsschema
Punkte Note
100-91 1
90 - 81 2
80 - 66 3
65 - 51 4
50 - 0 5
Punkte Note
100-91 1
90 - 81 2
80 - 66 3
65 - 51 4
50 - 0 5
Prüfungsstoff
Mitarbeit, Lektüre, AnwesenheitDer Kursleiter gibt Inputvorlesungen und Hilfestellung. Der Fokus des Lernens liegt darauf, dass Studierende sich Inhalte unter Anleitung selbst erarbeiten. Um dies zu erreichen, ist die regelmäßi-ge Teilnahme und Mitarbeit essenziell. Ebenso wichtig ist das Lesen der Pflichtlektüre. Das heißt nicht, dass der Text von A bis Z durchgearbeitet werden muss, sondern das mittels Querlesen und Markieren Kernaussagen erfasst werden. Verständnisschwierigkeiten können und sollen während der Sitzungen angesprochen werden.Jede/r Kursteilnehmer/in kann einmal (eine 90 min Einheit) pro Semester fehlen. Weitere Abwe-senheiten ohne ärztliches Attest (oder entsprechendem) führen zu Punktabzügen. Bei mehr als vier nicht attestierten Fehlzeiten wird Ihre Kursleistung mit ungenügend bewertet. Warnungen für eine drohende Überschreitung der Abwesenheitsregel werden nicht verschickt.ReferateZu jedem Thema wird eine exemplarische Studie aus der Chinaforschung vorgestellt. Die Präsenta-tion sollte explizit auf die Pflichtlektüre Bezug nehmen und zentrale Konzepte anhand des Bei-spiels diskutieren. Es geht nicht darum, die Ergebnisse einer Studie zusammenzufassen. Ziel ist, die Methodik nachzuvollziehen und die Güte der Ergebnisse zu beurteilen. Genaue Anweisungen werden ausgegeben. Bitte sprechen Sie den Kursleiter nach der letzten Sitzung vor ihrem Referat an.ÜbungenDer Kurs beinhaltet drei Forschungsübungen. 1) Am Anfang des Semesters halten alle Teilnehme-rInnen erste Ideen für ein eigenes kleines Forschungsprojekt kurz schriftlich fest. Hier wird nur die fristgerechte Abgabe bewertet. 2) Die Sitzungen zur quantitativen Forschung werden mit einer Gruppenübung zur statistischen Datenanalyse abgeschlossen. Die Ergebnisse dieser werden schrift-lich zusammengefasst. 3) Am Ende des Semesters werden die ursprünglichen Ideen wieder aufge-griffen und zu einem Forschungsplan erweitert (ca. 2000 Wörter). Der Fokus liegt darauf, (eine) logische und relevante Forschungsfrage(n) zu generieren, die wissenschaftliche Literatur dazu auf-zuarbeiten und einen durchführbaren Plan zum methodischen Vorgehen zu entwickeln. Für alle Übungen werden schriftliche Anweisungen ausgegeben.
Literatur
Die Pflichtlektüre und Beispielliteratur für jede Sitzung werden als PDF über die Moodle-Plattform zur Verfügung gestellt. Das soll Sie aber nicht davon abhalten, die Lehrbücher in der Bibliothek zu sichten. Ein Handapparat wird in der Fachbereichsbibliothek Ostasienwissenschaften eingerichtet. Dieser kann Ihnen dabei helfen, den Kontext der Texte besser zu verstehen und weitere eventuell für Sie relevante Inhalte zu finden.Babbie, Earl. 2013. The Practice of Social Research. Belmont: Cengage Learning.
Bryman, Alan. 2012. Social Research Methods. Oxford; New York: Oxford University Press.
Carlson, Allen, et al. (ed.) 2010. Contemporary Chinese Politics: New Sources, Methods, and Field Strategies. New York: Cambridge University Press.
Dickovick, J. Tyler, and Jonathan Eastwood. 2013. Comparative Politics: Integrating Theories, Methods, and Cases. New York: Oxford University Press.
Yin, Robert K. 2014. Case Study Research: Design and Methods. Los Angeles: Sage.
Bryman, Alan. 2012. Social Research Methods. Oxford; New York: Oxford University Press.
Carlson, Allen, et al. (ed.) 2010. Contemporary Chinese Politics: New Sources, Methods, and Field Strategies. New York: Cambridge University Press.
Dickovick, J. Tyler, and Jonathan Eastwood. 2013. Comparative Politics: Integrating Theories, Methods, and Cases. New York: Oxford University Press.
Yin, Robert K. 2014. Case Study Research: Design and Methods. Los Angeles: Sage.
Gruppe 2
max. 30 Teilnehmer*innen
Sprache: Deutsch
Lernplattform: Moodle
Lehrende
Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert
- Freitag 04.10. 17:45 - 19:15 Seminarraum Ostasienwissenschaften 1 UniCampus Hof 5 2I-O1-05
- Freitag 11.10. 17:45 - 19:15 Seminarraum Ostasienwissenschaften 1 UniCampus Hof 5 2I-O1-05
- Freitag 18.10. 17:45 - 19:15 Seminarraum Ostasienwissenschaften 1 UniCampus Hof 5 2I-O1-05
- Freitag 25.10. 17:45 - 19:15 Seminarraum Ostasienwissenschaften 1 UniCampus Hof 5 2I-O1-05
- Freitag 08.11. 17:45 - 19:15 Seminarraum Ostasienwissenschaften 1 UniCampus Hof 5 2I-O1-05
- Freitag 15.11. 17:45 - 19:15 Seminarraum Ostasienwissenschaften 1 UniCampus Hof 5 2I-O1-05
- Freitag 22.11. 17:45 - 19:15 Seminarraum Ostasienwissenschaften 1 UniCampus Hof 5 2I-O1-05
- Freitag 29.11. 17:45 - 19:15 Seminarraum Ostasienwissenschaften 1 UniCampus Hof 5 2I-O1-05
- Freitag 06.12. 17:45 - 19:15 Seminarraum Ostasienwissenschaften 1 UniCampus Hof 5 2I-O1-05
- Freitag 13.12. 17:45 - 19:15 Seminarraum Ostasienwissenschaften 1 UniCampus Hof 5 2I-O1-05
- Freitag 10.01. 17:45 - 19:15 Seminarraum Ostasienwissenschaften 1 UniCampus Hof 5 2I-O1-05
- Freitag 17.01. 17:45 - 19:15 Seminarraum Ostasienwissenschaften 1 UniCampus Hof 5 2I-O1-05
- Freitag 24.01. 17:45 - 19:15 Seminarraum Ostasienwissenschaften 1 UniCampus Hof 5 2I-O1-05
- Freitag 31.01. 17:45 - 19:15 Seminarraum Ostasienwissenschaften 1 UniCampus Hof 5 2I-O1-05
Ziele, Inhalte und Methode der Lehrveranstaltung
The aim of the course is to provide the students with the tools to engage with social sciences scholarly research focusing on China. At the end of it students are expected to be able to efficiently select, read and critically understand academic literature and have a basic knowledge of the steps needed to devise their own research projects.The course will:
outline the academic research process and the core elements within it (research question, literature review / state of the art, theory, methodology) analysing the characteristics and functions of each of them
present the specificities and challenges of China as an object of social research, starting from the contributions of major experts in the field
analyse 2-3 academic debates in the field of China-focused sociology and political scienceEach session will normally consist in 2 different parts:
A lectured part in which notions will be explained with the support of textbooks on social sciences research
An interactive part, in which students will have to directly engage with academic literature through discussion, exercises and presentations. The readings will depend on the topic touched, ranging from meta-analyses in the field of Chinese social sciences to contributions on the key debates. Readings have to be prepared BEFORE and not after (let alone during) class. In the discussions students will be encouraged to compare and contrast the readings and detect biases and shortcomings in their theories, methods and findings.N.B. The language used in this course is English.
outline the academic research process and the core elements within it (research question, literature review / state of the art, theory, methodology) analysing the characteristics and functions of each of them
present the specificities and challenges of China as an object of social research, starting from the contributions of major experts in the field
analyse 2-3 academic debates in the field of China-focused sociology and political scienceEach session will normally consist in 2 different parts:
A lectured part in which notions will be explained with the support of textbooks on social sciences research
An interactive part, in which students will have to directly engage with academic literature through discussion, exercises and presentations. The readings will depend on the topic touched, ranging from meta-analyses in the field of Chinese social sciences to contributions on the key debates. Readings have to be prepared BEFORE and not after (let alone during) class. In the discussions students will be encouraged to compare and contrast the readings and detect biases and shortcomings in their theories, methods and findings.N.B. The language used in this course is English.
Art der Leistungskontrolle und erlaubte Hilfsmittel
The course will assess the students’ capability to select the literature, understand and evaluate the arguments, methods, theories found in academic readings and their ability to devise and develop an own research project meeting academic standards.
Materials used will be mainly academic literature dealing with Chinese politics, economy and law (though with a prevalence of politics) and selected chapters from textbooks on social science research.
Materials used will be mainly academic literature dealing with Chinese politics, economy and law (though with a prevalence of politics) and selected chapters from textbooks on social science research.
Mindestanforderungen und Beurteilungsmaßstab
Minimum requirements to pass the course are the active participation in the discussions in class and the completion of three assignments:
Early in the course, think of a topic of interest in the field of China-related social sciences and write a brief description with research question + research gap + relevance (further inputs about this will be given in the first sessions)
an exercise on retrieving and analysing academic readings (after session 8) choosing from:
give a presentation in class analysing one of the readings
find and compare two academic articles that deal with the same research question / research topic using differing methods. Write a short critical summary of the two showing how their methods differ and explaining if and how this affects their arguments.
At the end of the course, start from the original research question to write up a full research proposal no longer than 2500 words.
Each of these parts weights as follows:
Active participation in class: 10%
Initial project description 25%
Exercise: 25%
Final project: 40%A maximum of 2 justified absences will be tolerated. Exceptions have to be arranged with the lecturer.
Early in the course, think of a topic of interest in the field of China-related social sciences and write a brief description with research question + research gap + relevance (further inputs about this will be given in the first sessions)
an exercise on retrieving and analysing academic readings (after session 8) choosing from:
give a presentation in class analysing one of the readings
find and compare two academic articles that deal with the same research question / research topic using differing methods. Write a short critical summary of the two showing how their methods differ and explaining if and how this affects their arguments.
At the end of the course, start from the original research question to write up a full research proposal no longer than 2500 words.
Each of these parts weights as follows:
Active participation in class: 10%
Initial project description 25%
Exercise: 25%
Final project: 40%A maximum of 2 justified absences will be tolerated. Exceptions have to be arranged with the lecturer.
Prüfungsstoff
The preparation for each class will normally involve the reading of textbooks excerpts and a variable number of articles which will be analysed during class as training.
In the initial research description, the ability to develop a research question from personal observations will be tested. The assessment of the presentation will take into account the capability to select relevant literature, recognise the core research elements within a piece of scholarly literature and critically evaluate them. The final project will check students’ ability to further develop the initial ideas and put them down according to academic standards (structure, referencing, etc…)The lecturer is available throughout the course for further input and tips (personally after class or via email at francesco.zaratin@univie.ac.at).
In the initial research description, the ability to develop a research question from personal observations will be tested. The assessment of the presentation will take into account the capability to select relevant literature, recognise the core research elements within a piece of scholarly literature and critically evaluate them. The final project will check students’ ability to further develop the initial ideas and put them down according to academic standards (structure, referencing, etc…)The lecturer is available throughout the course for further input and tips (personally after class or via email at francesco.zaratin@univie.ac.at).
Literatur
Textbooks:
Bryman, Alan, Social Research Methods, (New York, 2016)
Babbie, Earl, Practice of Social Research (Wadsworth, 2013)Book excerpts and articles will be all uploaded on Moodle.
Bryman, Alan, Social Research Methods, (New York, 2016)
Babbie, Earl, Practice of Social Research (Wadsworth, 2013)Book excerpts and articles will be all uploaded on Moodle.
Zuordnung im Vorlesungsverzeichnis
PR 210
Letzte Änderung: Mo 07.09.2020 15:20
Dieser Kurs gibt eine Einführung in die Konzepte und Methoden der qualitativen und quantitativen Sozialforschung. Diese werden durch die Lektüre von Lehrmaterialien und exemplarischen Studien aus der Chinaforschung theoretisch erschlossen sowie durch Übungen und das angeleitete Nach-denken über ein eigenes Forschungsprojekt praktisch erarbeitet.
Lernziele
- ein besseres Verständnis der Gemeinsamkeiten und Unterschiede von qualitativer und quan-titativer Sozialforschung
- die Klärung von grundlegenden Konzepten des wissenschaftlichen Arbeitens
- eine verbesserte Fähigkeit, Informationen zu analysieren und diese mündlich sowie schrift-lich zu kommunizieren
- die Fähigkeit eine einfache statistische Datenanalyse durchzuführen
- die Fähigkeit zur Planung eines durchführbaren wissenschaftlichen Projekts