150216 UE Arbeiten mit wissenschaftlicher Literatur (Kulturwissenschaft) (M5) (2025S)
Prüfungsimmanente Lehrveranstaltung
Labels
Zusammenfassung
An/Abmeldung
Hinweis: Ihr Anmeldezeitpunkt innerhalb der Frist hat keine Auswirkungen auf die Platzvergabe (kein "first come, first served").
- Anmeldung von Mo 10.02.2025 10:00 bis Do 06.03.2025 10:00
- Abmeldung bis Mo 31.03.2025 23:59
An/Abmeldeinformationen sind bei der jeweiligen Gruppe verfügbar.
Gruppen
Gruppe 1
Gruppe 1:
max. 15 Teilnehmer*innen
Sprache: Englisch
Lernplattform: Moodle
Lehrende
Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert
IMPORTANT NOTE: There is no class on the 07.03.2025. The seminar will start on the 14.03.2025 and attending the first session is mandatory. The class scheduled on the 02.05.2025 will be replaced by a documentary screening event (with post-screening discussion with the directors) on 07.05.2025 (ca. 18:30-21:00). The class on the 09.05.2025 will be replaced by a guest lecture (title to be confirmed) on the 08.05.25 (17:00).
- Freitag 07.03. 08:00 - 09:30 Seminarraum Ostasienwissenschaften 1 UniCampus Hof 5 2I-O1-05
- Freitag 14.03. 08:00 - 09:30 Seminarraum Ostasienwissenschaften 1 UniCampus Hof 5 2I-O1-05
- N Freitag 21.03. 08:00 - 09:30 Seminarraum Ostasienwissenschaften 1 UniCampus Hof 5 2I-O1-05
- Freitag 28.03. 08:00 - 09:30 Seminarraum Ostasienwissenschaften 1 UniCampus Hof 5 2I-O1-05
- Freitag 04.04. 08:00 - 09:30 Seminarraum Ostasienwissenschaften 1 UniCampus Hof 5 2I-O1-05
- Freitag 11.04. 08:00 - 09:30 Seminarraum Ostasienwissenschaften 1 UniCampus Hof 5 2I-O1-05
- Freitag 02.05. 08:00 - 09:30 Seminarraum Ostasienwissenschaften 1 UniCampus Hof 5 2I-O1-05
- Freitag 09.05. 08:00 - 09:30 Seminarraum Ostasienwissenschaften 1 UniCampus Hof 5 2I-O1-05
- Freitag 16.05. 08:00 - 09:30 Seminarraum Ostasienwissenschaften 1 UniCampus Hof 5 2I-O1-05
- Freitag 23.05. 08:00 - 09:30 Seminarraum Ostasienwissenschaften 1 UniCampus Hof 5 2I-O1-05
- Freitag 30.05. 08:00 - 09:30 Seminarraum Ostasienwissenschaften 1 UniCampus Hof 5 2I-O1-05
- Freitag 06.06. 08:00 - 09:30 Seminarraum Ostasienwissenschaften 1 UniCampus Hof 5 2I-O1-05
- Freitag 13.06. 08:00 - 09:30 Seminarraum Ostasienwissenschaften 1 UniCampus Hof 5 2I-O1-05
- Freitag 20.06. 08:00 - 09:30 Seminarraum Ostasienwissenschaften 1 UniCampus Hof 5 2I-O1-05
- Freitag 27.06. 08:00 - 09:30 Seminarraum Ostasienwissenschaften 1 UniCampus Hof 5 2I-O1-05
Ziele, Inhalte und Methode der Lehrveranstaltung
Art der Leistungskontrolle und erlaubte Hilfsmittel
Active class participation 20% (with strictly not more than two times of absence)
In-class exercises 10%
Presentations with submission of presentation slides within ten days after the presentation 35%
Final Literature Review 35%
In-class exercises 10%
Presentations with submission of presentation slides within ten days after the presentation 35%
Final Literature Review 35%
Mindestanforderungen und Beurteilungsmaßstab
Please note, students are required to fulfill all the four items of assessment in order to pass the seminar. That means, a minimum pass in each item is a prerequisite to pass the overall course. Failing one of the items may not be compensated by even a perfect final paper or flawless presentation.
Prüfungsstoff
/
Literatur
Selected reading list:
Barber, Lachlan B., ‘Capitalizing on Culture in Flagship Heritage Initiatives: Transforming Hong Kong’s Police Married Quarters into “PMQ”’, City, Culture and Society, 21 (2020), 100275 <https://doi.org/10.1016/j.ccs.2018.09.002>
Crouch, David, ‘Affect, Heritage, Feeling’, in The Palgrave Handbook of Contemporary Heritage Research (Palgrave Macmillan, 2015), pp. 177–90 <https://search-ebscohost-com.uaccess.univie.ac.at/login.aspx?direct=true&AuthType=ip,shib&db=nlebk&AN=1172454&site=ehost-live>
Huang, Shu-Mei, ‘Ethics of Heritage: Locating the Punitive State in the Historical Penal Landscape of Taipei’, International Journal of Heritage Studies, 23.2 (2017), 111–24 <https://doi.org/10.1080/13527258.2016.1246463>
Io, Man-U, and Leonie Hallo, ‘Tour Guides’ Interpretation of the Historic Center of Macao as a World Cultural Heritage Site’, Journal of Tourism and Cultural Change, 9.2 (2011), 140–52 <https://doi.org/10.1080/14766825.2011.568621>
Ku, Agnes Shuk-mei, ‘Making Heritage in Hong Kong: A Case Study of the Central Police Station Compound’, The China Quarterly, 202 (2010), 381–99 <https://doi.org/10.1017/S0305741010000299>
‘Literature Review’, The University of Edinburgh, 2024 <https://institute-academic-development.ed.ac.uk/study-hub/learning-resources/literature-review>
Matsuda, Hiroko, ‘Whose Home? Cultural Pluralism and Preservation of Japanese Colonial Heritage in Taipei City’, in Sites of Modernity, ed. by Wasana Wongsurawat, The Humanities in Asia (Berlin, Heidelberg: Springer Berlin Heidelberg, 2016), I, 85–102 <https://doi.org/10.1007/978-3-662-45726-9_6>
Ng, Kenny K.K., ‘The Museum as Expression of Local Identity and Place: The Case of Nanjing’, in The Heritage Turn in China, ed. by Yi-Wen Wang, Linda Walton, and Carol Ludwig, 1st edn (Amsterdam University Press, 2020), pp. 191–212 <https://doi.org/10.1017/9789048536818.008>
Yao, Ming-li, ‘The “National” Imagining of Contemporary Taiwan: The Representation of Cultural Heritage from the Japanese Colonial Era’, International Journal of Heritage Studies, 28.9 (2022), 985–1001 <https://doi.org/10.1080/13527258.2022.2115102>
Yung, Esther H. K., and Edwin H. W. Chan, ‘Re-Examining the Growth Machine Ideology of Cities: Conservation of Historic Properties in Hong Kong’, Urban Affairs Review, 52.2 (2016), 182–210 <https://doi.org/10.1177/1078087415589040>
Zhong, Xiaohua, and Xiangming Chen, ‘DEMOLITION, REHABILITATION, AND CONSERVATION: HERITAGE IN SHANGHAI’S URBAN REGENERATION, 1990–2015’, JOURNAL OF ARCHITECTURE AND URBANISM, 41.2 (2017), 82–91 <https://doi.org/10.3846/20297955.2017.1294120>
Barber, Lachlan B., ‘Capitalizing on Culture in Flagship Heritage Initiatives: Transforming Hong Kong’s Police Married Quarters into “PMQ”’, City, Culture and Society, 21 (2020), 100275 <https://doi.org/10.1016/j.ccs.2018.09.002>
Crouch, David, ‘Affect, Heritage, Feeling’, in The Palgrave Handbook of Contemporary Heritage Research (Palgrave Macmillan, 2015), pp. 177–90 <https://search-ebscohost-com.uaccess.univie.ac.at/login.aspx?direct=true&AuthType=ip,shib&db=nlebk&AN=1172454&site=ehost-live>
Huang, Shu-Mei, ‘Ethics of Heritage: Locating the Punitive State in the Historical Penal Landscape of Taipei’, International Journal of Heritage Studies, 23.2 (2017), 111–24 <https://doi.org/10.1080/13527258.2016.1246463>
Io, Man-U, and Leonie Hallo, ‘Tour Guides’ Interpretation of the Historic Center of Macao as a World Cultural Heritage Site’, Journal of Tourism and Cultural Change, 9.2 (2011), 140–52 <https://doi.org/10.1080/14766825.2011.568621>
Ku, Agnes Shuk-mei, ‘Making Heritage in Hong Kong: A Case Study of the Central Police Station Compound’, The China Quarterly, 202 (2010), 381–99 <https://doi.org/10.1017/S0305741010000299>
‘Literature Review’, The University of Edinburgh, 2024 <https://institute-academic-development.ed.ac.uk/study-hub/learning-resources/literature-review>
Matsuda, Hiroko, ‘Whose Home? Cultural Pluralism and Preservation of Japanese Colonial Heritage in Taipei City’, in Sites of Modernity, ed. by Wasana Wongsurawat, The Humanities in Asia (Berlin, Heidelberg: Springer Berlin Heidelberg, 2016), I, 85–102 <https://doi.org/10.1007/978-3-662-45726-9_6>
Ng, Kenny K.K., ‘The Museum as Expression of Local Identity and Place: The Case of Nanjing’, in The Heritage Turn in China, ed. by Yi-Wen Wang, Linda Walton, and Carol Ludwig, 1st edn (Amsterdam University Press, 2020), pp. 191–212 <https://doi.org/10.1017/9789048536818.008>
Yao, Ming-li, ‘The “National” Imagining of Contemporary Taiwan: The Representation of Cultural Heritage from the Japanese Colonial Era’, International Journal of Heritage Studies, 28.9 (2022), 985–1001 <https://doi.org/10.1080/13527258.2022.2115102>
Yung, Esther H. K., and Edwin H. W. Chan, ‘Re-Examining the Growth Machine Ideology of Cities: Conservation of Historic Properties in Hong Kong’, Urban Affairs Review, 52.2 (2016), 182–210 <https://doi.org/10.1177/1078087415589040>
Zhong, Xiaohua, and Xiangming Chen, ‘DEMOLITION, REHABILITATION, AND CONSERVATION: HERITAGE IN SHANGHAI’S URBAN REGENERATION, 1990–2015’, JOURNAL OF ARCHITECTURE AND URBANISM, 41.2 (2017), 82–91 <https://doi.org/10.3846/20297955.2017.1294120>
Gruppe 2
Gruppe 2: Schriftstellerinnen und Filmdirektorinnen in Taiwan
max. 15 Teilnehmer*innen
Sprache: Deutsch
Lernplattform: Moodle
Lehrende
Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert
Zusätzliche Taiwan Lectures SS 25
Mi 9.04.25 Freda Fiala_Kuratierte Identitäten – Performing Arts Diplomatie in Taiwan
Chiu Bihui_Die Entwicklung der Medien im Zuge der Demokratisierunggenauere Informationen auf moodle.
- Dienstag 04.03. 15:00 - 16:30 Seminarraum Sinologie 1 UniCampus Hof 2 2F-O1-10
- Dienstag 11.03. 15:00 - 16:30 Seminarraum Sinologie 1 UniCampus Hof 2 2F-O1-10
- Dienstag 18.03. 15:00 - 16:30 Seminarraum Sinologie 1 UniCampus Hof 2 2F-O1-10
- N Dienstag 25.03. 15:00 - 16:30 Seminarraum Sinologie 1 UniCampus Hof 2 2F-O1-10
- Dienstag 01.04. 15:00 - 16:30 Seminarraum Sinologie 1 UniCampus Hof 2 2F-O1-10
- Dienstag 08.04. 15:00 - 16:30 Seminarraum Sinologie 1 UniCampus Hof 2 2F-O1-10
- Dienstag 29.04. 15:00 - 16:30 Seminarraum Sinologie 1 UniCampus Hof 2 2F-O1-10
- Dienstag 06.05. 15:00 - 16:30 Seminarraum Sinologie 1 UniCampus Hof 2 2F-O1-10
- Dienstag 13.05. 15:00 - 16:30 Seminarraum Sinologie 1 UniCampus Hof 2 2F-O1-10
- Dienstag 20.05. 15:00 - 16:30 Seminarraum Sinologie 1 UniCampus Hof 2 2F-O1-10
- Dienstag 27.05. 15:00 - 16:30 Seminarraum Sinologie 1 UniCampus Hof 2 2F-O1-10
Ziele, Inhalte und Methode der Lehrveranstaltung
Ziel:_ Überblick über die taiwan-Literatur von Frauen. Beschränkung auf deutsche und englische Übersetzungen.Anwendung von literaturwissenschaftlichen Methoden am jeweiligen Beispiel
Ziel: Entwicklung eines Themas für die Seminararbeit, das mit einer ppt vorgestellt wird
Ziel: Entwicklung eines Themas für die Seminararbeit, das mit einer ppt vorgestellt wird
Art der Leistungskontrolle und erlaubte Hilfsmittel
ppt
Begründung der Auswahl für das seminarpaper + Begründung seiner Relevanz + Machbarkeit für Taiwan einschliesslich Literatur
Begründung der Auswahl für das seminarpaper + Begründung seiner Relevanz + Machbarkeit für Taiwan einschliesslich Literatur
Mindestanforderungen und Beurteilungsmaßstab
reguläre Anwesenheit (maximal 2x entschuldigtes Fernbleiben)
aktive Teilnahme in Unterrichtsdiskussion
ppt mit Vorstellung + Begründung eines Semesterarbeitsthemas
Kenntnis der Bestandteile der Filmanalyse + Durchführung einer Filmanalyse
aktive Teilnahme in Unterrichtsdiskussion
ppt mit Vorstellung + Begründung eines Semesterarbeitsthemas
Kenntnis der Bestandteile der Filmanalyse + Durchführung einer Filmanalyse
Prüfungsstoff
Kenntnis wichtiger taiwanischer Schriftstellerinnen
Literatur
Contemporary Taiwanese women writers: An Anthology, ed. Jonathan Stalling, Lin Tai-Man and Yanwing Leung, Cambria Press, 2018, xiii + 214 pp, ISBN 9781604979558,City Women: Contemporary Taiwan Women Writers. Eva Hung, ed. Hong Kong. Research Centre for Translation/Chinese University of Hong Kong. 2001. 160 pages. US$14.95. 15BN 962-7255-23-8Von Berglern und Geheimagenten : zeitgenössische Erzählungen aus Taiwan
Hsu, An-Nie [HerausgeberIn] ; Guder, Andreas, 1966- [ÜbersetzerIn]
Bochum : projekt verlag ; [2024]Buch
Von Wahrsagern und Technofrauen : Erzählungen zeitgenössischer Autorinnen aus Taiwan
Hsu, An-Nie [HerausgeberIn] ; Hermann, Marc, 1970- [ÜbersetzerIn] ; Höhenrieder, Brigitte, 1966- [ÜbersetzerIn] ; Hoffmann, Hans Peter, 1957- [ÜbersetzerIn]
Bochum : Freiburg : projektverlag ; [2021]
Hsu, An-Nie [HerausgeberIn] ; Guder, Andreas, 1966- [ÜbersetzerIn]
Bochum : projekt verlag ; [2024]Buch
Von Wahrsagern und Technofrauen : Erzählungen zeitgenössischer Autorinnen aus Taiwan
Hsu, An-Nie [HerausgeberIn] ; Hermann, Marc, 1970- [ÜbersetzerIn] ; Höhenrieder, Brigitte, 1966- [ÜbersetzerIn] ; Hoffmann, Hans Peter, 1957- [ÜbersetzerIn]
Bochum : Freiburg : projektverlag ; [2021]
Zuordnung im Vorlesungsverzeichnis
WA LK
Letzte Änderung: Sa 15.03.2025 21:26
Throughout the complex and multi-phased histories of the Sinophone world, built objects, urban forms and other (non-)material culture have frequently functioned as vehicles of expression, employed to narrate the past as well as the present. Architecture, city planning, product design, and even dining etiquettes are designated productions which facilitate human activities that embody the urban living culture, yet also manifest the power of (political and financial) authorities. The objective of this seminar is to introduce students to the concept by means of an examination of the relevant literature, with topics revolving around the concept and case studies of selected urban settings such as Hong Kong, Macau, Nanjing, Shanghai, Tainan and Taipei, to name a few. The seminar will explore how urban and cultural heritage is conceptually employed by different authorities to narrate the past and define the present. It will also examine how this concept is practically implemented through the scrutiny of selected academic literature (comprising textual materials and images) to develop reading, analysis and writing skills for academic research.
To succeed in the course, students are required to prepare for active class discussions, presentations and a final literature review. To pass the course as a whole, students have to pass each of the following items as listed below. That means that failing the presentation or the class participation part may not be compensated by even a perfect final paper.