160093 VO Einführung in die kognitive Psychologie für LinguistInnen (2010W)
Labels
1. Termin: FR, 29.10.2010, 09:00-10:30 und 14:30-19:00 Ort: Hörsaal 32, Hauptgebäude, 1. Stock, Stiege 9.
Weitere Termine:
FR, 19.11.2010, 09:00-15:00 Ort: Hs 32, Hauptgebäude, 1. Stock, Stiege 9;
DO, 16.12.2010, 14:00-16:30 Ort: Hs 16, Hauptgebäude, Hochparterre, Stg. 5;
FR, 17.12.2010, 10:30-14:00 Ort: Hs 16, Hauptgebäude, Hochparterre, Stg. 5;
FR, 21.01.2010, 09:00-12:00 Ort: Hs 32, Hauptgebäude, 1. Stock, Stiege 9;
FR, 21.01.2010, 13:00-16:00 Ort: Hs 16, Hauptgebäude, Hochparterre, Stg. 5
Weitere Termine:
FR, 19.11.2010, 09:00-15:00 Ort: Hs 32, Hauptgebäude, 1. Stock, Stiege 9;
DO, 16.12.2010, 14:00-16:30 Ort: Hs 16, Hauptgebäude, Hochparterre, Stg. 5;
FR, 17.12.2010, 10:30-14:00 Ort: Hs 16, Hauptgebäude, Hochparterre, Stg. 5;
FR, 21.01.2010, 09:00-12:00 Ort: Hs 32, Hauptgebäude, 1. Stock, Stiege 9;
FR, 21.01.2010, 13:00-16:00 Ort: Hs 16, Hauptgebäude, Hochparterre, Stg. 5
Details
Sprache: Englisch
Prüfungstermine
- Freitag 28.01.2011 13:30 - 15:00 Seminarraum 3 Sensengasse 3a 1.OG
- Freitag 20.05.2011
- Freitag 17.06.2011 17:00 - 18:00 Hörsaal 34 Hauptgebäude, Hochparterre, Stiege 6
Lehrende
Termine
Zur Zeit sind keine Termine bekannt.
Information
Ziele, Inhalte und Methode der Lehrveranstaltung
The course is aimed at giving a comprehensive introduction to cognitive psychology (and, more broadly, to cognitive science), with special emphasis on general issues relevant to linguistics. The first semester is devoted to exploring the historical roots, basic concepts, methodology, key problems and fundamental approaches which characterise the present-day science of human mind. The topics therefore will include, among others, the followings: kinds of explanation in cognitive science; the concept of internal (mental) representations; types of representations; levels of description/explanation; the relationship between neuroscience, computer modelling, psychology and linguistics; the nativism / empiricism / constructivism debate; basic views on mental architecture; analogies and dis-analogies between language and other domains of knowledge; the problem of human consciousness in cognitive science. Discussing these issues we shall use human linguistic capacities and their various explanations as recurring examples.
Art der Leistungskontrolle und erlaubte Hilfsmittel
For credit, students are required either to take an written/oral exam or to write a term paper (on a previously fixed, well-focussed topic, closely related to the course). The exam (either oral or written) will involve the material of the required reading and the lectures.
Mindestanforderungen und Beurteilungsmaßstab
Prüfungsstoff
Lectures with Powerpoint presentations and with wide space for discussion.
Literatur
to be announced later
Zuordnung im Vorlesungsverzeichnis
Codes Diplomstudium: 207, 305, 409, 523
Letzte Änderung: Mo 07.09.2020 15:35