160148 SE Seminar aus Grammatiktheorie (2018S)
Syntax
Prüfungsimmanente Lehrveranstaltung
Labels
An/Abmeldung
Hinweis: Ihr Anmeldezeitpunkt innerhalb der Frist hat keine Auswirkungen auf die Platzvergabe (kein "first come, first served").
- Anmeldung von Do 01.02.2018 10:00 bis Di 20.02.2018 12:00
- Anmeldung von Do 22.02.2018 10:00 bis Mi 28.02.2018 12:00
- Abmeldung bis Sa 31.03.2018 23:59
Details
max. 30 Teilnehmer*innen
Sprache: Englisch
Lehrende
Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert
- Freitag 11.05. 14:15 - 17:00 Seminarraum 2 Sensengasse 3a 1.OG
- Samstag 12.05. 11:00 - 17:30 Seminarraum 8 Sensengasse 3a 5.OG
- Montag 14.05. 18:30 - 21:00 Seminarraum 2 Sensengasse 3a 1.OG
- Dienstag 15.05. 18:30 - 21:00 Seminarraum 8 Sensengasse 3a 5.OG
- Mittwoch 16.05. 14:00 - 15:45 Seminarraum 2 Sensengasse 3a 1.OG
- Donnerstag 17.05. 18:30 - 21:00 Seminarraum 8 Sensengasse 3a 5.OG
- Freitag 18.05. 14:15 - 17:00 Seminarraum 2 Sensengasse 3a 1.OG
Information
Ziele, Inhalte und Methode der Lehrveranstaltung
This seminar will focus on the properties of psych(ological verbs) (e.g. fear, frighten, please). Taking as a point of departure, Landau's discussion of the special character of these verbs, we will describe their behavior within a language and across languages and discuss possible syntactic analyses of their properties.
Art der Leistungskontrolle und erlaubte Hilfsmittel
Students are expected to do the readings before coming to class, attend class, participate actively, make a presentation with a handout, which will take place on the last session of the seminar, and write a squib analysing something having to do with the topic of the seminar. Details will be discussed in class.
Mindestanforderungen und Beurteilungsmaßstab
Students should be familiar with literature on argument alternations.
Prüfungsstoff
The content discussed in class.
Literatur
Alexiadou, Artemis and Gianina Iordachioaia. 2014. The psych causative alternation.Lingua148: 53-79.
Anagnostopoulou, Elena. 1999. On experiencers. Studies in Greek syntax, ed. Artemis Alexiadou, Geoffrey Horrocks, Melita Stavrou, 67-93. Dordrecht: Kluwer.
Arad, Maya. 1998. Psych-notes. UCL Working Papers in Linguistics 10, 203-223.
Belletti, Adriana and Luigi Rizzi. 1988. Psych-Verbs and Theta-Theory. Natural Language and Linguistic Theory 6: 291-352.
Grimshaw, Jane. 1990. Argument structure. Cambridge, Mass.: MIT Press.
Landau, Idan. 2010. The locative syntax of experiencers. Cambridge, Mass.: MIT Press.
Pesetsky, David. 1995. Zero Syntax: Experiencers and cascades. Cambridge, Mass.: MIT Press.
Rozwadowska, Bozena. 2005. Psychological verbs and psychological adjectives. http://pracownik.kul.pl/files/10932/public/syncom_psych_verbs_revised.pdf?14612630145
Anagnostopoulou, Elena. 1999. On experiencers. Studies in Greek syntax, ed. Artemis Alexiadou, Geoffrey Horrocks, Melita Stavrou, 67-93. Dordrecht: Kluwer.
Arad, Maya. 1998. Psych-notes. UCL Working Papers in Linguistics 10, 203-223.
Belletti, Adriana and Luigi Rizzi. 1988. Psych-Verbs and Theta-Theory. Natural Language and Linguistic Theory 6: 291-352.
Grimshaw, Jane. 1990. Argument structure. Cambridge, Mass.: MIT Press.
Landau, Idan. 2010. The locative syntax of experiencers. Cambridge, Mass.: MIT Press.
Pesetsky, David. 1995. Zero Syntax: Experiencers and cascades. Cambridge, Mass.: MIT Press.
Rozwadowska, Bozena. 2005. Psychological verbs and psychological adjectives. http://pracownik.kul.pl/files/10932/public/syncom_psych_verbs_revised.pdf?14612630145
Zuordnung im Vorlesungsverzeichnis
MA1-M3
MA1-APM4B
MA1-APM4B
Letzte Änderung: Mo 07.09.2020 15:35