Universität Wien

160173 PS Proseminar aus Grammatiktheorie und kognitiver Sprachwissenschaft (auch für BA) (2025S)

Prüfungsimmanente Lehrveranstaltung

An/Abmeldung

Hinweis: Ihr Anmeldezeitpunkt innerhalb der Frist hat keine Auswirkungen auf die Platzvergabe (kein "first come, first served").

Details

max. 40 Teilnehmer*innen
Sprache: Englisch

Lehrende

Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert

  • Donnerstag 13.03. 09:30 - 11:00 Seminarraum 8 Sensengasse 3a 5.OG
  • Donnerstag 20.03. 09:30 - 11:00 Seminarraum 8 Sensengasse 3a 5.OG
  • Donnerstag 27.03. 09:30 - 11:00 Seminarraum 8 Sensengasse 3a 5.OG
  • Donnerstag 03.04. 09:30 - 11:00 Seminarraum 8 Sensengasse 3a 5.OG
  • Donnerstag 10.04. 09:30 - 11:00 Seminarraum 8 Sensengasse 3a 5.OG
  • Donnerstag 15.05. 09:30 - 11:00 Seminarraum 8 Sensengasse 3a 5.OG
  • Donnerstag 22.05. 09:30 - 11:00 Seminarraum 8 Sensengasse 3a 5.OG
  • Donnerstag 05.06. 09:30 - 11:00 Seminarraum 8 Sensengasse 3a 5.OG
  • Donnerstag 12.06. 09:30 - 11:00 Seminarraum 8 Sensengasse 3a 5.OG
  • Donnerstag 26.06. 09:30 - 11:00 Seminarraum 8 Sensengasse 3a 5.OG

Information

Ziele, Inhalte und Methode der Lehrveranstaltung

This proseminar will deal with selected topics in syntax, starting from argument expression and realisation (and more generally A-dependencies) to A-bar dependencies (wh-constructions), and things in between (e.g. reconstruction, clitic dependencies, Person-features left and right). The guiding theoretical framework will be that of the Special Research Area 'Language between Redundancy and Deficiency' (https://sfb-redundancy-deficiency.uni-graz.at/en/), whereby Redundancy (R) and Deficiency (D) are defined as follows:
R: the output of an operation is insensitive to some feature specified in the input.
D: an operation that presupposes a certain feature applies to a grammatical entity that lacks it.
Further, we will see how R&D interplay to give rise to parameters that underlie cross-linguistic variation.

Art der Leistungskontrolle und erlaubte Hilfsmittel

Regular attendance, active participation, discussion lead (presentation with handout), final written exam on the last session of the course.

Mindestanforderungen und Beurteilungsmaßstab

Regular attendance and active participation in class, leading a discussion (presentation with handout) and final written exam.
Overall, 50% of success in each component merits a pass grade.

Prüfungsstoff

All topics and readings discussed in class.

Literatur

Will be posted on Moodle.

Zuordnung im Vorlesungsverzeichnis

BA-M12
MA1-M3-2

Letzte Änderung: Mi 05.03.2025 09:06