160174 VO Einführung in die kognitive Psychologie für LinguistInnen (2021W)
Labels
DIGITAL
An/Abmeldung
Hinweis: Ihr Anmeldezeitpunkt innerhalb der Frist hat keine Auswirkungen auf die Platzvergabe (kein "first come, first served").
Details
Sprache: Deutsch
Prüfungstermine
- Mittwoch 26.01.2022 10:30 - 12:00 Digital
- Mittwoch 23.03.2022 10:30 - 12:00 Digital
- Mittwoch 25.05.2022 10:30 - 12:00 Digital
- Mittwoch 29.06.2022 10:30 - 12:00 Digital
Lehrende
Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert
- Mittwoch 06.10. 10:30 - 12:00 Digital
- Mittwoch 13.10. 10:30 - 12:00 Digital
- Mittwoch 20.10. 10:30 - 12:00 Digital
- Mittwoch 27.10. 10:30 - 12:00 Digital
- Mittwoch 03.11. 10:30 - 12:00 Digital
- Mittwoch 10.11. 10:30 - 12:00 Digital
- Mittwoch 17.11. 10:30 - 12:00 Digital
- Mittwoch 24.11. 10:30 - 12:00 Digital
- Mittwoch 01.12. 10:30 - 12:00 Digital
- Mittwoch 15.12. 10:30 - 12:00 Digital
- Mittwoch 12.01. 10:30 - 12:00 Digital
- Mittwoch 19.01. 10:30 - 12:00 Digital
Information
Ziele, Inhalte und Methode der Lehrveranstaltung
Art der Leistungskontrolle und erlaubte Hilfsmittel
Assessment will be in the form of an end-of-semester written examination. Students will pass when they obtain at least 50% of the available points during the exam.
Mindestanforderungen und Beurteilungsmaßstab
The exam will consist of questions relating to all topics covered during the lectures.
Prüfungsstoff
See Aims and Contents
Literatur
Supplementary reading:
• Sternberg, R. J. & Sternberg, K. Cognitive Psychology. (Cengage Learning, 2016).
• Sternberg, R. J. & Sternberg, K. Cognitive Psychology. (Cengage Learning, 2016).
Zuordnung im Vorlesungsverzeichnis
MA1-M2
Letzte Änderung: Fr 12.05.2023 00:18
The aim of this course is twofold. First, students will obtain an overview of the field of cognitive psychology. The focus will be on the cognitive processes that are associated with language comprehension and production. Second, students will learn about the theoretical and practical aspects of performing empirical research. At the end of the course, students will know the basic requirements of designing a good psychological or psycholinguistic experiment.Content
1. Perception
a. The visual system
b. The auditory system
c. Other perceptual systems
2. Higher cognitive functions
a. Memory
b. Attention, decision making & reasoning
c. Problem solving & creativity
3. Research methods
a. Experimental design
b. Statistical analysis
4. Special topics
a. Language expertise
b. Prosody & domain-general processing
c. Cognition during development
d. Language and other cognitive domains: the linguistic relativity debateMethod
Lectures