Universität Wien

170175 VO+UE D.W. Griffith, Film History and Curatorship (2010W)

Paolo Cherchi Usai
Blockveranstaltung im Filmmuseum (jeweils pünktlicher Beginn!)
Freitag 5.11.2010 von 14:30-16:30
Montag 8.11. von 10:30-16:30
Mittwoch 10.11. von 10:30-16:30
Donnerstag 11.11. von 10:30-16:30
Zusätzliche obligatorische Filmvorführungen:
Sonntag 7.11. um 18:30
Montag 8.11. um 18:30
Mittwoch 10.11. um 21:15
Donnerstag 11.11. um 18:30
Näheres zur Anmeldung unter Weitere Informationen!

Details

max. 100 Teilnehmer*innen
Sprache: Deutsch

Prüfungstermine

Lehrende

Termine

Zur Zeit sind keine Termine bekannt.

Information

Ziele, Inhalte und Methode der Lehrveranstaltung

Voraussetzungen zur Teilnahme an der Lehrveranstaltung:
Anmeldung ab Montag, 20. September 2010 im Büro des Filmmuseums, 1., Augustinerstraße 1 (Mo-Do 10-18 Uhr, Fr 10-14 Uhr) wegen begrenzter Teilnehmerzahl. Unkostenbeitrag 29 Euro (inkludiert die oben genannten Zusatz-Filmvorführungen). Teilnehmer der LV können, sofern Filmmuseum-Mitglied, alle weiteren Vorstellungen der Retrospektive "Revolutionär Griffith" (5. bis 28. November) zum reduzierten Tarif von € 2,50 besuchen.

Die LV wird in englischer Sprache abgehalten.

Paolo Cherchi Usai, *1957, is the co-founder of the L. Jeffrey Selznick School at George Eastman House (Rochester, NY) and of the Pordenone Silent Film Festival. He has edited the 12-volume book series The Griffith Project (London: BFI, 1999-2008) and written a wide-ranging study on the filmmaker: David Wark Griffith (Milano: Castoro, 2008). He has directed the film Passio (2007), an adaptation of his book The Death of Cinema. History, Cultural Memory and the Digital Dark Age (London: BFI, 2001). He has served as Senior Curator at the George Eastman House (1989-2004) and as Director of the National Film and Sound Archive of Australia (2004-2009). He is currently director of the Haghefilm Foundation in Amsterdam. Further publications include: Burning Passions. An Introduction to the Study of Silent Cinema (London: BFI, 1994), "The Demise of Digital" (Film Quarterly Vol.59, Nr.3/2006), Film Curatorship (Wien: Filmmuseum / SYNEMA, 2008)

Art der Leistungskontrolle und erlaubte Hilfsmittel

Abschluss: Schriftliche Beantwortung eines kurzen Fragebogens (in englischer Sprache, 4-5 Themen/Fragen)

Mindestanforderungen und Beurteilungsmaßstab

Prüfungsstoff

Topics of the Course
Film curatorship may be defined as the art of interpreting the aesthetics, history, and technology of cinema through the selective collection, preservation, and documentation of films and their exhibition in archival presentations. This theoretical framework finds its concrete expression in a set of intellectual and economic choices surrounding the practice of studying and explaining cinematic events in a public context through the screening of films. The creative output of D.W. Griffith (1875-1948) - one of the most prominent and controversial filmmakers of all time - will be adopted as a case study in order to highlight the principles, strategies and procedures of curatorship in its making, with a special emphasis on the cultural and ideological implications of presenting film history to scholarly and non-specialized audiences in a museum. In the course of the program, students will be introduced to the actual process of understanding a filmmaker's work - and his or her cultural environment - through a close analysis of some key films, the conditions of their survival, and their showcasing to a collective audience.

Literatur

Readings
* Paolo Cherchi Usai, David Francis, Alexander Horwath and Michael Loebenstein (eds.), Film Curatorship: Archives, Museums, and the Digital Marketplace (Wien: Österreichisches Filmmuseum / SYNEMA - Gesellschaft für Film und Medien, 2008).
* Richard Schickel, D.W. Griffith, An American Life (New York: Simon & Schuster, 1984).

Zuordnung im Vorlesungsverzeichnis

Letzte Änderung: Mo 07.09.2020 15:36