Universität Wien

180007 LPS Basic texts in decolonial theory (2024S)

5.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 18 - Philosophie
Prüfungsimmanente Lehrveranstaltung

An/Abmeldung

Hinweis: Ihr Anmeldezeitpunkt innerhalb der Frist hat keine Auswirkungen auf die Platzvergabe (kein "first come, first served").

Details

max. 45 Teilnehmer*innen
Sprache: Englisch

Lehrende

Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert

Freitag 15.03. 15:00 - 16:30 Hörsaal 16 Hauptgebäude, Hochparterre, Stiege 5
Freitag 22.03. 15:00 - 16:30 Hörsaal 16 Hauptgebäude, Hochparterre, Stiege 5
Freitag 12.04. 15:00 - 16:30 Hörsaal 16 Hauptgebäude, Hochparterre, Stiege 5
Freitag 19.04. 15:00 - 16:30 Hörsaal 16 Hauptgebäude, Hochparterre, Stiege 5
Freitag 26.04. 15:00 - 16:30 Hörsaal 16 Hauptgebäude, Hochparterre, Stiege 5
Freitag 10.05. 15:00 - 16:30 Hörsaal 16 Hauptgebäude, Hochparterre, Stiege 5
Freitag 17.05. 15:00 - 16:30 Hörsaal 16 Hauptgebäude, Hochparterre, Stiege 5
Freitag 24.05. 15:00 - 16:30 Hörsaal 16 Hauptgebäude, Hochparterre, Stiege 5
Freitag 31.05. 15:00 - 16:30 Hörsaal 16 Hauptgebäude, Hochparterre, Stiege 5
Freitag 07.06. 15:00 - 16:30 Hörsaal 16 Hauptgebäude, Hochparterre, Stiege 5
Freitag 14.06. 15:00 - 16:30 Hörsaal 16 Hauptgebäude, Hochparterre, Stiege 5
Freitag 21.06. 15:00 - 16:30 Hörsaal 16 Hauptgebäude, Hochparterre, Stiege 5
Freitag 28.06. 15:00 - 16:30 Hörsaal 16 Hauptgebäude, Hochparterre, Stiege 5

Information

Ziele, Inhalte und Methode der Lehrveranstaltung

This would be an Introduction to Decolonial Philosophy. It would work with a beginner level discussion on the basic concepts of decoloniality, breaking the Eurocentric cannon, epistemic disobedience and decolonial methodologies in philosophical work discussed in the following texts. These texts focus on identifying and working on conceptual and ethical problems with colonial academic practices in philosophy.

Art der Leistungskontrolle und erlaubte Hilfsmittel

This is an introductory-level, continuously assessed course for students interested in philosophical thinking and writing. The focus is on being able to effectively read-interpret, respond-argue and write. At the end of the course the students should be able to demonstrate the ability to engage with the texts in an investigative manner, to produce a critical response to it and to employ the standards of academic writing in order to articulate their own philosophical positions.

Mindestanforderungen und Beurteilungsmaßstab

Grading:

A) Response papers (22%): 11*2 = 22 points.

B) Discussion and presentation (13%): 13 points

C) Outline of Final essay (10%): 10 points

D) Final essay (55%): 55 points
Total: 100 points
Translation of Points:

1: 87-100 points
2: 75-86 points

3: 63-74 points
4: 50-62 points 

5: 0-49 points

Prüfungsstoff

There is no exam. Critical reading and writing. Final Paper Submission. See grading matrix above.

Literatur

Below are the suggestive texts:

Trojanow, I., & Hoskote, R. (2012). Confluences: Forgotten histories from East and West. Yoda Press. Chapter 1 and 2

Frantz Fanon, Black Skin, White Masks (London: Pluto Press, 1986), Chapter 1 & Chapter 5

Lorde, Audre (2007): „The Master’s Tools will never dismantle the Master’s House“. In: Dies. Sister Outsider. Essays & Speeches by Audre Lorde. Berkeley: Crossing Press. 110-114. (4 Seiten zu lesen)

Mignolo, W. (2011). Darker side of Western Modernity. Duke University Press. Selections from Introduction and Chapter 1

Nigam, A. (2020). Decolonizing theory: Thinking across traditions. Bloomsbury India.

Nandy, Ashis (ed.) (1988). _Science, Hegemony and Violence: A Requiem for Modernity_. Oxford University Press.

Kaviraj, S. (1991). On the construction of colonial power: Structure, discourse, hegemony. Centre for Contemporary Studies, Nehru Memorial Museum and Library.

(Texts are subject to discussion and change)

Zuordnung im Vorlesungsverzeichnis

Letzte Änderung: Fr 15.03.2024 14:46