Universität Wien

180160 SE New Trends in Cognitive Science (2017W)

The predictive coding approach to mind/cognition

6.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 18 - Philosophie
Prüfungsimmanente Lehrveranstaltung

1.Termin (Vorbesprechung): Mo 2. Oktober 2017, 13:15 - 16:00
HS 2i d. Inst. f. Philosophie, NIG, 2. Stock

An/Abmeldung

Hinweis: Ihr Anmeldezeitpunkt innerhalb der Frist hat keine Auswirkungen auf die Platzvergabe (kein "first come, first served").

Details

max. 25 Teilnehmer*innen
Sprache: Englisch

Lehrende

Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert

1.Termin (Vorbesprechung): Mo 2. Oktober 2017, 13:15 - 16:00
HS 2i d. Inst. f. Philosophie, NIG, 2. Stock

  • Dienstag 03.10. 15:00 - 16:30 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
  • Dienstag 10.10. 15:00 - 16:30 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
  • Dienstag 17.10. 15:00 - 16:30 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
  • Dienstag 24.10. 15:00 - 16:30 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
  • Dienstag 31.10. 15:00 - 16:30 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
  • Dienstag 07.11. 15:00 - 16:30 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
  • Dienstag 14.11. 15:00 - 16:30 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
  • Dienstag 28.11. 15:00 - 16:30 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
  • Dienstag 05.12. 15:00 - 16:30 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
  • Dienstag 05.12. 16:45 - 18:15 Hörsaal 3D, NIG Universitätsstraße 7/Stg. III/3. Stock, 1010 Wien
  • Dienstag 12.12. 15:00 - 16:30 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
  • Dienstag 09.01. 15:00 - 16:30 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
  • Dienstag 16.01. 15:00 - 16:30 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
  • Dienstag 23.01. 15:00 - 16:30 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
  • Dienstag 30.01. 15:00 - 16:30 Hörsaal 3F NIG 3.Stock

Information

Ziele, Inhalte und Methode der Lehrveranstaltung

The course introduces the students to the predictive processing approach to mind/cognition. The following questions will be addressed during the course: What is predictive processing? How is the predictive processing approach related to the classical paradigms in Cognitive Science (Cognitivism, Connectionism, Embodied/Enactive Mind, etc)? How can the predictive mind approach be used for explaining different cognitive aspects and functions like perception, consciousness, etc? What are limitations and future challenges of this new trend in cognitive science? etc.

Art der Leistungskontrolle und erlaubte Hilfsmittel

Assessment criteria:
15% Active participation
15% Homework assignments
25% Presentation
20% Book Review
25% Seminar paper

Mindestanforderungen und Beurteilungsmaßstab

A positive score (>50%) in each of the above criteria is required for passing the course.
Regular participation in at least 80% of seminar sessions is obligatory.

Prüfungsstoff

Literatur

Clark, A. (2016). Surfing uncertainty: Prediction, action, and the embodied mind. Oxford University Press.
Hohwy, J. (2013). The predictive mind. Oxford University Press.
Clark, A. (2013). Whatever next? Predictive brains, situated agents, and the future of cognitive science. Behavioral and Brain Sciences, 36(03), 181-204.
Further readings will be announced in the course and will be listed in Moodle.

Zuordnung im Vorlesungsverzeichnis

Letzte Änderung: Mo 07.09.2020 15:36