180167 SE Lektüreseminar zur chinesischen Philosophie Menzius und Hsün tze (Xunzi) (2014W)
Prüfungsimmanente Lehrveranstaltung
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Mencius (372 B.C. - 289 B.C.) and Hsün tse (315B.C. - 235 B.C.) gave a better argumentative foundation to the concepts developed by Confucius arguing in a more systematic way. Studying their different views of the question whether the original nature of man is good or bad the bases of Confucianism can be worked out more clearly.
Mencius approaches to the concept of democracy, Hsün tse gives attention to the role of the ruler as an educator of the people.
The main purpose of this seminar is to work out the methodical foundation of the Confucian way of thinking. It shall be demonstrated that this text contains a line of thought of highest philosophical quality, which is worth wile to be compared with the best texts of our tradition in the past and present time.
The main purpose of this seminar is to work out the methodical foundation of the Confucian way of thinking. It shall be demonstrated that these texts contain a line of thought of highest philosophical quality, which is worth wile to be compared with the best texts of our tradition in the past and present time.
In this seminar the texts have to be transmitted by the head of the lecture via email, because the text of Mencius in the translation of Richard Wilhelm is available only in the form of an e-book. The text of Hsün tse exists only in an English translation by Burton Watson and is not available any more.
Knowledge of the Chinese language is not necessary for the participation of the seminar.
Mencius approaches to the concept of democracy, Hsün tse gives attention to the role of the ruler as an educator of the people.
The main purpose of this seminar is to work out the methodical foundation of the Confucian way of thinking. It shall be demonstrated that this text contains a line of thought of highest philosophical quality, which is worth wile to be compared with the best texts of our tradition in the past and present time.
The main purpose of this seminar is to work out the methodical foundation of the Confucian way of thinking. It shall be demonstrated that these texts contain a line of thought of highest philosophical quality, which is worth wile to be compared with the best texts of our tradition in the past and present time.
In this seminar the texts have to be transmitted by the head of the lecture via email, because the text of Mencius in the translation of Richard Wilhelm is available only in the form of an e-book. The text of Hsün tse exists only in an English translation by Burton Watson and is not available any more.
Knowledge of the Chinese language is not necessary for the participation of the seminar.
An/Abmeldung
Hinweis: Ihr Anmeldezeitpunkt innerhalb der Frist hat keine Auswirkungen auf die Platzvergabe (kein "first come, first served").
- Anmeldung von So 14.09.2014 14:00 bis Mo 29.09.2014 14:00
- Abmeldung bis Fr 31.10.2014 20:00
Details
max. 30 Teilnehmer*innen
Sprache: Deutsch
Lehrende
Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert
- Mittwoch 08.10. 15:00 - 16:30 Hörsaal 3C, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/3. Stock, 1010 Wien
- Mittwoch 15.10. 15:00 - 16:30 Hörsaal 3C, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/3. Stock, 1010 Wien
- Mittwoch 22.10. 15:00 - 16:30 Hörsaal 3C, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/3. Stock, 1010 Wien
- Mittwoch 29.10. 15:00 - 16:30 Hörsaal 3C, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/3. Stock, 1010 Wien
- Mittwoch 05.11. 15:00 - 16:30 Hörsaal 3C, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/3. Stock, 1010 Wien
- Mittwoch 12.11. 15:00 - 16:30 Hörsaal 3C, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/3. Stock, 1010 Wien
- Mittwoch 19.11. 15:00 - 16:30 Hörsaal 3C, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/3. Stock, 1010 Wien
- Mittwoch 26.11. 15:00 - 16:30 Hörsaal 3C, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/3. Stock, 1010 Wien
- Mittwoch 03.12. 15:00 - 16:30 Hörsaal 3C, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/3. Stock, 1010 Wien
- Mittwoch 10.12. 15:00 - 16:30 Hörsaal 3C, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/3. Stock, 1010 Wien
- Mittwoch 17.12. 15:00 - 16:30 Hörsaal 3C, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/3. Stock, 1010 Wien
- Mittwoch 07.01. 15:00 - 16:30 Hörsaal 3C, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/3. Stock, 1010 Wien
- Mittwoch 14.01. 15:00 - 16:30 Hörsaal 3C, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/3. Stock, 1010 Wien
- Mittwoch 21.01. 15:00 - 16:30 Hörsaal 3C, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/3. Stock, 1010 Wien
- Mittwoch 28.01. 15:00 - 16:30 Hörsaal 3C, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/3. Stock, 1010 Wien
Information
Ziele, Inhalte und Methode der Lehrveranstaltung
Art der Leistungskontrolle und erlaubte Hilfsmittel
Noten aufgrund der Referate. Schriftliche Referate sind möglich.
Mindestanforderungen und Beurteilungsmaßstab
In diesem Seminar sollen die methodischen Grundlagen der Gedankenführung heraus gearbeitet werden. Es soll gezeigt werden, dass es sich bei diesen Texten um einen Gedankengang höchster philosophischer Qualität handelt, der es Wert ist, mit den großen Werken unserer Tradition in Vergangenheit und Gegenwart verglichen zu werden.
Prüfungsstoff
Referate der Teilnehmer zu den Texten. Diskussion der Referate.
Literatur
Bauer, Wolfgang: Geschichte der chinesischen Philosophie. München 2009Flägel, Victoria: Polarisierung in der chinesischen Philosophie bei den Konfuzianern Menzius und Xun Zi. Wie gegensätzlich sind sie wirklich? GRIN Verlag 2012Kubin, Wolfgang: Meng Zi. Reden und Gleichnisse. Freiburg i. Br. 2012Lau, D. C. (transl.): Mencius. A bilingual edition. Hongkong 2003Wilhelm, Richard (Übersetzung). Mong Dsi - Die Lehrgespraeche des Meisters Meng K'o. E-Book. Philosophie des Ostens. Unterstützte Lesegerätegruppen: PC/MAC/eReader/Tablet. 350 S. 558 KB EPUB Best.-Nr.420910 2012[Digitale Bibliothek]: Die Philosophie Indiens und Chinas. Bd. 94
Zuordnung im Vorlesungsverzeichnis
BA M 8.2
Letzte Änderung: Mo 07.09.2020 15:36
Menzius nähert sich dem Begriff der Volkssouveränität, während Hsün tse die Rolle des Herrschers als Erzieher des Volkes betont.
In diesem Seminar sollen in erster Linie die methodischen Grundlagen der Gedankenführung heraus gearbeitet werden. Es soll gezeigt werden, dass es sich bei diesen Texten um einen Gedankengang höchster philosophischer Qualität handelt, der es Wert ist, mit den großen Werken unserer Tradition in Vergangenheit und Gegenwart verglichen zu werden.