Universität Wien

190025 SE M4.4 Ethische Herausforderungen in Bildungs- und Erziehungsdenken (2017W)

Nationalism, citizenship and schooling 1

5.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 19 - Bildungswissenschaft
Prüfungsimmanente Lehrveranstaltung

An/Abmeldung

Hinweis: Ihr Anmeldezeitpunkt innerhalb der Frist hat keine Auswirkungen auf die Platzvergabe (kein "first come, first served").

Details

max. 25 Teilnehmer*innen
Sprache: Englisch

Lehrende

Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert

  • Dienstag 03.10. 15:00 - 18:15 Seminarraum 1 Sensengasse 3a 1.OG
  • Dienstag 17.10. 15:00 - 18:15 Seminarraum 1 Sensengasse 3a 1.OG
  • Dienstag 31.10. 15:00 - 18:15 Seminarraum 1 Sensengasse 3a 1.OG
  • Dienstag 14.11. 15:00 - 18:15 Seminarraum 1 Sensengasse 3a 1.OG
  • Dienstag 28.11. 15:00 - 18:15 Seminarraum 1 Sensengasse 3a 1.OG
  • Dienstag 12.12. 15:00 - 18:15 Seminarraum 1 Sensengasse 3a 1.OG
  • Dienstag 09.01. 15:00 - 18:15 Seminarraum 1 Sensengasse 3a 1.OG
  • Dienstag 23.01. 15:00 - 18:15 Seminarraum 1 Sensengasse 3a 1.OG

Information

Ziele, Inhalte und Methode der Lehrveranstaltung

Given the dramatic rise of nationalism in the past years the course aims to discuss the central theories on nationhood and nationalism on one side, and on citizenship on the other. In particular, the course will focus in the question what the role of modern schooling is with regard to citizenship, national ‘literacy’ and national feelings.

Art der Leistungskontrolle und erlaubte Hilfsmittel

The well prepared and active participation is mandatory. Two written exercises and a written test (5 to 6 questions) at the end of the semester will sum up to the final grade.

Mindestanforderungen und Beurteilungsmaßstab

55% of the possible points are requisite to pass the class.

Prüfungsstoff

Texts discussed during the course.

Literatur

Anderson, B. (1983). Imagined Communities: Reflections on the Origin and Spread of Nationalism. London: Verso.
Ozkirimli, U. (2010). Theories of Nationalism: A Critical Introduction. New York: Palgrave.
Weber, E. (1976). Peasants Into Frenchmen: The Modernization of Rural France, 1870-1914. Stanford: Stanford University Press.

Zuordnung im Vorlesungsverzeichnis

M4.4

Letzte Änderung: Mo 07.09.2020 15:36