190025 SE M4.4 Ethische Herausforderungen in Bildungs- und Erziehungsdenken (2017W)
Nationalism, citizenship and schooling 1
Prüfungsimmanente Lehrveranstaltung
Labels
An/Abmeldung
Hinweis: Ihr Anmeldezeitpunkt innerhalb der Frist hat keine Auswirkungen auf die Platzvergabe (kein "first come, first served").
- Anmeldung von Fr 01.09.2017 06:30 bis Mi 20.09.2017 09:00
- Anmeldung von Fr 22.09.2017 09:00 bis Fr 29.09.2017 11:00
- Abmeldung bis Mo 16.10.2017 09:00
Details
max. 25 Teilnehmer*innen
Sprache: Englisch
Lehrende
Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert
- Dienstag 03.10. 15:00 - 18:15 Seminarraum 1 Sensengasse 3a 1.OG
- Dienstag 17.10. 15:00 - 18:15 Seminarraum 1 Sensengasse 3a 1.OG
- Dienstag 31.10. 15:00 - 18:15 Seminarraum 1 Sensengasse 3a 1.OG
- Dienstag 14.11. 15:00 - 18:15 Seminarraum 1 Sensengasse 3a 1.OG
- Dienstag 28.11. 15:00 - 18:15 Seminarraum 1 Sensengasse 3a 1.OG
- Dienstag 12.12. 15:00 - 18:15 Seminarraum 1 Sensengasse 3a 1.OG
- Dienstag 09.01. 15:00 - 18:15 Seminarraum 1 Sensengasse 3a 1.OG
- Dienstag 23.01. 15:00 - 18:15 Seminarraum 1 Sensengasse 3a 1.OG
Information
Ziele, Inhalte und Methode der Lehrveranstaltung
Given the dramatic rise of nationalism in the past years the course aims to discuss the central theories on nationhood and nationalism on one side, and on citizenship on the other. In particular, the course will focus in the question what the role of modern schooling is with regard to citizenship, national ‘literacy’ and national feelings.
Art der Leistungskontrolle und erlaubte Hilfsmittel
The well prepared and active participation is mandatory. Two written exercises and a written test (5 to 6 questions) at the end of the semester will sum up to the final grade.
Mindestanforderungen und Beurteilungsmaßstab
55% of the possible points are requisite to pass the class.
Prüfungsstoff
Texts discussed during the course.
Literatur
Anderson, B. (1983). Imagined Communities: Reflections on the Origin and Spread of Nationalism. London: Verso.
Ozkirimli, U. (2010). Theories of Nationalism: A Critical Introduction. New York: Palgrave.
Weber, E. (1976). Peasants Into Frenchmen: The Modernization of Rural France, 1870-1914. Stanford: Stanford University Press.
Ozkirimli, U. (2010). Theories of Nationalism: A Critical Introduction. New York: Palgrave.
Weber, E. (1976). Peasants Into Frenchmen: The Modernization of Rural France, 1870-1914. Stanford: Stanford University Press.
Zuordnung im Vorlesungsverzeichnis
M4.4
Letzte Änderung: Mo 07.09.2020 15:36