Universität Wien

190025 SE M4.4 Ethische Herausforderungen in Bildungs- und Erziehungsdenken (2018W)

Evidence-based education policy and human capital theory: The example of the OECD. (Evidenzbasierte Bildungspolitik und Humankapitaltheorie: Das Beispiel der OECD.)

5.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 19 - Bildungswissenschaft
Prüfungsimmanente Lehrveranstaltung

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Details

max. 25 Teilnehmer*innen
Sprache: Englisch

Lehrende

Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert

  • Dienstag 02.10. 15:00 - 16:30 Seminarraum 5 Sensengasse 3a 1.OG
  • Dienstag 09.10. 15:00 - 16:30 Seminarraum 5 Sensengasse 3a 1.OG
  • Dienstag 16.10. 15:00 - 16:30 Seminarraum 5 Sensengasse 3a 1.OG
  • Dienstag 23.10. 15:00 - 16:30 Seminarraum 5 Sensengasse 3a 1.OG
  • Dienstag 30.10. 15:00 - 16:30 Seminarraum 5 Sensengasse 3a 1.OG
  • Dienstag 06.11. 15:00 - 16:30 Seminarraum 5 Sensengasse 3a 1.OG
  • Dienstag 13.11. 15:00 - 16:30 Seminarraum 5 Sensengasse 3a 1.OG
  • Dienstag 20.11. 15:00 - 16:30 Seminarraum 5 Sensengasse 3a 1.OG
  • Dienstag 27.11. 15:00 - 16:30 Seminarraum 5 Sensengasse 3a 1.OG
  • Dienstag 04.12. 15:00 - 16:30 Seminarraum 5 Sensengasse 3a 1.OG
  • Dienstag 11.12. 15:00 - 16:30 Seminarraum 5 Sensengasse 3a 1.OG
  • Dienstag 08.01. 15:00 - 16:30 Seminarraum 5 Sensengasse 3a 1.OG
  • Dienstag 15.01. 15:00 - 16:30 Seminarraum 5 Sensengasse 3a 1.OG
  • Dienstag 22.01. 15:00 - 16:30 Seminarraum 5 Sensengasse 3a 1.OG
  • Dienstag 29.01. 15:00 - 16:30 Seminarraum 5 Sensengasse 3a 1.OG

Information

Ziele, Inhalte und Methode der Lehrveranstaltung

Policy decisions in education need to be legitimate, at least in liberal democracies. Today's 'legitimate'' decision-taking is obviously based on what is called "evidence-based", an idea that bases policy on alleged scientifically proven and statistically ensured evidences. Yet, this close collaboration between policy and research is at the expense of favoring one particular epistemology that gained preeminence during the Cold War and that replaces other epistemologies and runs the risk of weakening democracy by favoring a particular kind of expertocracy.
In the seminar we will reconstruct the success story of this particular kind of collaboration between policy and research by focusing on the OECD and its dominant ideology, the human capital theory. It starts with the anxieties in the Cold War and ends with an analysis of PISA.

Art der Leistungskontrolle und erlaubte Hilfsmittel

The well prepared and active participation is mandatory. Two written exercises and a written test (5 to 6 questions) at the end of the semester will sum up to the final grade.

Mindestanforderungen und Beurteilungsmaßstab

55% of the possible points (20) are requisite to pass the class.

Prüfungsstoff

Texts discussed during the course.

Literatur

King, Alexander (2006): Let The Cat Turn Round. One Man's Traverse of the Twentieth Century. London: CPTM.
(auf moodle hochgeladen)

Zuordnung im Vorlesungsverzeichnis

M4.4

Letzte Änderung: Mo 07.09.2020 15:36