Universität Wien

190038 SE M1b Bildungswissenschaft als Disziplin (2017S)

Epistemologische Grundlagen der Bildungswissenschaft

5.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 19 - Bildungswissenschaft
Prüfungsimmanente Lehrveranstaltung

An/Abmeldung

Hinweis: Ihr Anmeldezeitpunkt innerhalb der Frist hat keine Auswirkungen auf die Platzvergabe (kein "first come, first served").

Details

max. 25 Teilnehmer*innen
Sprache: Deutsch, Englisch

Lehrende

Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert

07.03.2017 Tuesday 3pm-6.15pm Introduction
21.03.2017 Tuesday 3pm-6.15pm cancelled
04.04.2017 Tuesday 3pm-6.15pm John Dewey
02.05.2017 Tuesday 3pm-6.15pm Elton Carr
16.05.2017 Tuesday 3pm-6.15pm Michel Foucault
30.05.2017 Tuesday 3pm-6.15pm John Pocock and Quentin Skinner
13.06.2017 Tuesday 3pm-6.15pm Ian Hacking and Ted Porter
27.06.2017 Tuesday 3pm-6.15pm Final examination

  • Dienstag 07.03. 15:00 - 18:15 Seminarraum 4 Sensengasse 3a 1.OG
  • Dienstag 04.04. 15:00 - 18:15 Seminarraum 4 Sensengasse 3a 1.OG
  • Dienstag 02.05. 15:00 - 18:15 Seminarraum 4 Sensengasse 3a 1.OG
  • Dienstag 16.05. 15:00 - 18:15 Seminarraum 4 Sensengasse 3a 1.OG
  • Dienstag 30.05. 15:00 - 18:15 Seminarraum 4 Sensengasse 3a 1.OG
  • Dienstag 13.06. 15:00 - 18:15 Seminarraum 4 Sensengasse 3a 1.OG
  • Dienstag 27.06. 15:00 - 18:15 Seminarraum 4 Sensengasse 3a 1.OG

Information

Ziele, Inhalte und Methode der Lehrveranstaltung

The major aim of the course is to provide students with perceptions of what “objective” or “academic” knowledge is – or is believed to be. With regard to content a particular focus will be placed on the historical trajectories, starting from “systems of faith and truth” to “objective knowledge” and from there to contemporary discussions on the mutual interdependency between “power and knowledge”. In terms of method the seminar works on the basis on intense group discussions that in turn ask excellent preparation of the students beforehand.

Art der Leistungskontrolle und erlaubte Hilfsmittel

The well prepared and active participation is a part of the assessment. In the end of the seminar a written examination on selected questions will take place.

Mindestanforderungen und Beurteilungsmaßstab

See above.

Prüfungsstoff

Texts discussed during the course.

Literatur

Becker, Carl L. (2003): The Heavenly City of the Eighteenth Century Philosophers. New Haven, CT: Yale University Press (original: 1931)
Porter, Theodore M. (1995). Trust in Numbers. The Pursuit of Objectivity in Science and Public Life. Princeton, NJ: Princeton University Press.
Popkewitz, Thomas S. (Ed.) (2005). Inventing the Modern Self and John Dewey. Modernities and the Travelling of Pragmatism in Education. New York, NY: Palgrave Macmillan.

Zuordnung im Vorlesungsverzeichnis

M1b

Letzte Änderung: Mo 07.09.2020 15:36