Universität Wien

190054 SE M2b Wissenschaftstheorie und bildungswiss. Forschungsmethoden (2024S)

Scholarly perspectives on the epistemological foundations of Higher education

5.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 19 - Bildungswissenschaft
Prüfungsimmanente Lehrveranstaltung

An/Abmeldung

Hinweis: Ihr Anmeldezeitpunkt innerhalb der Frist hat keine Auswirkungen auf die Platzvergabe (kein "first come, first served").

Details

max. 25 Teilnehmer*innen
Sprache: Englisch

Lehrende

Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert

  • Mittwoch 13.03. 08:00 - 11:15 Hörsaal 1 Sensengasse 3a 1.OG
  • Mittwoch 20.03. 08:00 - 11:15 Seminarraum 4 Sensengasse 3a 1.OG
  • Mittwoch 17.04. 08:00 - 11:15 Seminarraum 4 Sensengasse 3a 1.OG
  • Mittwoch 15.05. 08:00 - 11:15 Seminarraum 4 Sensengasse 3a 1.OG
  • Mittwoch 29.05. 08:00 - 11:15 Seminarraum 4 Sensengasse 3a 1.OG
  • Mittwoch 12.06. 08:00 - 11:15 Seminarraum 4 Sensengasse 3a 1.OG
  • Mittwoch 26.06. 08:00 - 11:15 Seminarraum 4 Sensengasse 3a 1.OG

Information

Ziele, Inhalte und Methode der Lehrveranstaltung

This seminar focuses on some influential texts in critical theory and methodology relevant to contemporary debates about the foundations of education. For example, the linguistic turn, deconstruction, and other overarching scholarly theoretical perspectives are analyzed. This seminar will thus deepen and explore some of the themes presented in M2a (Lukas Boser).
Students acquire further knowledge and in-depth understanding of specific philosophical and methodological problems based on qualified knowledge of the theories of science.

Art der Leistungskontrolle und erlaubte Hilfsmittel

Mid-semester: mandatory, well-prepared oral presentation of a text to discuss with the seminar. This will account for 20% of the points that can be earned in the course (max. 4 points).
End-of-Semester: a written essay (5-6 pages) reflecting the knowledge and questions that are related to the topic of the course.

Mindestanforderungen und Beurteilungsmaßstab

Total points: 20; minimum 11 points needed to pass the course.

18-20 = 1 16-17 = 2 14-15 = 3 11-13 = 4 0 - 10 = 5

Sufficient knowledge of English to read and understand some English texts and to follow the English-speaking course instructor.
Active participation.

Prüfungsstoff

Literatur

Tröhler, Daniel (2011). Languages of Education. Protestant Legacies, National Identities, and Global Aspirations. New York: Routledge, 2011.

Lodge, David & Wood, Nigel (eds.) (2008).Modern criticism and theory: a reader. 3rd ed. Harlow, England: Pearson Longman

Zuordnung im Vorlesungsverzeichnis

M2b

Letzte Änderung: Do 22.02.2024 13:26