Universität Wien

190059 SE BM 9 Forschung im Feld (AHP+SB) (2021W)

Mapping study practices in the current higher education landscape

10.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 19 - Bildungswissenschaft
Prüfungsimmanente Lehrveranstaltung
GEMISCHT

BM 9 FoFe SE (AHP+SB)

An/Abmeldung

Hinweis: Ihr Anmeldezeitpunkt innerhalb der Frist hat keine Auswirkungen auf die Platzvergabe (kein "first come, first served").

Details

max. 20 Teilnehmer*innen
Sprache: Deutsch, Englisch

Lehrende

Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert

Digital vom 22. November bis (voraussichtlich) 12. Dezember.

  • Montag 04.10. 16:45 - 18:15 Seminarraum 3 Hauptgebäude, Tiefparterre Stiege 9 Hof 5
  • Montag 11.10. 16:45 - 18:15 Seminarraum 3 Hauptgebäude, Tiefparterre Stiege 9 Hof 5
  • Montag 18.10. 16:45 - 18:15 Seminarraum 3 Hauptgebäude, Tiefparterre Stiege 9 Hof 5
  • Montag 25.10. 16:45 - 18:15 Seminarraum 3 Hauptgebäude, Tiefparterre Stiege 9 Hof 5
  • Montag 08.11. 16:45 - 18:15 Seminarraum 3 Hauptgebäude, Tiefparterre Stiege 9 Hof 5
  • Montag 15.11. 16:45 - 18:15 Seminarraum 3 Hauptgebäude, Tiefparterre Stiege 9 Hof 5
  • Montag 22.11. 16:45 - 18:15 Digital
    Seminarraum 3 Hauptgebäude, Tiefparterre Stiege 9 Hof 5
  • Montag 29.11. 16:45 - 18:15 Digital
  • Montag 06.12. 16:45 - 18:15 Digital
  • Montag 13.12. 16:45 - 18:15 Digital
  • Montag 10.01. 16:45 - 18:15 Digital
  • Montag 17.01. 16:45 - 18:15 Digital
  • Montag 24.01. 16:45 - 18:15 Digital
    Seminarraum 3 Hauptgebäude, Tiefparterre Stiege 9 Hof 5
  • Montag 31.01. 16:45 - 18:15 Digital
    Seminarraum 3 Hauptgebäude, Tiefparterre Stiege 9 Hof 5

Information

Ziele, Inhalte und Methode der Lehrveranstaltung

The aim of this seminar is to map actual transformations within study practices at the university. The background is formed by actual trends and developments in higher education policy that seek to intensify linkages between university education and society (e.g., Bologna-process, third mission-policies). Sociologists of higher education have pinpointed and criticized the changes the university as a social institution has underwent in this process. In this seminar, transformations that have taken place in the actual educational practice of the university will be mapped. More specifically, based on collective mapping exercises, students will investigate the field of higher education policy and practice and analyze the educational dynamics of ‘new’ study practices that aim to create new connections between university actors and social actors (e.g., problem-based learning, project work, living labs, transdisciplinary learning, service learning, etc.). Students will pay attention both to the policy discourses that promote such initiatives and to the dynamics of these practices.

Art der Leistungskontrolle und erlaubte Hilfsmittel

Collective research report (60%)
Oral exam (40%)

Update (16/12/2021):
Collective research report (50%)
Collective work and process (10%)
Individual proposition (40%)

Mindestanforderungen und Beurteilungsmaßstab

1) Active participation in the course (including preparatory readings, collective work, etc.);2) Participation during the introductory session is obligatory; 3) A final grade will only be given if the student has fulfilled all the tasks (active contribution to collective research report + oral exam).

Prüfungsstoff

Alle in der Lehrveranstaltung durchgenommenen Inhalte, insbesondere auch die fachlichen und fachdidaktischen Inhalte und Überlegungen der eigenen und der im Seminar präsentierten Planungen. Unterstützendes Lernmaterial befindet sich auf Moodle.

Literatur

Will be announced during the first session.

Zuordnung im Vorlesungsverzeichnis

BM 9 FoFe SE (AHP+SB)

Letzte Änderung: Fr 12.05.2023 00:18