Universität Wien FIND

Bedingt durch die COVID-19-Pandemie können kurzfristige Änderungen bei Lehrveranstaltungen und Prüfungen (z.B. Absage von Vor-Ort-Lehre und Umstellung auf Online-Prüfungen) erforderlich sein. Melden Sie sich für Lehrveranstaltungen/Prüfungen über u:space an, informieren Sie sich über den aktuellen Stand auf u:find und auf der Lernplattform moodle.

Weitere Informationen zum Lehrbetrieb vor Ort finden Sie unter https://studieren.univie.ac.at/info.

200019 UE Präsentations- und Moderationstechniken (2020S)

4.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 20 - Psychologie
Prüfungsimmanente Lehrveranstaltung

An/Abmeldung

Details

max. 25 Teilnehmer*innen
Sprache: Englisch

Lehrende

Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert

Dienstag 03.03. 13:15 - 14:45 Hörsaal D Psychologie, NIG 6.Stock A0624
Dienstag 10.03. 13:15 - 14:45 Hörsaal D Psychologie, NIG 6.Stock A0624
Dienstag 17.03. 13:15 - 14:45 Hörsaal D Psychologie, NIG 6.Stock A0624
Dienstag 24.03. 13:15 - 14:45 Hörsaal D Psychologie, NIG 6.Stock A0624
Dienstag 31.03. 13:15 - 14:45 Hörsaal D Psychologie, NIG 6.Stock A0624
Montag 20.04. 13:15 - 14:45 Hörsaal D Psychologie, NIG 6.Stock A0624
Dienstag 21.04. 13:15 - 14:45 Hörsaal D Psychologie, NIG 6.Stock A0624
Dienstag 28.04. 13:15 - 14:45 Hörsaal D Psychologie, NIG 6.Stock A0624
Dienstag 05.05. 13:15 - 14:45 Hörsaal D Psychologie, NIG 6.Stock A0624
Dienstag 12.05. 13:15 - 14:45 Hörsaal D Psychologie, NIG 6.Stock A0624
Dienstag 19.05. 13:15 - 14:45 Hörsaal D Psychologie, NIG 6.Stock A0624
Dienstag 26.05. 13:15 - 14:45 Hörsaal D Psychologie, NIG 6.Stock A0624
Dienstag 09.06. 13:15 - 14:45 Hörsaal D Psychologie, NIG 6.Stock A0624
Dienstag 16.06. 13:15 - 14:45 Hörsaal D Psychologie, NIG 6.Stock A0624
Dienstag 23.06. 13:15 - 14:45 Hörsaal D Psychologie, NIG 6.Stock A0624
Dienstag 30.06. 13:15 - 14:45 Hörsaal D Psychologie, NIG 6.Stock A0624

Information

Ziele, Inhalte und Methode der Lehrveranstaltung

- Learning presentation techniques such as speaking, rhetoric, and body language, presentation preparation and development of arguments (with the aim of effective placement and communication of key messages and scientific findings)
- Learning moderation techniques such as conducting a discussion or a debate from a neutral position, assisting communication and problem solving in a group discussion and facilitating development of arguments (with the aim of helping the participants to reach a consensus and communicate key messages)
- Learning how to give and receive feedback, and how to ask and to respond to questions effectively (with the aim of improving personal presentation style)

Art der Leistungskontrolle und erlaubte Hilfsmittel

Active participation:
- Attendance (maximum absence limit: 3 teaching units)
- Participation in discussions & exercises

Individual contribution:
- Preparation and presentation of a chosen scientific study/topic
or preparation and presentation of a case in a debate
- Moderating a panel discussion or judging a debate
- Giving and receiving peer-feedback and topic-related questions

Mindestanforderungen und Beurteilungsmaßstab

- Participation in exercises, discussions, feedback and questions rounds (50%)
- Individual presentation (25%)
- Individual moderation (25%)

60% are required for a positive assessment of the course.
1 (very good) 90-100%
2 (good) 81-89%
3 (satisfactory) 71-80%
4 (sufficient) 60-70%
5 (not sufficient) 0-59%

Prüfungsstoff

All content in the course on presentation and moderation techniques

Literatur

Primary literature:
Van Emden, J., Becker, L.M. (2004). Presentation Skills for Students. New York: Palgrave Macmillan.

Secondary literature:
- Chivers, B., Shoolbred M. (2007). A Student's Guide to Presentations: Making your Presentation Count. SAGE Publications Ltd.
- McCarthy, P., Hatcher, C. (2002). Presentation Skills: The Essential Guide for Students. SAGE Publications Ltd.
- Becker, L. (2019). Give Great Presentations. SAGE Publications Ltd.
- O'Leary, Z. (2018). Little Quick Fix: Present Your Research. SAGE Publications Ltd.
- Grieve, R. (2019). Stand Up and Be Heard: Taking the Fear Out of Public Speaking at University. SAGE Publications Ltd.
- Krueger, R. A. (1997). Moderating Focus Groups. SAGE Publications Ltd.
- Arnold, K. (2018). Powerful Panels: A Step-By-Step Guide to Moderating Lively and Informative Panel Discussions at Meetings, Conferences and Conventions. Quality Process Consultants, Inc.
- Morris, A. (2015). A Practical Introduction to In-Depth Interviewing. SAGE Publications Ltd.

Zuordnung im Vorlesungsverzeichnis

70612

Letzte Änderung: Mo 07.09.2020 15:21