Universität Wien FIND

Bedingt durch die COVID-19-Pandemie können kurzfristige Änderungen bei Lehrveranstaltungen und Prüfungen (z.B. Absage von Vor-Ort-Lehre und Umstellung auf Online-Prüfungen) erforderlich sein. Melden Sie sich für Lehrveranstaltungen/Prüfungen über u:space an, informieren Sie sich über den aktuellen Stand auf u:find und auf der Lernplattform moodle. ACHTUNG: Lehrveranstaltungen, bei denen zumindest eine Einheit vor Ort stattfindet, werden in u:find momentan mit "vor Ort" gekennzeichnet.

Regelungen zum Lehrbetrieb vor Ort inkl. Eintrittstests finden Sie unter https://studieren.univie.ac.at/info.

200019 UE Präsentations- und Moderationstechniken (2021S)

4.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 20 - Psychologie
Prüfungsimmanente Lehrveranstaltung
DIGITAL
Di 22.06. 11:30-13:00 Digital

An/Abmeldung

Hinweis: Ihr Anmeldezeitpunkt innerhalb der Frist hat keine Auswirkungen auf die Platzvergabe (kein "first come, first serve").

Details

max. 25 Teilnehmer*innen
Sprache: Englisch

Lehrende

Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert

The seminar will be held interactively online every week. Students will perform their tasks (presentation & moderation) during these interactive online sessions. In addition, elaborate materials will be posted on Moodle. Regular contact via email and Moodle will be maintained.

Dienstag 09.03. 11:30 - 13:00 Digital
Dienstag 16.03. 11:30 - 13:00 Digital
Dienstag 23.03. 11:30 - 13:00 Digital
Dienstag 13.04. 11:30 - 13:00 Digital
Dienstag 20.04. 11:30 - 13:00 Digital
Dienstag 27.04. 11:30 - 13:00 Digital
Dienstag 04.05. 11:30 - 13:00 Digital
Dienstag 11.05. 11:30 - 13:00 Digital
Dienstag 18.05. 11:30 - 13:00 Digital
Dienstag 01.06. 11:30 - 13:00 Digital
Dienstag 08.06. 11:30 - 13:00 Digital
Dienstag 15.06. 11:30 - 13:00 Digital
Dienstag 29.06. 11:30 - 13:00 Digital

Information

Ziele, Inhalte und Methode der Lehrveranstaltung

- Learning presentation techniques such as speaking, rhetoric, and body language, presentation preparation and development of arguments (with the aim of effective placement and communication of key messages and scientific findings)
- Learning moderation techniques such as conducting a discussion or a debate from a neutral position, assisting communication and problem solving in a group discussion and facilitating development of arguments (with the aim of helping the participants to reach a consensus and communicate key messages)
- Learning how to give and receive feedback, and how to ask and to respond to questions effectively (with the aim of improving personal presentation style)

Art der Leistungskontrolle und erlaubte Hilfsmittel

Active participation:
- Attendance (maximum absence limit: 3 teaching units)
- Participation in discussions & exercises

Individual contribution:
- Preparation and presentation of a chosen scientific study/topic
(formats: panel discussion, interview, debate, conference contribution talk)
- Moderation (formats: panel discussion, debate, interview, focus group)
- Giving and receiving peer-feedback and topic-related questions

Mindestanforderungen und Beurteilungsmaßstab

- Participation in exercises, discussions, feedback and questions rounds (50%)
- Individual presentation (25%)
- Individual moderation (25%)

60% are required for a positive assessment of the course.
1 (very good) 90-100%
2 (good) 81-89%
3 (satisfactory) 71-80%
4 (sufficient) 60-70%
5 (not sufficient) 0-59%

Prüfungsstoff

All content in the course on presentation and moderation techniques

Literatur

Primary literature:
Van Emden, J., Becker, L.M. (2004). Presentation Skills for Students. New York: Palgrave Macmillan.

Secondary literature:
- Chivers, B., Shoolbred M. (2007). A Student's Guide to Presentations: Making your Presentation Count. SAGE Publications Ltd.
- McCarthy, P., Hatcher, C. (2002). Presentation Skills: The Essential Guide for Students. SAGE Publications Ltd.
- Becker, L. (2019). Give Great Presentations. SAGE Publications Ltd.
- O'Leary, Z. (2018). Little Quick Fix: Present Your Research. SAGE Publications Ltd.
- Grieve, R. (2019). Stand Up and Be Heard: Taking the Fear Out of Public Speaking at University. SAGE Publications Ltd.
- Krueger, R. A. (1997). Moderating Focus Groups. SAGE Publications Ltd.
- Arnold, K. (2018). Powerful Panels: A Step-By-Step Guide to Moderating Lively and Informative Panel Discussions at Meetings, Conferences and Conventions. Quality Process Consultants, Inc.
- Morris, A. (2015). A Practical Introduction to In-Depth Interviewing. SAGE Publications Ltd.

Zuordnung im Vorlesungsverzeichnis

70612

Letzte Änderung: Mi 21.04.2021 11:26