Universität Wien

200077 SE Vertiefungsseminar: Entwicklung und Bildung (2024S)

Developmental cognitive neuroscience

4.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 20 - Psychologie
Prüfungsimmanente Lehrveranstaltung

Dieses Vertiefungsseminar kann für folgende Schwerpunkte absolviert werden:
Entwicklung und Bildung
Geist und Gehirn

Vertiefungsseminare können nur für das Pflichtmodul B verwendet werden! Eine Verwendung für das Modul A4 Freie Fächer ist nicht möglich.

An/Abmeldung

Hinweis: Ihr Anmeldezeitpunkt innerhalb der Frist hat keine Auswirkungen auf die Platzvergabe (kein "first come, first served").

Details

max. 20 Teilnehmer*innen
Sprache: Englisch

Lehrende

Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert

  • Montag 04.03. 16:45 - 18:15 Hörsaal E Psychologie, Liebiggasse 5 1. Stock
  • Montag 11.03. 16:45 - 18:15 Hörsaal E Psychologie, Liebiggasse 5 1. Stock
  • Montag 18.03. 16:45 - 18:15 Hörsaal E Psychologie, Liebiggasse 5 1. Stock
  • Montag 08.04. 16:45 - 18:15 Hörsaal E Psychologie, Liebiggasse 5 1. Stock
  • Montag 15.04. 16:45 - 18:15 Hörsaal E Psychologie, Liebiggasse 5 1. Stock
  • Montag 22.04. 16:45 - 18:15 Hörsaal E Psychologie, Liebiggasse 5 1. Stock
  • Montag 29.04. 16:45 - 18:15 Hörsaal E Psychologie, Liebiggasse 5 1. Stock
  • Montag 06.05. 16:45 - 18:15 Hörsaal E Psychologie, Liebiggasse 5 1. Stock
  • Montag 13.05. 16:45 - 18:15 Hörsaal E Psychologie, Liebiggasse 5 1. Stock
  • Montag 27.05. 16:45 - 18:15 Hörsaal E Psychologie, Liebiggasse 5 1. Stock
  • Montag 03.06. 16:45 - 18:15 Hörsaal E Psychologie, Liebiggasse 5 1. Stock
  • Montag 10.06. 16:45 - 18:15 Hörsaal E Psychologie, Liebiggasse 5 1. Stock
  • Montag 17.06. 16:45 - 18:15 Hörsaal E Psychologie, Liebiggasse 5 1. Stock
  • Montag 24.06. 16:45 - 18:15 Hörsaal E Psychologie, Liebiggasse 5 1. Stock

Information

Ziele, Inhalte und Methode der Lehrveranstaltung

Developmental cognitive neuroscience is a discipline at the interface between developmental psychology and cognitive neuroscience. It studies (a)typical cognition in relation to structural and functional brain development over the course of a lifespan.
In this seminar, we will first aim to understand the methods used in the field (including EEG, fNIRS, fMRI): what information about the brain they provide, how they are used with infants and older children, and what their limitations are. Then, we will discuss a number of recent studies on neurocognitive development, and cover some of the major debates in the field (including various facets of the "nature-nurture" debate).

Art der Leistungskontrolle und erlaubte Hilfsmittel

Participants will be required to prepare a quiz about a scientific paper (40% of the grade). There will also be a written assignment (30% of the grade). Additionally, participants will be expected to participate in discussions and activities during the seminar (30% of the grade).

Mindestanforderungen und Beurteilungsmaßstab

Attendance is mandatory (absence in two sessions is permitted). A minimum grade of 4 for each evaluation component is needed to pass.

Prüfungsstoff

There will be no written examination.

Literatur

The literature will be provided on the Moodle platform of the course.

Zuordnung im Vorlesungsverzeichnis

Letzte Änderung: Mo 04.03.2024 20:06