Achtung! Das Lehrangebot ist noch nicht vollständig und wird bis Semesterbeginn laufend ergänzt.
200081 SE Vertiefungsseminar: Geist und Gehirn (2022S)
Emerging technologies in psychology
Prüfungsimmanente Lehrveranstaltung
Labels
DIGITAL
Dieses Vertiefungssseminar kann für alle Schwerpunkte absolviert werden.Vertiefungsseminare können nur für das Pflichtmodul B verwendet werden! Eine Verwendung für das Modul A4 Freie Fächer ist nicht möglich.
An/Abmeldung
Hinweis: Ihr Anmeldezeitpunkt innerhalb der Frist hat keine Auswirkungen auf die Platzvergabe (kein "first come, first served").
- Anmeldung von Mi 02.02.2022 09:00 bis Mi 23.02.2022 09:00
- Abmeldung bis Fr 04.03.2022 09:00
Details
max. 20 Teilnehmer*innen
Sprache: Englisch
Lehrende
Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert
- Dienstag 01.03. 15:00 - 16:30 Digital
- Dienstag 08.03. 15:00 - 16:30 Digital
- Dienstag 15.03. 15:00 - 16:30 Digital
- Dienstag 22.03. 15:00 - 16:30 Digital
- Dienstag 29.03. 15:00 - 16:30 Digital
- Dienstag 05.04. 15:00 - 16:30 Digital
- Dienstag 26.04. 15:00 - 16:30 Digital
- Dienstag 03.05. 15:00 - 16:30 Digital
- Dienstag 10.05. 15:00 - 16:30 Digital
- Dienstag 17.05. 15:00 - 16:30 Digital
- Dienstag 24.05. 15:00 - 16:30 Digital
- Dienstag 31.05. 15:00 - 16:30 Digital
- Dienstag 14.06. 15:00 - 16:30 Digital
- Dienstag 21.06. 15:00 - 16:30 Digital
- Dienstag 28.06. 15:00 - 16:30 Digital
Information
Ziele, Inhalte und Methode der Lehrveranstaltung
Art der Leistungskontrolle und erlaubte Hilfsmittel
- attendance
- active participation in class and forum discussions
- presentation of a scientific paper
- short in-class quizzes
- active participation in class and forum discussions
- presentation of a scientific paper
- short in-class quizzes
Mindestanforderungen und Beurteilungsmaßstab
- missing 2 classes max
- active participation in class and forum discussions: 60%
- presentation of a scientific paper (approx. 15min): 40%
- short in-class quizzes: 5% bonus points
- active participation in class and forum discussions: 60%
- presentation of a scientific paper (approx. 15min): 40%
- short in-class quizzes: 5% bonus points
Prüfungsstoff
Active participation in discussions of literature covered in the seminar, critical thinking, sharing knowledge, asking relevant questions.The presentation of the scientific paper will cover a concise summary of its content, provide context, and stimulate discussion of open questions.There won’t be a written exam.
Literatur
The reading list will be announced in the seminar. Here are some references that can be consulted to get a sense of the course topics:Daniel, B. K. (2019). Big Data and data science: A critical review of issues for educational research: Critical issues for educational research. British Journal of Educational Technology, 50(1), 101–113. https://doi.org/10.1111/bjet.12595Gillan, C. M., & Daw, N. D. (2016). Taking Psychiatry Research Online. Neuron, 91(1), 19–23. https://doi.org/10.1016/j.neuron.2016.06.002Marín-Morales, J., Higuera-Trujillo, J. L., Greco, A., Guixeres, J., Llinares, C., Scilingo, E. P., Alcañiz, M., & Valenza, G. (2018). Affective computing in virtual reality: emotion recognition from brain and heartbeat dynamics using wearable sensors. Scientific Reports, 8(1), 13657. https://doi.org/10.1038/s41598-018-32063-4Peterson, J. C., Bourgin, D. D., Agrawal, M., Reichman, D., & Griffiths, T. L. (2021). Using large-scale experiments and machine learning to discover theories of human decision-making. Science, 372(6547), 1209–1214. https://doi.org/10.1126/science.abe2629Rutledge, R. B., Chekroud, A. M., & Huys, Q. J. (2019). Machine learning and big data in psychiatry: toward clinical applications. Current Opinion in Neurobiology, 55, 152–159. https://doi.org/10.1016/j.conb.2019.02.006Yarkoni, T., Eckles, D., Heathers, J. A. J., Levenstein, M. C., Smaldino, P. E., & Lane, J. (2021). Enhancing and Accelerating Social Science via Automation: Challenges and Opportunities. Harvard Data Science Review. https://doi.org/10.1162/99608f92.df2262f5
Zuordnung im Vorlesungsverzeichnis
Letzte Änderung: Do 11.05.2023 11:27
- How are different aspects of basic research in psychology influenced by emerging technologies?
- How are different domains of applied psychology influenced by emerging technologies?
- What do current trends in technology suggest for future practices in psychology?Please note: this course is *not* intended as a hands-on tutorial on how to use the technologies we will touch upon - the intention is to give you a broad overview of current developments. The course is also *not* about the psychosocial effects of using technology: e.g., the topic of screen time affecting well-being would not fall within the scope of this course.This seminar is open to students from all fields (all Schwerpunkte).