Universität Wien

200087 SE Vertiefungsseminar: Klinische Psychologie und Gesundheitspsychologie (2025S)

Stress and reproductive health

4.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 20 - Psychologie
Prüfungsimmanente Lehrveranstaltung

Vertiefungsseminare können nur für das Pflichtmodul B verwendet werden! Eine Verwendung für das Modul A4 Freie Fächer ist nicht möglich.

An/Abmeldung

Hinweis: Ihr Anmeldezeitpunkt innerhalb der Frist hat keine Auswirkungen auf die Platzvergabe (kein "first come, first served").

Details

max. 20 Teilnehmer*innen
Sprache: Englisch

Lehrende

Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert

The first session will be on 06.03.2025, at 13:15 am in Hörsaal E, Liebiggasse 5. Please be punctual in order to retain your spot in the seminar. Open spots will be allocated to students on the waiting list.

  • Donnerstag 06.03. 13:15 - 14:45 Hörsaal E Psychologie, Liebiggasse 5 1. Stock
  • Donnerstag 13.03. 13:15 - 14:45 Hörsaal E Psychologie, Liebiggasse 5 1. Stock
  • Donnerstag 20.03. 13:15 - 14:45 Hörsaal E Psychologie, Liebiggasse 5 1. Stock
  • Donnerstag 27.03. 13:15 - 14:45 Hörsaal E Psychologie, Liebiggasse 5 1. Stock
  • Donnerstag 03.04. 13:15 - 14:45 Hörsaal E Psychologie, Liebiggasse 5 1. Stock
  • Donnerstag 10.04. 13:15 - 14:45 Hörsaal E Psychologie, Liebiggasse 5 1. Stock
  • Donnerstag 15.05. 13:15 - 14:45 Hörsaal E Psychologie, Liebiggasse 5 1. Stock
  • Donnerstag 22.05. 13:15 - 14:45 Hörsaal E Psychologie, Liebiggasse 5 1. Stock
  • Donnerstag 05.06. 13:15 - 14:45 Hörsaal E Psychologie, Liebiggasse 5 1. Stock
  • Donnerstag 12.06. 13:15 - 14:45 Hörsaal E Psychologie, Liebiggasse 5 1. Stock
  • Donnerstag 26.06. 13:15 - 14:45 Hörsaal E Psychologie, Liebiggasse 5 1. Stock

Information

Ziele, Inhalte und Methode der Lehrveranstaltung

The goal of this class is to develop an understanding of the biological and psychological constructs of stress, and how they relate to male and female fertility. This includes review of scientific literature and critical evaluation of the evidence, summarizing research findings to the class, and leading critical discussions. The course will be divided into three modules: (1) Foundational lectures and discussion, (2) Student-led presentations, and (3) collaborative paper writing.

Participation:
This class has a strong emphasis on participation, involvement in discussions and collaborative work.

Presentation:
Group Presentation (depending on the final number of students in class) on a particular topic and student lead discussion on it.

Collaborative writing:
The students will work together to write an article on stress and how it relates to fertility in men and women. The idea is to foster collaborative work and over time produce one piece as a group. The specifics of the writing assignment will be given in class.

Sections will be graded in class by peers. The instructor will double-check afterwards for the final grade.

The use of artificial intelligence tools (e.g., chat GPT) for class work is strongly discouraged.

Art der Leistungskontrolle und erlaubte Hilfsmittel

Mindestanforderungen und Beurteilungsmaßstab

• Regular attendance is mandatory (max absenteeism: 2 classes).
• Presentation and leading discussions (40%)
• Active participation in class (30%)
• Contribution to a research paper (30)%

Prüfungsstoff

Literatur


Zuordnung im Vorlesungsverzeichnis

Letzte Änderung: Fr 07.03.2025 10:26