Universität Wien FIND

Bedingt durch die COVID-19-Pandemie können kurzfristige Änderungen bei Lehrveranstaltungen und Prüfungen (z.B. Absage von Vor-Ort-Lehre und Umstellung auf Online-Prüfungen) erforderlich sein. Melden Sie sich für Lehrveranstaltungen/Prüfungen über u:space an, informieren Sie sich über den aktuellen Stand auf u:find und auf der Lernplattform moodle.

Weitere Informationen zum Lehrbetrieb vor Ort finden Sie unter https://studieren.univie.ac.at/info.

200126 SE Vertiefungsseminar: Entwicklung und Bildung (2019W)

4.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 20 - Psychologie
Prüfungsimmanente Lehrveranstaltung

Vertiefungsseminare können nur fürs Pflichtmodul B verwendet werden! Eine Verwendung fürs Modul A4 Freie Fächer ist nicht möglich.

An/Abmeldung

Details

max. 20 Teilnehmer*innen
Sprache: Englisch

Lehrende

Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert

Freitag 11.10. 15:00 - 16:30 Hörsaal F Psychologie, Liebiggasse 5 1. Stock
Freitag 29.11. 15:00 - 18:15 Hörsaal F Psychologie, Liebiggasse 5 1. Stock
Samstag 30.11. 09:45 - 16:30 Hörsaal F Psychologie, Liebiggasse 5 1. Stock
Freitag 10.01. 15:00 - 18:15 Hörsaal F Psychologie, Liebiggasse 5 1. Stock
Samstag 11.01. 09:45 - 16:30 Hörsaal F Psychologie, Liebiggasse 5 1. Stock

Information

Ziele, Inhalte und Methode der Lehrveranstaltung

Goals:
1. Attaining knowledge and understanding of the mechanisms and functions of interpersonal coordination.
2. Gaining insights into empirical research on interactional dynamics within and across different age groups.
3. To improve the techniques of oral and written presentations as well as to reflect and develop a critical view on study reports.

Content:
The seminar focuses on the mechanisms and functions of interpersonal coordination on the behavioral, neural and physiological level. This includes, e.g. the effects of behavioral synchrony on prosocial behavior, the role of physiological synchrony for caregiver-infant attachment as well as achieving interpersonal coordination in and through music.

Methods:
Oral presentations, discussions, group work (e.g., creation of posters in small groups).

Art der Leistungskontrolle und erlaubte Hilfsmittel

Oral presentation (in groups) and written assignment (individual)

Mindestanforderungen und Beurteilungsmaßstab

Presence in the seminar sessions is mandatory (absence in one sub-session of 90min is tolerated).

The grade will be determined based on the written assignment (submitted before deadline; 75%) and the oral presentation (25%), but each part individually has at least to be passed for the seminar to be completed successfully.

Prüfungsstoff

All seminar contents, including literature and material provided on moodle.

Literatur

Basic:
Feldman, R. (2017). The Neurobiology of Human Attachments. Trends in Cognitive Sciences, 21(2), 80-99. doi:10.1016/j.tics.2016.11.007

Hasson, U., Ghazanfar, A. A., Galantucci, B., Garrod, S., & Keysers, C. (2012). Brain-to-brain coupling: a mechanism for creating and sharing a social world. Trends in Cognitive Sciences, 16(2), 114-121.

Trainor, L. J., & Cirelli, L. (2015). Rhythm and interpersonal synchrony in early social development. Ann N Y Acad Sci, 1337, 45-52. doi:10.1111/nyas.12649

Zuordnung im Vorlesungsverzeichnis

Letzte Änderung: Mo 07.09.2020 15:21