200145 SE Anwendungsseminar: Geist und Gehirn (2022W)
Mechanisms of exposure therapy as a dynamic feedback system
Prüfungsimmanente Lehrveranstaltung
Labels
Dieses Anwendungsseminar kann für die Schwerpunkte Geist & Gehirn und Klinische & Gesundheitspsychologie absolviert werden!
Anwendungsseminare können nur fürs Pflichtmodul B verwendet werden! Eine Verwendung fürs Modul A4 Freie Fächer ist nicht möglich.
Anwendungsseminare können nur fürs Pflichtmodul B verwendet werden! Eine Verwendung fürs Modul A4 Freie Fächer ist nicht möglich.
An/Abmeldung
Hinweis: Ihr Anmeldezeitpunkt innerhalb der Frist hat keine Auswirkungen auf die Platzvergabe (kein "first come, first served").
- Anmeldung von Do 01.09.2022 10:00 bis Mo 26.09.2022 10:00
- Abmeldung bis Mo 03.10.2022 10:00
Details
max. 20 Teilnehmer*innen
Sprache: Englisch
Lehrende
Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert
- Mittwoch 12.10. 09:45 - 11:15 Hörsaal F Psychologie, Liebiggasse 5 1. Stock
- Mittwoch 19.10. 09:45 - 11:15 Hörsaal F Psychologie, Liebiggasse 5 1. Stock
- Mittwoch 09.11. 09:45 - 11:15 Hörsaal F Psychologie, Liebiggasse 5 1. Stock
- Mittwoch 16.11. 09:45 - 11:15 Hörsaal F Psychologie, Liebiggasse 5 1. Stock
- Mittwoch 23.11. 09:45 - 11:15 Hörsaal F Psychologie, Liebiggasse 5 1. Stock
- Mittwoch 30.11. 09:45 - 11:15 Hörsaal F Psychologie, Liebiggasse 5 1. Stock
- Mittwoch 07.12. 09:45 - 11:15 Hörsaal F Psychologie, Liebiggasse 5 1. Stock
- Mittwoch 14.12. 09:45 - 11:15 Hörsaal F Psychologie, Liebiggasse 5 1. Stock
- Mittwoch 11.01. 09:45 - 11:15 Hörsaal F Psychologie, Liebiggasse 5 1. Stock
- Mittwoch 18.01. 09:45 - 11:15 Hörsaal F Psychologie, Liebiggasse 5 1. Stock
- Mittwoch 25.01. 09:45 - 11:15 Hörsaal F Psychologie, Liebiggasse 5 1. Stock
Information
Ziele, Inhalte und Methode der Lehrveranstaltung
Art der Leistungskontrolle und erlaubte Hilfsmittel
- attendance
- active participation in discussions
- presentation of a scientific paper
- active participation in discussions
- presentation of a scientific paper
Mindestanforderungen und Beurteilungsmaßstab
- missing 2 classes max
- active participation in discussions: 50%
- presentation of a scientific paper (approx. 15min): 50%
- active participation in discussions: 50%
- presentation of a scientific paper (approx. 15min): 50%
Prüfungsstoff
Active participation in discussions of literature covered in the seminar, critical thinking, sharing knowledge, and asking relevant questions.
The presentation of the scientific paper will cover a concise summary of its content, provide context, and stimulates discussion of open questions.
There won’t be a written exam.
The presentation of the scientific paper will cover a concise summary of its content, provide context, and stimulates discussion of open questions.
There won’t be a written exam.
Literatur
Will be announced in the seminar. Here are some examples:Lindner, P., … Carlbring, P. (2020). Gamified, Automated Virtual Reality Exposure Therapy for Fear of Spiders: A Single-Subject Trial Under Simulated Real-World Conditions. Frontiers in Psychiatry, 11(March), 1–9.Taschereau-Dumouchel V. et al.: Towards an unconscious neural reinforcement intervention for common fears. PNAS. 2018 Mar 27;115(13):3470-3475. doi: 10.1073/pnas.1721572115.Shanechi, M.M. Brain–machine interfaces from motor to mood. Nat Neurosci 22, 1554–1564 (2019). https://doi.org/10.1038/s41593-019-0488-yReddan, M. C., Wager, T. D., & Schiller, D. (2018). Attenuating Neural Threat Expression with Imagination. Neuron, 100(4), 994-1005.e4.
Zuordnung im Vorlesungsverzeichnis
Letzte Änderung: Mo 12.09.2022 09:48
- What is exposure therapy and how is it currently used?
- What is the common core of all exposure therapy variants?
- What are the key parameters of successful exposure therapy?
- What are the neural underpinnings of how exposure therapy acts?
- Can we formulate exposure therapy as a dynamic feedback system to optimize and maybe even automatize exposure therapy?