Universität Wien

210013 UE BAK4: Qualitative Methoden der empirischen Sozialforschung (2023S)

(engl)

6.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 21 - Politikwissenschaft
Prüfungsimmanente Lehrveranstaltung

Eine Anmeldung über u:space innerhalb der Anmeldephase ist erforderlich! Eine nachträgliche Anmeldung ist NICHT möglich.
Studierende, die der ersten Einheit unentschuldigt fern bleiben, verlieren ihren Platz in der Lehrveranstaltung.

Achten Sie auf die Einhaltung der Standards guter wissenschaftlicher Praxis und die korrekte Anwendung der Techniken wissenschaftlichen Arbeitens und Schreibens.
Plagiierte und erschlichene Teilleistungen führen zur Nichtbewertung der Lehrveranstaltung (Eintragung eines 'X' im Sammelzeugnis).
Die Lehrveranstaltungsleitung kann Studierende zu einem notenrelevanten Gespräch über erbrachte Teilleistungen einladen.

An/Abmeldung

Hinweis: Ihr Anmeldezeitpunkt innerhalb der Frist hat keine Auswirkungen auf die Platzvergabe (kein "first come, first served").

Details

max. 35 Teilnehmer*innen
Sprache: Englisch

Lehrende

Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert

Im SoSe 2023 wird der Unterricht voraussichtlich vor Ort stattfinden. Je nach Situation besteht die Möglichkeit, dass die Lehrveranstaltung auf digital oder hybrid umgestellt wird. Die konkreten Organisations- und Lehrformen werden vom die Dozentin auf u:find und Moodle bekannt gegeben, sodass auch mit kurzfristigen Änderungen gerechnet werden muss.

Dienstag 07.03. 09:45 - 11:15 Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock
Dienstag 14.03. 09:45 - 11:15 Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock
Dienstag 21.03. 09:45 - 11:15 Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock
Dienstag 28.03. 09:45 - 11:15 Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock
Dienstag 18.04. 09:45 - 11:15 Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock
Dienstag 25.04. 09:45 - 11:15 Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock
Dienstag 02.05. 09:45 - 11:15 Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock
Dienstag 09.05. 09:45 - 11:15 Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock
Dienstag 16.05. 09:45 - 11:15 Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock
Dienstag 23.05. 09:45 - 11:15 Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock
Dienstag 06.06. 09:45 - 11:15 Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock
Dienstag 13.06. 09:45 - 11:15 Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock
Dienstag 20.06. 09:45 - 11:15 Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock
Dienstag 27.06. 09:45 - 11:15 Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock

Information

Ziele, Inhalte und Methode der Lehrveranstaltung

Content: This is an introductory course on qualitative methodology with focus on topics related to health inequity, health policies and public health. Students will be introduced to key concepts and methods in qualitative research designs and will have the opportunities to apply them in practice (based on small-scale in-depth interviews or focus group interviews). Understanding ethical, gender and power asymmetry aspects of qualitative research will be an important part of the course. How to conduct qualitative research in multilingual and multicultural settings will also be included and discussed in the course.

The course is taught in English and students are encouraged to use English in class as well as write their assignments in English. However, native-level English is not expected and will not be the main criteria for the final grade. Interviews can be conducted in other languages but should be presented in English. If students have any concerns, they can consult the instructor by email anytime.

The course is composed of a series of interactive lectures and exercises, presentation by students and the submission of the final paper. The lecturer will also share her own experiences and lessons learned (both positive and negative) from these experiences.

Goals: To have basic understandings of qualitative methodologies, their philosophical underpinning, their strengths and limitations, and to be able to apply these understandings, knowledge and skills to a small-scale research project of an individual topic of interests.

Methods: The course is designed as interactive lecturing style, which means that regular attendance and active participation are of great importance. Missing three classes will result in failing the course (absences are only allowed up to maximum two classes).

Art der Leistungskontrolle und erlaubte Hilfsmittel

(a) Active participation in the course and presentations on reading assignments, 20%;
(b) presentations on research questions and planned approaches, 10%;
(c) presentations on data collection and data analysis, 30%; and
(d) the final project paper, 40%.

Students may do their research project alone or in a group of maximum three persons. If working in a group, the project report must clearly indicate who contributed what to the project.

Mindestanforderungen und Beurteilungsmaßstab

Prior knowledge or experiences in qualitative research nor thematic knowledge on health is not required. However, interests in topics related to health inequity, public health or social policy could be an advantage. Students must be able to read postgraduate level texts in English and German, and have knowledge and skills of writing scientific texts in English following good scientific practice.

Prüfungsstoff

The material is the entire contents of the seminar.

Literatur

Charmaz, K. 2006. Constructing Grounded Theory: A Practical Guide through Qualitative Analysis. London: Sage Publications.
Green, J., & Thorogood, N. 2018. Qualitative methods for health research. London: Sage Publications.
Saldaña, J. 2009. The coding manual for qualitative researchers. London: Sage Publications.
Prainsack B. and Pot M. 2021. Qualitative Methoden in der Politikwissenschaft. Vienna: Facultas Verlags- und Buchhandels AG (selected Chapters)
Other literature will be made available on Moodle.

Zuordnung im Vorlesungsverzeichnis

Letzte Änderung: Di 14.03.2023 11:29