210017 UE BAK4.1: Qualitative Methoden der empirischen Sozialforschung (2019S)
(engl)
Prüfungsimmanente Lehrveranstaltung
Labels
Eine Anmeldung über u:space innerhalb der Anmeldephase ist erforderlich! Eine nachträgliche Anmeldung ist NICHT möglich.
Studierende, die der ersten Einheit unentschuldigt fern bleiben, verlieren ihren Platz in der Lehrveranstaltung.Beachten Sie die Standards guter wissenschaftlicher Praxis.Die Lehrveranstaltungsleitung kann Studierende zu einem notenrelevanten Gespräch über erbrachte Teilleistungen einladen.
Plagiierte und erschlichene Teilleistungen führen zur Nichtbewertung der Lehrveranstaltung (Eintragung eines 'X' im Sammelzeugnis).
Studierende, die der ersten Einheit unentschuldigt fern bleiben, verlieren ihren Platz in der Lehrveranstaltung.Beachten Sie die Standards guter wissenschaftlicher Praxis.Die Lehrveranstaltungsleitung kann Studierende zu einem notenrelevanten Gespräch über erbrachte Teilleistungen einladen.
Plagiierte und erschlichene Teilleistungen führen zur Nichtbewertung der Lehrveranstaltung (Eintragung eines 'X' im Sammelzeugnis).
An/Abmeldung
Hinweis: Ihr Anmeldezeitpunkt innerhalb der Frist hat keine Auswirkungen auf die Platzvergabe (kein "first come, first served").
- Anmeldung von Mo 04.02.2019 08:00 bis Mo 18.02.2019 08:00
- Anmeldung von Do 21.02.2019 08:00 bis Di 26.02.2019 08:00
- Abmeldung bis So 17.03.2019 23:59
Details
max. 40 Teilnehmer*innen
Sprache: Englisch
Lehrende
Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert
- Dienstag 05.03. 09:45 - 13:00 Hörsaal 3 (H3), NIG 2. Stock
- Dienstag 19.03. 09:45 - 13:00 Hörsaal 3 (H3), NIG 2. Stock
- Dienstag 02.04. 09:45 - 13:00 Hörsaal 3 (H3), NIG 2. Stock
- Dienstag 30.04. 09:45 - 13:00 Hörsaal 3 (H3), NIG 2. Stock
- Dienstag 14.05. 09:45 - 13:00 Hörsaal 3 (H3), NIG 2. Stock
- Dienstag 28.05. 09:45 - 13:00 Hörsaal 3 (H3), NIG 2. Stock
- Dienstag 25.06. 09:45 - 13:00 Hörsaal 3 (H3), NIG 2. Stock
Information
Ziele, Inhalte und Methode der Lehrveranstaltung
INTRODUCTION TO QUALITATIVE COMPARATIVE ANALYSIS (QCA)Qualitative Comparative Analysis (QCA) is a case-oriented comparative research method, which is gaining popularity in political science and beyond. It has been developed by the American sociologist Charles C. Ragin since the 1980s and is based on set theory, a branch of mathematical logic.QCA is a method of analysis that tries to explain phenomena in the social world by identifying configurations of necessary and sufficient causal conditions via comparative evidence. It is considered to occupy a middle ground between in-depth ‘small-N’ research and variable-oriented macro-quantitative research while also lending itself to mixed-method approaches.The present exercise course (Übung, UE) is a ‘crash course’ in QCA, which will introduce participants to core concepts and terminology as well as to a software package. Students analyse examples of QCA-based empirical research and devise a simple study in the spirit of QCA, which they write up in the form of a term paper.* * * * * * * * * * *A range of BAK4.1 exercise courses are offered focusing on different qualitative methods. Please consult the course catalogue for further information. When you register, please set your priorities in line with your course preferences.Furthermore, if you have not yet completed the lecture “Vorlesung BAK4.1”, you are advised to do so alongside the exercise course.* * * * * * * * * * *
Art der Leistungskontrolle und erlaubte Hilfsmittel
Continuous assessment of students' performance via multiple deliverables:Written:
• Summaries of core readings (20%)
• Term paper (50%)Oral:
• Presentation of an empirical paper (15%)
• Presentation of an outline for the term paper (15%)
• Summaries of core readings (20%)
• Term paper (50%)Oral:
• Presentation of an empirical paper (15%)
• Presentation of an outline for the term paper (15%)
Mindestanforderungen und Beurteilungsmaßstab
To pass, students must deliver all of the works specified above (see 'assessment'). The overall grade is based on a weighted assessment of all works. Detailed criteria for assessment will be specified at the beginning of the course.Attendance is compulsory. The course is run as fortnightly double-sessions, hence a maximum of one session can be missed (with the exception of the first session, which cannot be missed).Teaching and readings are in English and students must be able to both give a presentation and prepare a term paper in English. The course will appeal to students who enjoy thinking about questions of causality in a formal-logical framework and who are open to mixed-methods approaches.
Prüfungsstoff
n/a
Literatur
Required reading:• Ragin, C. & Amoroso, L. (2011). "Using Comparative Methods to Study Diversity". In: Constructing Social Research: The Unity and Diversity of Method. Thousand Oaks and London: Sage. 2nd Edition. pp 135-161.• Selected sections from:• Schneider, C. & Wagemann, C. (2012) Set-Theoretic Methods for the Social Sciences: A guide to qualitative comparative analysis. Cambridge: Cambridge University Press.• Selected empirical papers.Recommended reading and resources:• Ragin, C. (2014) The Comparative Method: Moving Beyond Qualitative and Quantitative Strategies. Berkeley and Los Angeles: University of California Press.• Ragin, C. (2008) Redesigning Social Inquiry: Fuzzy Sets and Beyond. Chicago and London: University of Chicago Press.• http://www.compasss.org/
Zuordnung im Vorlesungsverzeichnis
Letzte Änderung: Mo 07.09.2020 15:38