210073 SE BAK11: Europäische Union und Europäisierung (2021S)
Classic European integration problems and how they play out in digital governance (engl)
Prüfungsimmanente Lehrveranstaltung
Labels
DIGITAL
Die Lehre wird im SoSe 2021 zu Beginn voraussichtlich digital stattfinden. Je nach Lage wird auf hybride oder Vor-Ort-Lehre umgestellt. Die Lehrenden werden die konkrete Organisationsform und Lehrmethodik auf ufind und Moodle bekannt geben, wobei auch mit kurzfristigen Änderungen gerechnet werden muss.Eine Anmeldung über u:space innerhalb der Anmeldephase ist erforderlich! Eine nachträgliche Anmeldung ist NICHT möglich.
Studierende, die der ersten Einheit unentschuldigt fern bleiben, verlieren ihren Platz in der Lehrveranstaltung.Achten Sie auf die Einhaltung der Standards guter wissenschaftlicher Praxis und die korrekte Anwendung der Techniken wissenschaftlichen Arbeitens und Schreibens.
Plagiierte und erschlichene Teilleistungen führen zur Nichtbewertung der Lehrveranstaltung (Eintragung eines 'X' im Sammelzeugnis).
Die Lehrveranstaltungsleitung kann Studierende zu einem notenrelevanten Gespräch über erbrachte Teilleistungen einladen.
Studierende, die der ersten Einheit unentschuldigt fern bleiben, verlieren ihren Platz in der Lehrveranstaltung.Achten Sie auf die Einhaltung der Standards guter wissenschaftlicher Praxis und die korrekte Anwendung der Techniken wissenschaftlichen Arbeitens und Schreibens.
Plagiierte und erschlichene Teilleistungen führen zur Nichtbewertung der Lehrveranstaltung (Eintragung eines 'X' im Sammelzeugnis).
Die Lehrveranstaltungsleitung kann Studierende zu einem notenrelevanten Gespräch über erbrachte Teilleistungen einladen.
An/Abmeldung
Hinweis: Ihr Anmeldezeitpunkt innerhalb der Frist hat keine Auswirkungen auf die Platzvergabe (kein "first come, first served").
- Anmeldung von Do 04.02.2021 08:00 bis Do 18.02.2021 08:00
- Anmeldung von Mo 22.02.2021 08:00 bis Mo 01.03.2021 08:00
- Abmeldung bis Mo 22.03.2021 23:59
Details
max. 20 Teilnehmer*innen
Sprache: Englisch
Lehrende
Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert
Please note that due to the current situation, the course will take place exclusively online until further notice. If we are allowed to return to some form of presence-based teaching, we will find a solution for anyone not able to be present.
-
Mittwoch
10.03.
16:45 - 18:15
Hybride Lehre
Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock -
Mittwoch
17.03.
16:45 - 18:15
Hybride Lehre
Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock -
Mittwoch
24.03.
16:45 - 18:15
Hybride Lehre
Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock -
Mittwoch
14.04.
16:45 - 18:15
Hybride Lehre
Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock -
Mittwoch
21.04.
16:45 - 18:15
Hybride Lehre
Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock -
Mittwoch
28.04.
16:45 - 18:15
Hybride Lehre
Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock -
Mittwoch
05.05.
16:45 - 18:15
Hybride Lehre
Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock -
Mittwoch
12.05.
16:45 - 18:15
Hybride Lehre
Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock -
Mittwoch
19.05.
16:45 - 18:15
Hybride Lehre
Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock -
Mittwoch
26.05.
16:45 - 18:15
Hybride Lehre
Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock -
Mittwoch
02.06.
16:45 - 18:15
Hybride Lehre
Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock -
Mittwoch
09.06.
16:45 - 18:15
Hybride Lehre
Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock -
Mittwoch
16.06.
16:45 - 18:15
Hybride Lehre
Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock -
Mittwoch
23.06.
16:45 - 18:15
Hybride Lehre
Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock -
Mittwoch
30.06.
16:45 - 18:15
Hybride Lehre
Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock
Information
Ziele, Inhalte und Methode der Lehrveranstaltung
Art der Leistungskontrolle und erlaubte Hilfsmittel
This seminar requires regular attendance, active participation and the completion of a number of assignments during term time. Two absences are allowed (not for the first session unless there are valid reasons that have been communicated with the seminar leader beforehand). For any further absences, with or without a valid excuse, additional written assignments are required. Assignments must be handed in on time and respect the standards of good scientific practice.Please register via u:space within the registration period! Registration after that period is not possible.
Mindestanforderungen und Beurteilungsmaßstab
The grade is based on (a) regular reading assignments (40%), (b) the preparation of a research outline and peer review (10%), and (c) the seminar paper (50%).In detail, this comprises:• two critical notes on the assigned readings (500 words) (20%)
• critical discussion questions or empirical examples on the assigned readings as well as short input presentations or discussion moderation (20 %)
• research outline, short presentation on the envisioned research topic, and peer review (10%)
• seminar paper 3,000 words (50%)
• critical discussion questions or empirical examples on the assigned readings as well as short input presentations or discussion moderation (20 %)
• research outline, short presentation on the envisioned research topic, and peer review (10%)
• seminar paper 3,000 words (50%)
Prüfungsstoff
Students are expected to engage with the seminar literature and draw on additional sources from independent research focusing on
• European integration problems
• dealing with crises in the EU
• challenges and remedies arising from digitalization
• European integration problems
• dealing with crises in the EU
• challenges and remedies arising from digitalization
Literatur
Carrapico, H., & Farrand, B. (2020). Discursive continuity and change in the time of Covid-19: The case of EU cybersecurity policy. Journal of European Integration, 42(8), 1111–1126.
Falkner, G. (2011). The EU’s decision traps: Comparing policies. Oxford University Press.
Falkner, G. (2016). The EU’s problem-solving capacity and legitimacy in a crisis context: A virtuous or vicious circle? West European Politics, 39(5), 953–970.
Genschel, P., & Jachtenfuchs, M. (2018). From Market Integration to Core State Powers: The Eurozone Crisis, the Refugee Crisis and Integration Theory. JCMS: Journal of Common Market Studies, 56(1), 178–196.
Saurugger, S. (2016). Sociological approaches to the European Union in times of turmoil. JCMS: Journal of Common Market Studies, 54(1), 70–86.
Scholte, J. A. (2017). Polycentrism and Democracy in Internet Governance. In U. Kohl (Ed.), The net and the nation state. Multidisciplinary perspectives on Internet governance. (pp. 165–184). Cambridge University Press.
Wiener, A. (2019). European integration theory. Oxford University Press.
Falkner, G. (2011). The EU’s decision traps: Comparing policies. Oxford University Press.
Falkner, G. (2016). The EU’s problem-solving capacity and legitimacy in a crisis context: A virtuous or vicious circle? West European Politics, 39(5), 953–970.
Genschel, P., & Jachtenfuchs, M. (2018). From Market Integration to Core State Powers: The Eurozone Crisis, the Refugee Crisis and Integration Theory. JCMS: Journal of Common Market Studies, 56(1), 178–196.
Saurugger, S. (2016). Sociological approaches to the European Union in times of turmoil. JCMS: Journal of Common Market Studies, 54(1), 70–86.
Scholte, J. A. (2017). Polycentrism and Democracy in Internet Governance. In U. Kohl (Ed.), The net and the nation state. Multidisciplinary perspectives on Internet governance. (pp. 165–184). Cambridge University Press.
Wiener, A. (2019). European integration theory. Oxford University Press.
Zuordnung im Vorlesungsverzeichnis
Letzte Änderung: Fr 12.05.2023 00:19
• identify and describe some of the main challenges of European integration;
• summarize and critically assess the strengths and weakness of theoretical approaches that try make sense of European integration and potential challenges and crises;
• apply the insights they gained from these approaches to the area of digital governance and identify potential political, legal, and social consequences.