210128 SE M10 b: SE Kultur und Politik (2016S)
M10b:SpezialisierungsSE(b) Anti-Muslim/islamophobic political discourses and images in Europe and the United States(engl.)
Prüfungsimmanente Lehrveranstaltung
Labels
SeminareDie selbstständige Anmeldung innerhalb der Anmeldephase zu Semesterbeginn ist für die Teilnahme an dieser Lehrveranstaltung verpflichtend!Eine nachträgliche Anmeldung ist NICHT möglich.Anwesenheitspflicht in der ersten LV-Einheit.Anwesenheitspflicht in der ersten LV-Einheit: Studierende, die der ersten Einheit unentschuldigt fern bleiben, verlieren ihren Platz in der Lehrveranstaltung, und Studierende von der Warteliste können nachrücken.Nach der ab Oktober 2015 geltenden Satzung der Universität Wien gibt es neue letztmögliche Abgabefristen für Seminararbeiten falls Lehrveranstaltungsleiter keine kürzeren Fristen bekannt geben.Wintersemester der 30.AprilSommersemester der 30. SeptemberDie Lehrveranstaltungsleitung kann im Einzelfall entscheiden, ob ein Gespräch zur Arbeit erforderlich ist.
Das Gespräch ist notenrelevant und ist zu dokumentieren (Prüfungsprotokoll).
Stellt sich bei dem Gespräch heraus, dass der/die Studierende über die Inhalte des schriftlichen Beitrags keine oder ungenügend Auskünfte geben kann, ist die Seminararbeit (=Teilleistung) negativ zu bewerten.Gibt der/die Studierende zu, dass die Arbeit nicht selbst verfasst wurde, ist die Lehrveranstaltung mit einem "X" zu bewerten (HfL "Nichtbeurteilung wegen unerlaubter Hilfsmittel").
Das Gespräch ist notenrelevant und ist zu dokumentieren (Prüfungsprotokoll).
Stellt sich bei dem Gespräch heraus, dass der/die Studierende über die Inhalte des schriftlichen Beitrags keine oder ungenügend Auskünfte geben kann, ist die Seminararbeit (=Teilleistung) negativ zu bewerten.Gibt der/die Studierende zu, dass die Arbeit nicht selbst verfasst wurde, ist die Lehrveranstaltung mit einem "X" zu bewerten (HfL "Nichtbeurteilung wegen unerlaubter Hilfsmittel").
An/Abmeldung
Hinweis: Ihr Anmeldezeitpunkt innerhalb der Frist hat keine Auswirkungen auf die Platzvergabe (kein "first come, first served").
- Anmeldung von Mi 03.02.2016 08:00 bis Di 23.02.2016 23:59
- Abmeldung bis Do 31.03.2016 23:59
Details
max. 40 Teilnehmer*innen
Sprache: Englisch
Lehrende
Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert
- Montag 07.03. 13:15 - 14:45 Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock
- Montag 14.03. 13:15 - 14:45 Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock
- Montag 04.04. 13:15 - 14:45 Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock
- Montag 11.04. 13:15 - 14:45 Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock
- Montag 18.04. 13:15 - 14:45 Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock
- Montag 25.04. 13:15 - 14:45 Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock
- Montag 02.05. 13:15 - 14:45 Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock
- Montag 09.05. 13:15 - 14:45 Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock
- Montag 23.05. 13:15 - 14:45 Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock
- Montag 30.05. 13:15 - 14:45 Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock
- Montag 06.06. 13:15 - 14:45 Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock
- Montag 13.06. 13:15 - 14:45 Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock
- Montag 20.06. 13:15 - 14:45 Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock
- Montag 27.06. 13:15 - 14:45 Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock
Information
Ziele, Inhalte und Methode der Lehrveranstaltung
Art der Leistungskontrolle und erlaubte Hilfsmittel
Grading will be based on partial performances:
> Regular participation (2 unexcused absences are tolerated) - 10%
> 2 written comments on selected compulsory reading - 20%
> Oral presentation of chosen seminar topic (handout mandatory, visualization optional, group work optional) -20%
> Written seminar paper (appr. 12-15 pages) - 50%
> Regular participation (2 unexcused absences are tolerated) - 10%
> 2 written comments on selected compulsory reading - 20%
> Oral presentation of chosen seminar topic (handout mandatory, visualization optional, group work optional) -20%
> Written seminar paper (appr. 12-15 pages) - 50%
Mindestanforderungen und Beurteilungsmaßstab
> Regular attendance;
> Active participation (plenary discussions and in class group work);
> Written comments on selected mandatory reading
> Oral presentation of students preliminary research papers (list of seminar topics will be provided, students can choose from the list, introduction of additional topics is most welcome);
> Seminar paper (can be written either in English or German language);
> Active participation (plenary discussions and in class group work);
> Written comments on selected mandatory reading
> Oral presentation of students preliminary research papers (list of seminar topics will be provided, students can choose from the list, introduction of additional topics is most welcome);
> Seminar paper (can be written either in English or German language);
Prüfungsstoff
> Compulsory reading tbd in class (group work and plenary discussions)
> Seminar paper and presentation of preliminary research findings
> Seminar paper and presentation of preliminary research findings
Literatur
Preliminary list:Allen, C. (2011): Islamophobia. Ashgate Burlington-London.
Botsch, G./ Glöckner, O./ Kopke, C./ Spieker. M (2012): Islamophobie und Antisemitismus. Ein umstrittener Vergleich. Walter de Gruyter Berlin.
Esposito, J./ Kalin, I. (eds.) (2011): Islamophobia: The Challenge of Pluralism in the 21st Century. Oxford University Press.
Gottschalk, P. (2012). Religion Out of Place: Islam and cults as perceived threats in the United States. In Gershon S./ Meade, E./ Aceves. W.J. (eds.): Lessons and Legacies of the War on Terror: From Moral Panic to Permanent War. Critical Terrorism Studies. Routledge. 111-112.
Gottschalk, P./ Greenberg, G. (2007): Islamophobia: Making Muslims the Enemy. Rowman & Littlefield Publishers. Lanham.
Greaves, R. (2004): Islam and the West Post 9/11. Ashgate. Burlington-London.
Hafez, F. (2013): Islamophobe Weltverschwörungstheorien… und wie Obama vom Muslim zum Muslimbruder wurde. In: Journal für Psychologie,.Jg. 21 (2013), 1.
Hafez, F. (2014): Shifting borders: Islamophobia as common ground for building pan-European right-wing unity. In: Patterns of Prejudice 48:5. 479-499.
Lean N.C. (2012): The Islamophobia Industry: How the Right Manufactures Fear of Muslims,. Goodreads.
Lean, N. C. (2014): Islamophobia in the United States: A Case of the Three 'I's. In: Oxford Islamic Studies Online. http://www.oxfordislamicstudies.com/Public/focus.html.
Mourao-Permoser, J./ Rosenberger, S./ Stoeckl, K., 2013: (2010): Religious Organizations as Political Actors in the Context of Migration: Islam and Orthodoxy in Austria, in: Journal of Ethnic and Migration Studies, Vol. 36(9). 1463-1481.
Oswald, D. L. (2005): Understanding Anti-Arab Reactions Post-9/11: The Role of Threats, Social Categories, and Personal Ideologies". Journal of Applied Social Psychology 35 (9): 1775-1799.
Saeed, A. (2007): Media, Racism and Islamophobia: The Representation of Islam and Muslims in the Media. Sociology Compass 1/2. 443-462.
Taras, R. (2012): Xenophobia and Islamophobia in Europe. Edinburgh University Press.For additional literature and more details concerning compulsory and optional reading see Moodle
Botsch, G./ Glöckner, O./ Kopke, C./ Spieker. M (2012): Islamophobie und Antisemitismus. Ein umstrittener Vergleich. Walter de Gruyter Berlin.
Esposito, J./ Kalin, I. (eds.) (2011): Islamophobia: The Challenge of Pluralism in the 21st Century. Oxford University Press.
Gottschalk, P. (2012). Religion Out of Place: Islam and cults as perceived threats in the United States. In Gershon S./ Meade, E./ Aceves. W.J. (eds.): Lessons and Legacies of the War on Terror: From Moral Panic to Permanent War. Critical Terrorism Studies. Routledge. 111-112.
Gottschalk, P./ Greenberg, G. (2007): Islamophobia: Making Muslims the Enemy. Rowman & Littlefield Publishers. Lanham.
Greaves, R. (2004): Islam and the West Post 9/11. Ashgate. Burlington-London.
Hafez, F. (2013): Islamophobe Weltverschwörungstheorien… und wie Obama vom Muslim zum Muslimbruder wurde. In: Journal für Psychologie,.Jg. 21 (2013), 1.
Hafez, F. (2014): Shifting borders: Islamophobia as common ground for building pan-European right-wing unity. In: Patterns of Prejudice 48:5. 479-499.
Lean N.C. (2012): The Islamophobia Industry: How the Right Manufactures Fear of Muslims,. Goodreads.
Lean, N. C. (2014): Islamophobia in the United States: A Case of the Three 'I's. In: Oxford Islamic Studies Online. http://www.oxfordislamicstudies.com/Public/focus.html.
Mourao-Permoser, J./ Rosenberger, S./ Stoeckl, K., 2013: (2010): Religious Organizations as Political Actors in the Context of Migration: Islam and Orthodoxy in Austria, in: Journal of Ethnic and Migration Studies, Vol. 36(9). 1463-1481.
Oswald, D. L. (2005): Understanding Anti-Arab Reactions Post-9/11: The Role of Threats, Social Categories, and Personal Ideologies". Journal of Applied Social Psychology 35 (9): 1775-1799.
Saeed, A. (2007): Media, Racism and Islamophobia: The Representation of Islam and Muslims in the Media. Sociology Compass 1/2. 443-462.
Taras, R. (2012): Xenophobia and Islamophobia in Europe. Edinburgh University Press.For additional literature and more details concerning compulsory and optional reading see Moodle
Zuordnung im Vorlesungsverzeichnis
Letzte Änderung: Mo 07.09.2020 15:38
Against this background the seminar zooms in on the details of the political and media debate on Islam and Muslims, and exemplarily tracks their representation in discourse and imagery. It suggests a multi-method approach to allow for a more differentiated view of increasing anti-Muslim/islamophobic stances and politics as a trans-national current political phenomenon.Seminar structure:
> Topical introduction (course instructor);
> Discussion of relevant seminal texts/ compulsory reading;
> Oral presentation and subsequent discussion of students preliminary research papers