210135 SE M9: Osteuropastudien (2023S)
Demokratische und autoritäre Innovationen in den östlichen EU-Mitgliedstaaten
Prüfungsimmanente Lehrveranstaltung
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Eine Anmeldung über u:space innerhalb der Anmeldephase ist erforderlich! Eine nachträgliche Anmeldung ist NICHT möglich.
Studierende, die der ersten Einheit unentschuldigt fern bleiben, verlieren ihren Platz in der Lehrveranstaltung.Achten Sie auf die Einhaltung der Standards guter wissenschaftlicher Praxis und die korrekte Anwendung der Techniken wissenschaftlichen Arbeitens und Schreibens.
Plagiierte und erschlichene Teilleistungen führen zur Nichtbewertung der Lehrveranstaltung (Eintragung eines 'X' im Sammelzeugnis).
Die Lehrveranstaltungsleitung kann Studierende zu einem notenrelevanten Gespräch über erbrachte Teilleistungen einladen.
Studierende, die der ersten Einheit unentschuldigt fern bleiben, verlieren ihren Platz in der Lehrveranstaltung.Achten Sie auf die Einhaltung der Standards guter wissenschaftlicher Praxis und die korrekte Anwendung der Techniken wissenschaftlichen Arbeitens und Schreibens.
Plagiierte und erschlichene Teilleistungen führen zur Nichtbewertung der Lehrveranstaltung (Eintragung eines 'X' im Sammelzeugnis).
Die Lehrveranstaltungsleitung kann Studierende zu einem notenrelevanten Gespräch über erbrachte Teilleistungen einladen.
An/Abmeldung
Hinweis: Ihr Anmeldezeitpunkt innerhalb der Frist hat keine Auswirkungen auf die Platzvergabe (kein "first come, first served").
- Anmeldung von Mi 01.02.2023 08:00 bis Di 14.02.2023 08:00
- Anmeldung von Do 16.02.2023 11:00 bis Mi 22.02.2023 08:00
- Abmeldung bis Mo 20.03.2023 23:59
Details
max. 50 Teilnehmer*innen
Sprache: Englisch
Lehrende
Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert
- Montag 06.03. 13:15 - 14:45 Hörsaal 3 (H3), NIG 2. Stock
- Montag 20.03. 13:15 - 14:45 Hörsaal 3 (H3), NIG 2. Stock
- Montag 27.03. 13:15 - 14:45 Hörsaal 3 (H3), NIG 2. Stock
- Montag 17.04. 13:15 - 14:45 Hörsaal 3 (H3), NIG 2. Stock
- Montag 24.04. 13:15 - 14:45 Hörsaal 3 (H3), NIG 2. Stock
- Montag 08.05. 13:15 - 14:45 Hörsaal 3 (H3), NIG 2. Stock
- Montag 15.05. 13:15 - 14:45 Hörsaal 3 (H3), NIG 2. Stock
- Montag 22.05. 13:15 - 14:45 Hörsaal 3 (H3), NIG 2. Stock
- Montag 05.06. 13:15 - 14:45 Hörsaal 3 (H3), NIG 2. Stock
- Montag 12.06. 13:15 - 14:45 Hörsaal 3 (H3), NIG 2. Stock
- Montag 19.06. 13:15 - 14:45 Hörsaal 3 (H3), NIG 2. Stock
- Montag 26.06. 13:15 - 14:45 Hörsaal 3 (H3), NIG 2. Stock
Information
Ziele, Inhalte und Methode der Lehrveranstaltung
Art der Leistungskontrolle und erlaubte Hilfsmittel
The seminar requires that students read the required reading before the sessions and may miss two sessions. The students' assessment will be divided into four parts. First, three essays must be turned in (1500 words/essay, 50% of the final grade). Second, students must submit written feedback on another student's essays twice (300 words, 10%). Third, students are expected to give a short oral input in the course (30%) in which they briefly present a case study. For the case study, students are expected to independently develop a small empirical research project in consultation with the course instructor, conduct it over the course of the semester, and then finally present and write it up (Essay 3). Oral participation in class will constitute 10% of the grade.
Mindestanforderungen und Beurteilungsmaßstab
No more than two missed sessions, active participation (10%), passing grade on all submissions (essays 50%, reviews 10%, input 30%).
Prüfungsstoff
Mandatory readings, slides, discussions in the course
Literatur
Will be provided on Moodle.
Zuordnung im Vorlesungsverzeichnis
Letzte Änderung: Di 14.03.2023 12:09
At the same time, democratic innovations are increasingly being implemented in the region, mostly at the local level, with the aim of enabling more inclusion and participation of citizens.The aim of the seminar is to give students a comprehensive insight into authoritarian practices in the region. The seminar will be structured thematically and not by country examples. The topics that will be examined in more detail are the rule of law, freedom of the press, minority rights, civil society and participation. These will be contrasted with examples of democratic innovation. The focus will be, among others, on e-governance and institutional reforms of representative democracy.The course is divided into three blocks. In a first step, a theoretical understanding of central terms and concepts will be developed. Subsequently, the concrete situation in Central and Eastern Europe will be discussed. The role of the state socialist legacy and the transformation phase with regard to the crisis of democracy in the region will be questioned. In block two, two guest lectures are planned. The last phase will then deal with case studies chosen by the students themselves.