230163 SE The Hidden Moralities of Knowledge and Technology (2015S)
Communicating Science and Technology in the Life Science Context
Prüfungsimmanente Lehrveranstaltung
Labels
An/Abmeldung
Hinweis: Ihr Anmeldezeitpunkt innerhalb der Frist hat keine Auswirkungen auf die Platzvergabe (kein "first come, first served").
- Anmeldung von Mi 11.02.2015 16:00 bis Mo 23.03.2015 23:59
- Abmeldung bis Mi 15.04.2015 23:59
Details
max. 25 Teilnehmer*innen
Sprache: Englisch
Lehrende
Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert
- Montag 13.04. 10:00 - 13:00 Seminarraum STS, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/6. Stock, 1010 Wien
- Dienstag 14.04. 10:00 - 13:00 Seminarraum STS, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/6. Stock, 1010 Wien
- Donnerstag 16.04. 10:00 - 13:00 Seminarraum STS, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/6. Stock, 1010 Wien
- Freitag 17.04. 10:00 - 13:00 Seminarraum STS, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/6. Stock, 1010 Wien
- Montag 20.04. 10:00 - 13:00 Seminarraum STS, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/6. Stock, 1010 Wien
- Dienstag 21.04. 10:00 - 13:00 Seminarraum STS, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/6. Stock, 1010 Wien
- Donnerstag 23.04. 10:00 - 13:00 Seminarraum STS, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/6. Stock, 1010 Wien
Information
Ziele, Inhalte und Methode der Lehrveranstaltung
Art der Leistungskontrolle und erlaubte Hilfsmittel
Mindestanforderungen und Beurteilungsmaßstab
Prüfungsstoff
Literatur
Zuordnung im Vorlesungsverzeichnis
Letzte Änderung: Mo 07.09.2020 15:39
This seminar proposes a different way of looking at these kinds of situations, namely by shifting the attention to the hidden moralities of knowledge and technology. Rather than being neutral, knowledge and technology are mediators of human relations and practices, in short, of morality. Knowledge claims are used to attribute or deny responsibilities and to negotiate one’s own and other people’s identity. To make true dialogue possible, it is essential to understand and articulate these concealed moralities.
Discursive psychology offers a unique analytic perspective for doing so, as it views knowledge as both mundane and deeply moral. By analyzing everyday, natural conversations, it reveals how people often indirectly refer to what is normal or appropriate, thereby making sense of their own and other people’s actions.
This seminar introduces students to the basic principles of Discursive Psychology and teaches them to apply these insights to topical domains such as food and nutrition, vaccination and ADHD, also in a more practical sense. It connects these insights with the current STS-literature on experts and expertise, and conflicts between ‘lay’ and ‘expert’ participants.