240004 PS BM2 Neuere kritische Perspektiven (2025S)
Prüfungsimmanente Lehrveranstaltung
Labels
Zusammenfassung
An/Abmeldung
Hinweis: Ihr Anmeldezeitpunkt innerhalb der Frist hat keine Auswirkungen auf die Platzvergabe (kein "first come, first served").
- Anmeldung von Sa 01.02.2025 00:01 bis Mo 24.02.2025 23:59
- Abmeldung bis Mo 17.03.2025 23:59
An/Abmeldeinformationen sind bei der jeweiligen Gruppe verfügbar.
Gruppen
Gruppe 1
Anwesenheitspflicht in der ersten Einheit!
Die Lehrveranstaltungsleitung kann Studierende zu einem notenrelevanten Gespräch über erbrachte Teilleistungen einladen.
Plagiierte oder erschlichene Teilleistungen führen zur Nichtbewertung der Lehrveranstaltung (Eintragung eines 'X' im Sammelzeugnis). Es kommt die Plagiatssoftware Turnitin zum Einsatz.
Die Verwendung von KI-Tools (z. B. ChatGPT) zur Erbringung von Teilleistungen ist nur dann erlaubt, wenn dies von der Lehrveranstaltungsleitung ausdrücklich gefordert wird.
Die Lehrveranstaltungsleitung kann Studierende zu einem notenrelevanten Gespräch über erbrachte Teilleistungen einladen.
Plagiierte oder erschlichene Teilleistungen führen zur Nichtbewertung der Lehrveranstaltung (Eintragung eines 'X' im Sammelzeugnis). Es kommt die Plagiatssoftware Turnitin zum Einsatz.
Die Verwendung von KI-Tools (z. B. ChatGPT) zur Erbringung von Teilleistungen ist nur dann erlaubt, wenn dies von der Lehrveranstaltungsleitung ausdrücklich gefordert wird.
max. 25 Teilnehmer*innen
Sprache: Deutsch
Lernplattform: Moodle
Lehrende
Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert
Präambel
Alle Lehrenden der Proseminare „Neuere kritische Perspektiven“ legen Wert auf die diversitätskompetente Gestaltung aller Lehrveranstaltungen, die Schaffung geschützter Lern- und Lehrräume, ein fehlerfreundliches Lernsetting und den diversitätssensiblen Umgang miteinander innerhalb und außerhalb der Universität – seitens aller Beteiligter.
Sprache: Deutsch
Lernplattform: Moodle
- Dienstag 18.03. 11:30 - 14:45 Seminarraum D, NIG 4. Stock
- Dienstag 01.04. 13:15 - 16:30 Seminarraum D, NIG 4. Stock
- Dienstag 29.04. 11:30 - 14:45 Seminarraum D, NIG 4. Stock
- Dienstag 13.05. 11:30 - 14:45 Hörsaal C, NIG 4. Stock
- Dienstag 27.05. 13:15 - 16:30 Seminarraum A, NIG 4. Stock
- N Dienstag 17.06. 13:15 - 16:30 Hörsaal C, NIG 4. Stock
- Dienstag 24.06. 13:15 - 16:30 Hörsaal C, NIG 4. Stock
Ziele, Inhalte und Methode der Lehrveranstaltung
Art der Leistungskontrolle und erlaubte Hilfsmittel
• Anwesenheitspflicht (entschuldigtes Fehlen von 3 x 90min gestattet)
• Mitgestaltung der LV-Einheiten, u.a. Mitarbeit, Feedback, Präsentationen
• Kontinuierliche Erfüllung von Aufgabenstellungen (Pflicht-Lektüre, Textproduktion etc.)
• Erstellen einer schriftlichen Proseminararbeit in der Länge von mind. 7.500 Wörtern bis spätestens 18.9.2025
Die Anforderungen an die Proseminararbeit werden zu Beginn der LV vorgestellt.Zusätzliche Hinweise:
Die Lehrveranstaltungsleitung kann Studierende zu einem notenrelevanten Gespräch über erbrachte Teilleistungen einladen. Plagiierte oder erschlichene Teilleistungen führen zur Nichtbewertung der Lehrveranstaltung (Eintragung eines 'X' im Sammelzeugnis). Es kommt die Plagiatssoftware (Turnitin) zum Einsatz.
• Mitgestaltung der LV-Einheiten, u.a. Mitarbeit, Feedback, Präsentationen
• Kontinuierliche Erfüllung von Aufgabenstellungen (Pflicht-Lektüre, Textproduktion etc.)
• Erstellen einer schriftlichen Proseminararbeit in der Länge von mind. 7.500 Wörtern bis spätestens 18.9.2025
Die Anforderungen an die Proseminararbeit werden zu Beginn der LV vorgestellt.Zusätzliche Hinweise:
Die Lehrveranstaltungsleitung kann Studierende zu einem notenrelevanten Gespräch über erbrachte Teilleistungen einladen. Plagiierte oder erschlichene Teilleistungen führen zur Nichtbewertung der Lehrveranstaltung (Eintragung eines 'X' im Sammelzeugnis). Es kommt die Plagiatssoftware (Turnitin) zum Einsatz.
Mindestanforderungen und Beurteilungsmaßstab
Grundvoraussetzung für die Benotung:
Teilnahme an ALLEN Präsenz- bzw. ggfs. Online- Seminarveranstaltungen (Anwesenheitspflicht! Fehlstunden im Rahmen von 3x90 min. erlaubt, bei z.B. Krankheit) sowie Erfüllung aller geforderter TeilleistungenDie Teilleistungen werden wie folgt gewichtet (Beurteilungsmaßstab in Klammern):
• Qualität der Mitgestaltung des PSs (Feedback für Kolleginnen, Diskussionen in Kleingruppen und Plenum, Reflexionsbereitschaft, etc.) (10 Punkte)
• Kontinuierliche Erfüllung der geforderten Aufgaben während des Semesters (30 Punkte)
• Erstellung einer Proseminararbeit laut Vorgaben (60 Punkte)Es wird explizit darauf hingewiesen, dass für eine positive Beurteilung alle Teilleistungen erbracht werden müssen. Erst wenn alle Teile erbracht sind, wird der Benotungsspiegel wirksam.Benotungsspiegel:
90-100 Punkte --> sehr gut
80-89,99 Punkte --> gut
70-79,99 Punkte --> befriedigend
60-69,99 Punkte --> genügend
0-59,99 Punkte --> nicht genügend
Teilnahme an ALLEN Präsenz- bzw. ggfs. Online- Seminarveranstaltungen (Anwesenheitspflicht! Fehlstunden im Rahmen von 3x90 min. erlaubt, bei z.B. Krankheit) sowie Erfüllung aller geforderter TeilleistungenDie Teilleistungen werden wie folgt gewichtet (Beurteilungsmaßstab in Klammern):
• Qualität der Mitgestaltung des PSs (Feedback für Kolleginnen, Diskussionen in Kleingruppen und Plenum, Reflexionsbereitschaft, etc.) (10 Punkte)
• Kontinuierliche Erfüllung der geforderten Aufgaben während des Semesters (30 Punkte)
• Erstellung einer Proseminararbeit laut Vorgaben (60 Punkte)Es wird explizit darauf hingewiesen, dass für eine positive Beurteilung alle Teilleistungen erbracht werden müssen. Erst wenn alle Teile erbracht sind, wird der Benotungsspiegel wirksam.Benotungsspiegel:
90-100 Punkte --> sehr gut
80-89,99 Punkte --> gut
70-79,99 Punkte --> befriedigend
60-69,99 Punkte --> genügend
0-59,99 Punkte --> nicht genügend
Prüfungsstoff
Der Prüfungsstoff besteht aus den bereitgestellten Texten und Unterlagen zu den Anforderungen des Seminars, siehe auch entsprechende Moodle-Plattform, die zur Verfügung steht.
Literatur
Abu-Lughod, L. 2002. Do Muslim Women Really Need Saving? Anthropological reflections on Cultural Relativism and Its Others. In: American Anthropologist, 104, S. 783–790.
Azhar, Sameena/Alvarez, Antonia R. G./Farina, Anne S. J./Klumpner, Susan. 2021. “You’re So Exotic Looking”: An Intersectional Analysis of Asian American and Pacific Islander Stereotypes (Research Article). In: Affilia. Feminist Inquiry to Social Work, Vol. 36, issue 3, pp. 282–301.
Castro Varela, María do Mar/Dhawan, Nikita: 2. Aufl 2015. Postkoloniale Theorie. Eine kritische Einführung, Bielefeld.
Chambers, Donna/Buzinde, Christine. 2015. Tourism and decolonisation: Locating research and self. In: Annals of Tourism Research, Vol. 51 (2015), pp. 1–16.
Clifford, James. 1988. On Orientalism. In: Ders.: The Predicament of Culture. Twentieth-Century Ethnography, Literature, and Art, London/New York, pp. 255–276.
Dirks, Nicholas B. 2004. Edward Said and Anthropology. In: Journal of Palestine Studies, Vol. 33, No. 3, pp. 38–54.
Echtner, Charlotte M./Prasad, Pushkala. 2003. The Context of Third World Tourism Marketing, in: Annals of Tourism Research, Vol. 30, No. 3, pp. 660–682.
Fuchs, Brigitte/Habinger, Gabriele (Hg.). 1996. Rassismen & Feminismen. Differenzen, Machtverhältnisse und Solidarität zwischen Frauen, Wien: Promedia.
Habinger, Gabriele: Inseln der Desillusion. Weibliche Blicke auf die Südsee, in: Ferro, Katarina/ Wolfsberger, Margit (eds.): Gender and Power in the Pacific. Women’s Strategies in a World of Change (= Novara, Bd. 2), Münster/Hamburg/London 2003, S. 185–228.
Habinger, Gabriele. 2021. Reisen und Erobern. Formen der Aneignung im Kontext von Reisen und Tourismus. In: Aus Politik und Zeitgeschichte: Reisen und Tourismus, 71. Jg., 50/2021, 13. Dezember 2021, pp. 33–39. https://www.bpb.de/apuz/Reisen-und-Tourismus-2021/344467/reisen-und-erobern-formen-der-aneignung-im-kontext-von-reisen-und-tourismus
Hall, Stewart. 1993. The West and the Rest: Discourse and Power. In: Hall, Stuart/Bram, Gieben (ed.): Formations of Modernity, Cambridge, pp. 275–320.
Hannam, Kevin/Knox, Dan. 2010. Understanding tourism: A Critical Introduction, London u.a.: Sage. Darin: Kap. 7 Tourism and the Other, pp. 106–121.
Grzanka, Patrick (ed.). 2019. Intersectionality. Foundations and Frontiers, New York/Oxon.
Kelly, Natasha A. (Hg.). 2019. Schwarzer Feminismus. Grundlagentexte, Münster.
Kilomba, Grada. 2009. Das N-Wort. In: Afrikanische Diaspora in Deutschland, Dossier, hrsg. von bpb, Bonn.
Reuter, Julia/Karentzos, Alexandra (Hg.). 2012. Schlüsselwerke der Postcolonial Studies, Wiesbaden.
Rommelspacher, Birgit. 2009. Was ist eigentlich Rassismus? In: Claus Melter und Paul Mecheril (Hg). Rassismuskritik, Rassismustheorie und -forschung, Schwalbach, S. 25–38.
Said, Edward. 1978. Orientalism, New York.
Tate, Shirley Anne. 2022. From Post-Intersectionality to Black Decolonial Feminism. Black Skin Affections, London.• Empfohlene Literatur – wissenschaftliches Arbeiten
Beer, Bettina/Hans Fischer. 2000. Wissenschaftliche Arbeitstechniken in der Ethnologie, Berlinr.
Department of Anthropology, Harvard University. 2010. A Student’s Guide to Reading and Writing in Social Anthropology, ©Copyright 2010, President and Fellows of Harvard College
Boeglin, Martha. 2007. Wissenschaftlich arbeiten Schritt für Schritt. Gelassen und effektiv studieren, München.
Franck, Norbert/Stary, Joachim. 2009. Die Technik wissenschaftlichen Arbeitens. Eine praktische Anleitung, Paderborn.
Stary, Joachim/Horst Kretschmer. 2000 (1994). Umgang mit wissenschaftlicher Literatur. Eine Arbeitshilfe für das sozial- und geisteswissenschaftliche Studium, Frankfurt a. M.
Purugganan, Mary/Hewitt, Jan. How to Read a Scientific Article, Rice University.
Azhar, Sameena/Alvarez, Antonia R. G./Farina, Anne S. J./Klumpner, Susan. 2021. “You’re So Exotic Looking”: An Intersectional Analysis of Asian American and Pacific Islander Stereotypes (Research Article). In: Affilia. Feminist Inquiry to Social Work, Vol. 36, issue 3, pp. 282–301.
Castro Varela, María do Mar/Dhawan, Nikita: 2. Aufl 2015. Postkoloniale Theorie. Eine kritische Einführung, Bielefeld.
Chambers, Donna/Buzinde, Christine. 2015. Tourism and decolonisation: Locating research and self. In: Annals of Tourism Research, Vol. 51 (2015), pp. 1–16.
Clifford, James. 1988. On Orientalism. In: Ders.: The Predicament of Culture. Twentieth-Century Ethnography, Literature, and Art, London/New York, pp. 255–276.
Dirks, Nicholas B. 2004. Edward Said and Anthropology. In: Journal of Palestine Studies, Vol. 33, No. 3, pp. 38–54.
Echtner, Charlotte M./Prasad, Pushkala. 2003. The Context of Third World Tourism Marketing, in: Annals of Tourism Research, Vol. 30, No. 3, pp. 660–682.
Fuchs, Brigitte/Habinger, Gabriele (Hg.). 1996. Rassismen & Feminismen. Differenzen, Machtverhältnisse und Solidarität zwischen Frauen, Wien: Promedia.
Habinger, Gabriele: Inseln der Desillusion. Weibliche Blicke auf die Südsee, in: Ferro, Katarina/ Wolfsberger, Margit (eds.): Gender and Power in the Pacific. Women’s Strategies in a World of Change (= Novara, Bd. 2), Münster/Hamburg/London 2003, S. 185–228.
Habinger, Gabriele. 2021. Reisen und Erobern. Formen der Aneignung im Kontext von Reisen und Tourismus. In: Aus Politik und Zeitgeschichte: Reisen und Tourismus, 71. Jg., 50/2021, 13. Dezember 2021, pp. 33–39. https://www.bpb.de/apuz/Reisen-und-Tourismus-2021/344467/reisen-und-erobern-formen-der-aneignung-im-kontext-von-reisen-und-tourismus
Hall, Stewart. 1993. The West and the Rest: Discourse and Power. In: Hall, Stuart/Bram, Gieben (ed.): Formations of Modernity, Cambridge, pp. 275–320.
Hannam, Kevin/Knox, Dan. 2010. Understanding tourism: A Critical Introduction, London u.a.: Sage. Darin: Kap. 7 Tourism and the Other, pp. 106–121.
Grzanka, Patrick (ed.). 2019. Intersectionality. Foundations and Frontiers, New York/Oxon.
Kelly, Natasha A. (Hg.). 2019. Schwarzer Feminismus. Grundlagentexte, Münster.
Kilomba, Grada. 2009. Das N-Wort. In: Afrikanische Diaspora in Deutschland, Dossier, hrsg. von bpb, Bonn.
Reuter, Julia/Karentzos, Alexandra (Hg.). 2012. Schlüsselwerke der Postcolonial Studies, Wiesbaden.
Rommelspacher, Birgit. 2009. Was ist eigentlich Rassismus? In: Claus Melter und Paul Mecheril (Hg). Rassismuskritik, Rassismustheorie und -forschung, Schwalbach, S. 25–38.
Said, Edward. 1978. Orientalism, New York.
Tate, Shirley Anne. 2022. From Post-Intersectionality to Black Decolonial Feminism. Black Skin Affections, London.• Empfohlene Literatur – wissenschaftliches Arbeiten
Beer, Bettina/Hans Fischer. 2000. Wissenschaftliche Arbeitstechniken in der Ethnologie, Berlinr.
Department of Anthropology, Harvard University. 2010. A Student’s Guide to Reading and Writing in Social Anthropology, ©Copyright 2010, President and Fellows of Harvard College
Boeglin, Martha. 2007. Wissenschaftlich arbeiten Schritt für Schritt. Gelassen und effektiv studieren, München.
Franck, Norbert/Stary, Joachim. 2009. Die Technik wissenschaftlichen Arbeitens. Eine praktische Anleitung, Paderborn.
Stary, Joachim/Horst Kretschmer. 2000 (1994). Umgang mit wissenschaftlicher Literatur. Eine Arbeitshilfe für das sozial- und geisteswissenschaftliche Studium, Frankfurt a. M.
Purugganan, Mary/Hewitt, Jan. How to Read a Scientific Article, Rice University.
Gruppe 2
Participation at first session is obligatory!The lecturer can invite students to a grade-relevant discussion about partial achievements. Partial achievements that are obtained by fraud or plagiarized result in the non-evaluation of the course (entry 'X' in certificate). The plagiarism software 'Turnitin' will be used.
The use of AI tools (e.g. ChatGPT) for the attainment of partial achievements is only allowed if explicitly requested by the course instructor.
The use of AI tools (e.g. ChatGPT) for the attainment of partial achievements is only allowed if explicitly requested by the course instructor.
max. 25 Teilnehmer*innen
Sprache: Englisch
Lernplattform: Moodle
Lehrende
Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert
- Montag 03.03. 15:00 - 18:15 Übungsraum (A414) NIG 4. Stock
- Montag 10.03. 15:00 - 18:15 Übungsraum (A414) NIG 4. Stock
- Montag 17.03. 15:00 - 18:15 Übungsraum (A414) NIG 4. Stock
- Montag 24.03. 15:00 - 18:15 Übungsraum (A414) NIG 4. Stock
- Montag 31.03. 15:00 - 18:15 Übungsraum (A414) NIG 4. Stock
- Montag 07.04. 15:00 - 18:15 Übungsraum (A414) NIG 4. Stock
- Montag 28.04. 15:00 - 18:15 Übungsraum (A414) NIG 4. Stock
Ziele, Inhalte und Methode der Lehrveranstaltung
Objectives: After attending the course...
... students have a fundamental understanding of the critical, reflective, and collaborative attitude underlying anthropological research;
… can reflect on their implications for their own positionality;
... are aware of the ethical challenges that arise from the past and historical development of the discipline;
… have dealt with how anthropologists can face these challenges;
... have dealt with selected topics conveyed in the lecture (Vorlesung) "New Critical Perspectives" in more detail and in a group setting;
... have developed a deeper understanding of the importance of feminist, anti-racist and postcolonial positions in the disciplinary field of cultural and social anthropology.
Furthermore, …
… students have an underlying capacity to engage and practice critical thinking (and writing);
… have a working knowledge of intersectionality, especially when it comes to discussing racialization, migration, and gender;
… have a strong background in racism, antiblackness, and the legacy of Black female anthropologists;
… are aware of the (ethical) challenges in conducting research and the role of academia in knowledge production.Contents:
This seminar has a strong focus on racism and antiblackness, including topics on anti-Roma racism and Indigeneity. Students will learn the importance of studying racism and antiblackness both in the field and in the academic environment. Through a feminist lens, they will learn about racist and epistemic violence, racialization, the role of migration, and of course gender, when conducting research. Students will be also familiarized with decolonial practices in research, indigenous studies, and new approaches to resistance and liberation.Methods:
Participatory seminar setting with input, work in small groups, short presentations, if necessary, reports, assignments in individual work, text study, text and film analysis and discussions.
... students have a fundamental understanding of the critical, reflective, and collaborative attitude underlying anthropological research;
… can reflect on their implications for their own positionality;
... are aware of the ethical challenges that arise from the past and historical development of the discipline;
… have dealt with how anthropologists can face these challenges;
... have dealt with selected topics conveyed in the lecture (Vorlesung) "New Critical Perspectives" in more detail and in a group setting;
... have developed a deeper understanding of the importance of feminist, anti-racist and postcolonial positions in the disciplinary field of cultural and social anthropology.
Furthermore, …
… students have an underlying capacity to engage and practice critical thinking (and writing);
… have a working knowledge of intersectionality, especially when it comes to discussing racialization, migration, and gender;
… have a strong background in racism, antiblackness, and the legacy of Black female anthropologists;
… are aware of the (ethical) challenges in conducting research and the role of academia in knowledge production.Contents:
This seminar has a strong focus on racism and antiblackness, including topics on anti-Roma racism and Indigeneity. Students will learn the importance of studying racism and antiblackness both in the field and in the academic environment. Through a feminist lens, they will learn about racist and epistemic violence, racialization, the role of migration, and of course gender, when conducting research. Students will be also familiarized with decolonial practices in research, indigenous studies, and new approaches to resistance and liberation.Methods:
Participatory seminar setting with input, work in small groups, short presentations, if necessary, reports, assignments in individual work, text study, text and film analysis and discussions.
Art der Leistungskontrolle und erlaubte Hilfsmittel
• Compulsory attendance (excused absence of 3 x 90min permitted)
• Participation in the course units, including collaboration, feedback, presentations
• Continuous fulfillment of tasks (compulsory reading, text production, etc.)
• Creation of a written seminar paper (portfolio) with a length of at least 7.500 words due T.B.A.The requirements for the seminar paper are presented at the beginning of the course.Additional information:
The lecturer can invite students to a grade-related discussion about completed partial performances. Plagiarized or fraudulent partial performances lead to non-grading of the course (entry of an 'X' in the transcript). The plagiarism software (Turnitin) is used.
• Participation in the course units, including collaboration, feedback, presentations
• Continuous fulfillment of tasks (compulsory reading, text production, etc.)
• Creation of a written seminar paper (portfolio) with a length of at least 7.500 words due T.B.A.The requirements for the seminar paper are presented at the beginning of the course.Additional information:
The lecturer can invite students to a grade-related discussion about completed partial performances. Plagiarized or fraudulent partial performances lead to non-grading of the course (entry of an 'X' in the transcript). The plagiarism software (Turnitin) is used.
Mindestanforderungen und Beurteilungsmaßstab
Basic requirement for grading:Participation in all face-to-face or, if applicable, online seminar events. Attendance is compulsory. Missing hours of 3x90 minutes are permitted, e.g., due to illness. The fulfillment of all required partial assignments is compulsory as well.
The partial performances are weighted as follows (assessment standard in brackets):
• Quality of participation in the seminar (feedback for colleagues, discussions in small groups and plenum, willingness to reflect, etc.) (10 points)
• Continuous fulfillment of the required assignments during the semester (30 points)
• Creation of a seminar paper according to requirements (60 points)
It is explicitly pointed out that all partial assignments must be provided for a positive assessment. Only when all parts have been completed, the grading table does become effective.Grading table:
90-100 points --> very good (1)
80-89.99 points --> good (2)
70-79.99 points --> satisfactory (3)
60-69.99 points --> sufficient (4)
0-59.99 points --> insufficient (5)
The partial performances are weighted as follows (assessment standard in brackets):
• Quality of participation in the seminar (feedback for colleagues, discussions in small groups and plenum, willingness to reflect, etc.) (10 points)
• Continuous fulfillment of the required assignments during the semester (30 points)
• Creation of a seminar paper according to requirements (60 points)
It is explicitly pointed out that all partial assignments must be provided for a positive assessment. Only when all parts have been completed, the grading table does become effective.Grading table:
90-100 points --> very good (1)
80-89.99 points --> good (2)
70-79.99 points --> satisfactory (3)
60-69.99 points --> sufficient (4)
0-59.99 points --> insufficient (5)
Prüfungsstoff
The examination material consists of the texts, documents and papers provided on the platform as part of the requirements of the seminar; see the corresponding Moodle platform that is available.
Literatur
Atshan, Sa’ed. 2021. “The Anthropological Rise of Palestine.” Journal of Palestine Studies 50 (4): 3–31.
Berry, Maya J., Claudia Chávez Argüelles, Shanya Cordis, Sarah Ihmoud, and Elizabeth Velásquez Estrada. 2017. “Toward a Fugitive Anthropology: Gender, Race, and Violence in the Field.” Cultural Anthropology 32 (4): 537–65.
Canada, Tracie. 2021. “Reflection: Reorienting the History of Anthropology through Generations of Black Anthropologists.” History of Anthropology Review 45 (blog). 2021. https://histanthro.org/notes/engaging-pioneers-reflection/.
Ihmoud, Sarah, and Shanya Cordis. 2022. “A Poetics of Living Rebellion: Sociocultural Anthropology in 2021.” American Anthropologist 124 (4): 813–29.
Jung, Moon-Kie, and João H. Costa Vargas, eds. 2021. Antiblackness. Durham, NC: Duke University Press, (1-14).
Kóczé, Angéla. 2018. “Race, Migration and Neoliberalism: Distorted Notions of Romani Migration in European Public Discourses.” Social Identities 24 (4): 459–73.
Makhulu, Anne-Maria, and Christen Smith. 2022. “#CiteBlackWomen.” Cultural Anthropology 37 (2): 177–81.
Matache, Margareta, and Jacqueline Bhabha. 2021. “The Roma Case for Reparations.” In Time for Reparations: A Global Perspective., 253-71. Pennsylvania Studies in Human Rights Ser. Philadelphia: University of Pennsylvania Press.
Sharpe, Christina. 2016. In the Wake: On Blackness and Being. Durham, NC: Duke University Press, (1-24).
Smith, Christen. 2022. “Citation, Erasure, and Violence: A Memoir.” Cultural Anthropology 37 (2): 206–13.
Sukarieh, Mayssoun, and Stuart Tannock. 2013. “On the Problem of Over-Researched Communities: The Case of the Shatila Palestinian Refugee Camp in Lebanon.” Sociology 47 (3): 494–508.
Wahbe, Randa May. 2020. “The Politics of Karameh: Palestinian Burial Rites under the Gun.” Critique of Anthropology 40 (3): 323–40.
Williams, Erica Lorraine. 2022. “Centering Black Women: A Black Feminist Critique of Mainstream Anthropology from the Margins of an HBCU.” Cultural Anthropology 37 (3): 404–11.
Berry, Maya J., Claudia Chávez Argüelles, Shanya Cordis, Sarah Ihmoud, and Elizabeth Velásquez Estrada. 2017. “Toward a Fugitive Anthropology: Gender, Race, and Violence in the Field.” Cultural Anthropology 32 (4): 537–65.
Canada, Tracie. 2021. “Reflection: Reorienting the History of Anthropology through Generations of Black Anthropologists.” History of Anthropology Review 45 (blog). 2021. https://histanthro.org/notes/engaging-pioneers-reflection/.
Ihmoud, Sarah, and Shanya Cordis. 2022. “A Poetics of Living Rebellion: Sociocultural Anthropology in 2021.” American Anthropologist 124 (4): 813–29.
Jung, Moon-Kie, and João H. Costa Vargas, eds. 2021. Antiblackness. Durham, NC: Duke University Press, (1-14).
Kóczé, Angéla. 2018. “Race, Migration and Neoliberalism: Distorted Notions of Romani Migration in European Public Discourses.” Social Identities 24 (4): 459–73.
Makhulu, Anne-Maria, and Christen Smith. 2022. “#CiteBlackWomen.” Cultural Anthropology 37 (2): 177–81.
Matache, Margareta, and Jacqueline Bhabha. 2021. “The Roma Case for Reparations.” In Time for Reparations: A Global Perspective., 253-71. Pennsylvania Studies in Human Rights Ser. Philadelphia: University of Pennsylvania Press.
Sharpe, Christina. 2016. In the Wake: On Blackness and Being. Durham, NC: Duke University Press, (1-24).
Smith, Christen. 2022. “Citation, Erasure, and Violence: A Memoir.” Cultural Anthropology 37 (2): 206–13.
Sukarieh, Mayssoun, and Stuart Tannock. 2013. “On the Problem of Over-Researched Communities: The Case of the Shatila Palestinian Refugee Camp in Lebanon.” Sociology 47 (3): 494–508.
Wahbe, Randa May. 2020. “The Politics of Karameh: Palestinian Burial Rites under the Gun.” Critique of Anthropology 40 (3): 323–40.
Williams, Erica Lorraine. 2022. “Centering Black Women: A Black Feminist Critique of Mainstream Anthropology from the Margins of an HBCU.” Cultural Anthropology 37 (3): 404–11.
Gruppe 3
Participation at first session is obligatory!The lecturer can invite students to a grade-relevant discussion about partial achievements. Partial achievements that are obtained by fraud or plagiarized result in the non-evaluation of the course (entry 'X' in certificate). The plagiarism software 'Turnitin' will be used.
The use of AI tools (e.g. ChatGPT) for the attainment of partial achievements is only allowed if explicitly requested by the course instructor.
The use of AI tools (e.g. ChatGPT) for the attainment of partial achievements is only allowed if explicitly requested by the course instructor.
max. 25 Teilnehmer*innen
Sprache: Englisch
Lernplattform: Moodle
Lehrende
Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert
UPDATE 04.06.2025: changed dates
- Mittwoch 05.03. 13:15 - 14:45 Hörsaal C, NIG 4. Stock
- Mittwoch 19.03. 13:15 - 14:45 Hörsaal C, NIG 4. Stock
- Mittwoch 26.03. 13:15 - 14:45 Seminarraum A, NIG 4. Stock
- Mittwoch 02.04. 13:15 - 14:45 Hörsaal C, NIG 4. Stock
- Mittwoch 09.04. 13:15 - 14:45 Hörsaal C, NIG 4. Stock
- Mittwoch 30.04. 11:30 - 14:45 Übungsraum (A414) NIG 4. Stock
- Mittwoch 07.05. 13:15 - 14:45 Hörsaal C, NIG 4. Stock
- Mittwoch 14.05. 11:30 - 14:45 Seminarraum A, NIG 4. Stock
- Mittwoch 21.05. 13:15 - 14:45 Hörsaal C, NIG 4. Stock
- Mittwoch 28.05. 11:30 - 14:45 Seminarraum D, NIG 4. Stock
- N Mittwoch 11.06. 13:15 - 14:45 Seminarraum A, NIG 4. Stock
Ziele, Inhalte und Methode der Lehrveranstaltung
Objectives: After attending the course...
... students have a fundamental understanding of the critical, reflective, and collaborative attitude underlying anthropological research,
… can reflect on their implications for their own positionality,
... are aware of the ethical challenges that arise from the past and historical development of the discipline, … have dealt with how anthropologists can face these challenges,
... have dealt with selected topics conveyed in the lecture (Vorlesung) "Newer Critical Perspectives" in more detail and in a group setting,
... have developed a deeper understanding of the importance of feminist, anti-racist and postcolonial positions in the disciplinary field of cultural and social anthropology.Furthermore, students…
… have developed a thorough understanding of various critical schools of thought and research in anthropology and related disciplines,
… can critically reflect on the different positions in the disciplinary field and beyond,
… have developed the skills to read and engage with complex texts,
… have engaged with various techniques to analyze and discuss the readings and ideasMethods:
Participatory seminar setting with input, work in small groups, short presentations, if necessary, reports, assignments in individual work, text study, text and film analysis and discussions
... students have a fundamental understanding of the critical, reflective, and collaborative attitude underlying anthropological research,
… can reflect on their implications for their own positionality,
... are aware of the ethical challenges that arise from the past and historical development of the discipline, … have dealt with how anthropologists can face these challenges,
... have dealt with selected topics conveyed in the lecture (Vorlesung) "Newer Critical Perspectives" in more detail and in a group setting,
... have developed a deeper understanding of the importance of feminist, anti-racist and postcolonial positions in the disciplinary field of cultural and social anthropology.Furthermore, students…
… have developed a thorough understanding of various critical schools of thought and research in anthropology and related disciplines,
… can critically reflect on the different positions in the disciplinary field and beyond,
… have developed the skills to read and engage with complex texts,
… have engaged with various techniques to analyze and discuss the readings and ideasMethods:
Participatory seminar setting with input, work in small groups, short presentations, if necessary, reports, assignments in individual work, text study, text and film analysis and discussions
Art der Leistungskontrolle und erlaubte Hilfsmittel
• Compulsory attendance (excused absence of 3 x 90min permitted)
• Participation in the course units, including collaboration, feedback, presentations
• Continuous fulfillment of tasks (compulsory reading, text production, etc.)
• Creation of a written proseminar paper (portfolio) with a length of at least 7.500 words by 28.07.2025.The requirements for the seminar paper are presented at the beginning of the course.Additional information:
The lecturer can invite students to a grade-related discussion about completed partial performances. Plagiarized or fraudulent partial performances lead to non-grading of the course (entry of an 'X' in the transcript). The plagiarism software (Turnitin) is used.
• Participation in the course units, including collaboration, feedback, presentations
• Continuous fulfillment of tasks (compulsory reading, text production, etc.)
• Creation of a written proseminar paper (portfolio) with a length of at least 7.500 words by 28.07.2025.The requirements for the seminar paper are presented at the beginning of the course.Additional information:
The lecturer can invite students to a grade-related discussion about completed partial performances. Plagiarized or fraudulent partial performances lead to non-grading of the course (entry of an 'X' in the transcript). The plagiarism software (Turnitin) is used.
Mindestanforderungen und Beurteilungsmaßstab
Basic requirement for grading:Participation in all face-to-face or, if applicable, online seminar events. Attendance is compulsory. Missing hours of 3x90 minutes are permitted, e.g., due to illness. The fulfillment of all required partial assignments is compulsory as well.The partial performances are weighted as follows (assessment standard in brackets):• Quality of participation in the seminar (feedback for colleagues, discussions in small groups and plenum, willingness to reflect, etc.) (10 points)
• Continuous fulfilment of the required assignments during the semester (30 points)
• Creation of a seminar paper according to requirements (60 points)It is explicitly pointed out that all partial assignments must be provided for a positive assessment. Only when all parts have been completed, the grading table does become effective.Grading table:
90-100 points --> very good (1)
80-89.99 points --> good (2)
70-79.99 points --> satisfactory (3)
60-69.99 points --> sufficient (4)
0-59.99 points --> insufficient (5)
• Continuous fulfilment of the required assignments during the semester (30 points)
• Creation of a seminar paper according to requirements (60 points)It is explicitly pointed out that all partial assignments must be provided for a positive assessment. Only when all parts have been completed, the grading table does become effective.Grading table:
90-100 points --> very good (1)
80-89.99 points --> good (2)
70-79.99 points --> satisfactory (3)
60-69.99 points --> sufficient (4)
0-59.99 points --> insufficient (5)
Prüfungsstoff
The examination material consists of the texts, documents and papers provided on the platform as part of the requirements of the seminar; see the corresponding Moodle platform that is available.
Literatur
Federici, Silvia. 2004. Caliban and the Witch. Autonomedia.
Gago, Verónica. 2015. ‘Financialization of Popular Life and the Extractive Operations of Capital: A Perspective from Argentina’. South Atlantic Quarterly 114 (1): 11–28.
Harvey, D. (1978). “The Urban Process Under Capitalism: A Framework for Analysis” International Journal of Urban and Regional Research 2(1-3): 101–131.
Li, Tania, Indigeneity, Capitalism, and the Management of Dispossession, Current Anthropology, 51(3): 385-414
Loïc Wacquant: “Urban Outcasts: Stigma and Division in the Black American Ghetto and the French Urban Periphery” International Journal of Urban and Regional Research 17, 3 (1993): 366-83.
Patel, Raj, and Jason W. Moore. 2017. A History of the World in Seven Cheap Things: A Guide to Capitalism, Nature, and the Future of the Planet. Univ of California Press.
Peck, Jamie, Neil Brenner, and Nik Theodore. 2018. ‘Actually Existing Neoliberalism’. The Sage Handbook of Neoliberalism 1:3–15.
Robinson, Cedric J. 1983. Black Marxism: The Making of the Black Radical Tradition. Chapel Hill.
Wallerstein, Immanuel. 2004. World-Systems Analysis: An Introduction. Duke University Press.The reading list is subject to change
Gago, Verónica. 2015. ‘Financialization of Popular Life and the Extractive Operations of Capital: A Perspective from Argentina’. South Atlantic Quarterly 114 (1): 11–28.
Harvey, D. (1978). “The Urban Process Under Capitalism: A Framework for Analysis” International Journal of Urban and Regional Research 2(1-3): 101–131.
Li, Tania, Indigeneity, Capitalism, and the Management of Dispossession, Current Anthropology, 51(3): 385-414
Loïc Wacquant: “Urban Outcasts: Stigma and Division in the Black American Ghetto and the French Urban Periphery” International Journal of Urban and Regional Research 17, 3 (1993): 366-83.
Patel, Raj, and Jason W. Moore. 2017. A History of the World in Seven Cheap Things: A Guide to Capitalism, Nature, and the Future of the Planet. Univ of California Press.
Peck, Jamie, Neil Brenner, and Nik Theodore. 2018. ‘Actually Existing Neoliberalism’. The Sage Handbook of Neoliberalism 1:3–15.
Robinson, Cedric J. 1983. Black Marxism: The Making of the Black Radical Tradition. Chapel Hill.
Wallerstein, Immanuel. 2004. World-Systems Analysis: An Introduction. Duke University Press.The reading list is subject to change
Gruppe 4
Anwesenheitspflicht in der ersten Einheit!
Die Lehrveranstaltungsleitung kann Studierende zu einem notenrelevanten Gespräch über erbrachte Teilleistungen einladen.
Plagiierte oder erschlichene Teilleistungen führen zur Nichtbewertung der Lehrveranstaltung (Eintragung eines 'X' im Sammelzeugnis). Es kommt die Plagiatssoftware Turnitin zum Einsatz.
Die Verwendung von KI-Tools (z. B. ChatGPT) zur Erbringung von Teilleistungen ist nur dann erlaubt, wenn dies von der Lehrveranstaltungsleitung ausdrücklich gefordert wird.
Die Lehrveranstaltungsleitung kann Studierende zu einem notenrelevanten Gespräch über erbrachte Teilleistungen einladen.
Plagiierte oder erschlichene Teilleistungen führen zur Nichtbewertung der Lehrveranstaltung (Eintragung eines 'X' im Sammelzeugnis). Es kommt die Plagiatssoftware Turnitin zum Einsatz.
Die Verwendung von KI-Tools (z. B. ChatGPT) zur Erbringung von Teilleistungen ist nur dann erlaubt, wenn dies von der Lehrveranstaltungsleitung ausdrücklich gefordert wird.
max. 25 Teilnehmer*innen
Sprache: Deutsch
Lernplattform: Moodle
Lehrende
Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert
- Donnerstag 06.03. 16:45 - 19:00 Übungsraum (A414) NIG 4. Stock
- Donnerstag 13.03. 16:45 - 19:00 Übungsraum (A414) NIG 4. Stock
- Donnerstag 20.03. 16:45 - 19:00 Übungsraum (A414) NIG 4. Stock
- Donnerstag 27.03. 16:45 - 19:00 Übungsraum (A414) NIG 4. Stock
- Donnerstag 10.04. 16:45 - 19:00 Übungsraum (A414) NIG 4. Stock
- Donnerstag 08.05. 16:45 - 19:00 Seminarraum D, NIG 4. Stock
- Donnerstag 15.05. 16:45 - 19:00 Seminarraum D, NIG 4. Stock
- N Donnerstag 05.06. 16:45 - 19:00 Hörsaal C, NIG 4. Stock
- Donnerstag 26.06. 16:45 - 19:00 Hörsaal C, NIG 4. Stock
Ziele, Inhalte und Methode der Lehrveranstaltung
Ziele:
Nach Besuch der Lehrveranstaltung …
… verfügen Studierende über ein grundlegendes Verständnis der kritischen, reflexiven und kollaborativen Haltung, die anthropologischer Forschung zugrunde liegt,
… können deren Implikationen für ihre eigene Positionalität reflektieren,
… sind sich der ethischen Herausforderungen bewusst, die sich aus der Vergangenheit und historischen Gewordenheit der Disziplin ergeben,
… haben sich damit auseinandergesetzt, wie sich Anthropolog*innen diesen Herausforderungen stellen können,
… haben ausgewählte in der VO „Neuere kritische Perspektiven“ vermittelte Themen eingehender und im Gruppensetting behandelt,
… haben ein tiefergehendes Verständnis bzgl. der Bedeutung von v.a. feministischen, antirassistischen und postkolonialen Positionen im disziplinären Feld der Kultur- und Sozialanthropologie entwickelt.Inhalte:
+ Diskussion und Vertiefung des Verständnisses verschiedener wissenschaftlicher Grundhaltungen und Interessen
+ Bedeutung der postmodernen Wenden für die wissenschaftstheoretische Positionen
+ Überblick und exemplarisches Erarbeiten von Fallbeispielen zu den Cultural Turns
+ Diskussion von feministischen, antirassistischen sowie post- und dekoloialen Ansätzen anhand von Fallbeispielen aus der anthropologischen PraxisMethoden:
Partizipatives Seminar-Setting mit Input-Phasen, Kleingruppenarbeiten, Kurzpräsentationen, ggfs. Referate, Aufgabenstellungen in Einzelarbeit, Textstudium, Text- und Filmanalyse & -diskussion
Nach Besuch der Lehrveranstaltung …
… verfügen Studierende über ein grundlegendes Verständnis der kritischen, reflexiven und kollaborativen Haltung, die anthropologischer Forschung zugrunde liegt,
… können deren Implikationen für ihre eigene Positionalität reflektieren,
… sind sich der ethischen Herausforderungen bewusst, die sich aus der Vergangenheit und historischen Gewordenheit der Disziplin ergeben,
… haben sich damit auseinandergesetzt, wie sich Anthropolog*innen diesen Herausforderungen stellen können,
… haben ausgewählte in der VO „Neuere kritische Perspektiven“ vermittelte Themen eingehender und im Gruppensetting behandelt,
… haben ein tiefergehendes Verständnis bzgl. der Bedeutung von v.a. feministischen, antirassistischen und postkolonialen Positionen im disziplinären Feld der Kultur- und Sozialanthropologie entwickelt.Inhalte:
+ Diskussion und Vertiefung des Verständnisses verschiedener wissenschaftlicher Grundhaltungen und Interessen
+ Bedeutung der postmodernen Wenden für die wissenschaftstheoretische Positionen
+ Überblick und exemplarisches Erarbeiten von Fallbeispielen zu den Cultural Turns
+ Diskussion von feministischen, antirassistischen sowie post- und dekoloialen Ansätzen anhand von Fallbeispielen aus der anthropologischen PraxisMethoden:
Partizipatives Seminar-Setting mit Input-Phasen, Kleingruppenarbeiten, Kurzpräsentationen, ggfs. Referate, Aufgabenstellungen in Einzelarbeit, Textstudium, Text- und Filmanalyse & -diskussion
Art der Leistungskontrolle und erlaubte Hilfsmittel
• Anwesenheitspflicht (entschuldigtes Fehlen von 3 x 90min gestattet)
• Mitgestaltung der LV-Einheiten, u.a. Mitarbeit, Feedback, Präsentationen
• Kontinuierliche Erfüllung von Aufgabenstellungen (Pflicht-Lektüre, Textproduktion etc.)
• Erstellen einer schriftlichen Proseminararbeit in der Länge von mind. 7.500 Wörtern bis spätestens 29.09.2025
Die Anforderungen an die Proseminararbeit werden zu Beginn der LV vorgestellt.Zusätzliche Hinweise (alle)
Die Lehrveranstaltungsleitung kann Studierende zu einem notenrelevanten Gespräch über erbrachte Teilleistungen einladen. Plagiierte oder erschlichene Teilleistungen führen zur Nichtbewertung der Lehrveranstaltung (Eintragung eines 'X' im Sammelzeugnis). Es kommt die Plagiatssoftware (Turnitin) zum Einsatz.
• Mitgestaltung der LV-Einheiten, u.a. Mitarbeit, Feedback, Präsentationen
• Kontinuierliche Erfüllung von Aufgabenstellungen (Pflicht-Lektüre, Textproduktion etc.)
• Erstellen einer schriftlichen Proseminararbeit in der Länge von mind. 7.500 Wörtern bis spätestens 29.09.2025
Die Anforderungen an die Proseminararbeit werden zu Beginn der LV vorgestellt.Zusätzliche Hinweise (alle)
Die Lehrveranstaltungsleitung kann Studierende zu einem notenrelevanten Gespräch über erbrachte Teilleistungen einladen. Plagiierte oder erschlichene Teilleistungen führen zur Nichtbewertung der Lehrveranstaltung (Eintragung eines 'X' im Sammelzeugnis). Es kommt die Plagiatssoftware (Turnitin) zum Einsatz.
Mindestanforderungen und Beurteilungsmaßstab
Grundvoraussetzung für die Benotung:Teilnahme an ALLEN Präsenz- bzw. ggfs. Online- Seminarveranstaltungen (Anwesenheitspflicht! Fehlstunden im Rahmen von 3x90 min. erlaubt bei z.B. Krankheit) sowie Erfüllung aller geforderter Teilleistungen
Die Teilleistungen werden wie folgt gewichtet (Beurteilungsmaßstab in Klammern):
• Qualität der Mitgestaltung des PSs (Feedback für Kolleginnen, Diskussionen in Kleingruppen und Plenum, Reflexionsbereitschaft, etc.) (10 Punkte)
• Kontinuierliche Erfüllung der geforderten Aufgaben während des Semesters (30 Punkte)
• Erstellung einer Proseminararbeit laut Vorgaben (60 Punkte)
Es wird explizit darauf hingewiesen, dass für eine positive Beurteilung alle Teilleistungen erbracht werden müssen. Erst wenn alle Teile erbracht sind, wird der Benotungsspiegel wirksam.Benotungsspiegel:
90 - 100 Punkte --> sehr gut
80 - 89,99 Punkte --> gut
70 - 79,99 Punkte --> befriedigend
60 - 69,99 Punkte --> genügend
0 - 59,99 Punkte --> nicht genügend
Die Teilleistungen werden wie folgt gewichtet (Beurteilungsmaßstab in Klammern):
• Qualität der Mitgestaltung des PSs (Feedback für Kolleginnen, Diskussionen in Kleingruppen und Plenum, Reflexionsbereitschaft, etc.) (10 Punkte)
• Kontinuierliche Erfüllung der geforderten Aufgaben während des Semesters (30 Punkte)
• Erstellung einer Proseminararbeit laut Vorgaben (60 Punkte)
Es wird explizit darauf hingewiesen, dass für eine positive Beurteilung alle Teilleistungen erbracht werden müssen. Erst wenn alle Teile erbracht sind, wird der Benotungsspiegel wirksam.Benotungsspiegel:
90 - 100 Punkte --> sehr gut
80 - 89,99 Punkte --> gut
70 - 79,99 Punkte --> befriedigend
60 - 69,99 Punkte --> genügend
0 - 59,99 Punkte --> nicht genügend
Prüfungsstoff
Der Prüfungsstoff besteht aus den bereitgestellten Texten und Unterlagen zu den Anforderungen des Seminars, siehe auch entsprechende Moodle-Plattform, die zur Verfügung steht.
Literatur
Pflichtlektüre wird bis zu LV-Beginn bekanntgegeben.
Gruppe 5
Anwesenheitspflicht in der ersten Einheit!
Die Lehrveranstaltungsleitung kann Studierende zu einem notenrelevanten Gespräch über erbrachte Teilleistungen einladen.
Plagiierte oder erschlichene Teilleistungen führen zur Nichtbewertung der Lehrveranstaltung (Eintragung eines 'X' im Sammelzeugnis). Es kommt die Plagiatssoftware Turnitin zum Einsatz.
Die Verwendung von KI-Tools (z. B. ChatGPT) zur Erbringung von Teilleistungen ist nur dann erlaubt, wenn dies von der Lehrveranstaltungsleitung ausdrücklich gefordert wird.
Die Lehrveranstaltungsleitung kann Studierende zu einem notenrelevanten Gespräch über erbrachte Teilleistungen einladen.
Plagiierte oder erschlichene Teilleistungen führen zur Nichtbewertung der Lehrveranstaltung (Eintragung eines 'X' im Sammelzeugnis). Es kommt die Plagiatssoftware Turnitin zum Einsatz.
Die Verwendung von KI-Tools (z. B. ChatGPT) zur Erbringung von Teilleistungen ist nur dann erlaubt, wenn dies von der Lehrveranstaltungsleitung ausdrücklich gefordert wird.
max. 25 Teilnehmer*innen
Sprache: Deutsch
Lernplattform: Moodle
Lehrende
Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert
- Donnerstag 13.03. 16:45 - 20:00 Seminarraum A, NIG 4. Stock
- Donnerstag 20.03. 16:45 - 20:00 Hörsaal C, NIG 4. Stock
- Donnerstag 27.03. 15:00 - 18:15 Seminarraum A, NIG 4. Stock
- Donnerstag 03.04. 15:00 - 18:15 Übungsraum (A414) NIG 4. Stock
- N Donnerstag 12.06. 15:00 - 18:15 Seminarraum D, NIG 4. Stock
- Donnerstag 26.06. 16:45 - 20:00 Übungsraum (A414) NIG 4. Stock
Ziele, Inhalte und Methode der Lehrveranstaltung
Der Schwerpunkt liegt auf frühen feministischen sowie späteren queer-feministisch dekolonialen Zugängen. Hierzu werden wir ausgewählte Texte lesen und diskutieren.
Art der Leistungskontrolle und erlaubte Hilfsmittel
• Anwesenheitspflicht (entschuldigtes Fehlen von 3 x 90min gestattet)
• Mitgestaltung der LV-Einheiten, u.a. Mitarbeit, Feedback, Präsentationen
• Kontinuierliche Erfüllung von Aufgabenstellungen (Pflicht-Lektüre, Textproduktion etc.)
• Erstellen einer schriftlichen Proseminararbeit in der Länge von mind. 7.500 Wörtern bis spätestens 30.7.2025
Die Anforderungen an die Proseminararbeit werden zu Beginn der LV vorgestellt.
Mindestanforderungen und Beurteilungsmaßstab
Grundvoraussetzung für die Benotung:
+ Teilnahme an ALLEN Präsenz- bzw. ggfs. Online- Seminarveranstaltungen (Anwesenheitspflicht! Fehlstunden im Rahmen von 3x90 min. erlaubt bei z.B. Krankheit) sowie Erfüllung aller geforderter TeilleistungenDie Teilleistungen werden wie folgt gewichtet (Beurteilungsmaßstab in Klammern):
• Qualität der Mitgestaltung des PSs (Feedback für Kolleginnen, Diskussionen in Kleingruppen und Plenum, Reflexionsbereitschaft, etc.) (10 Punkte)
• Kontinuierliche Erfüllung der geforderten Aufgaben während des Semesters (30 Punkte)
• Erstellung einer Proseminararbeit laut Vorgaben (60 Punkte)Es wird explizit darauf hingewiesen, dass für eine positive Beurteilung alle Teilleistungen erbracht werden müssen. Erst wenn alle Teile erbracht sind, wird der Benotungsspiegel wirksam.Benotungsspiegel:
90-100 Punkte --> sehr gut
80-89,99 Punkte --> gut
70-79,99 Punkte --> befriedigend
60-69,99 Punkte --> genügend
0-59,99 Punkte --> nicht genügend
+ Teilnahme an ALLEN Präsenz- bzw. ggfs. Online- Seminarveranstaltungen (Anwesenheitspflicht! Fehlstunden im Rahmen von 3x90 min. erlaubt bei z.B. Krankheit) sowie Erfüllung aller geforderter TeilleistungenDie Teilleistungen werden wie folgt gewichtet (Beurteilungsmaßstab in Klammern):
• Qualität der Mitgestaltung des PSs (Feedback für Kolleginnen, Diskussionen in Kleingruppen und Plenum, Reflexionsbereitschaft, etc.) (10 Punkte)
• Kontinuierliche Erfüllung der geforderten Aufgaben während des Semesters (30 Punkte)
• Erstellung einer Proseminararbeit laut Vorgaben (60 Punkte)Es wird explizit darauf hingewiesen, dass für eine positive Beurteilung alle Teilleistungen erbracht werden müssen. Erst wenn alle Teile erbracht sind, wird der Benotungsspiegel wirksam.Benotungsspiegel:
90-100 Punkte --> sehr gut
80-89,99 Punkte --> gut
70-79,99 Punkte --> befriedigend
60-69,99 Punkte --> genügend
0-59,99 Punkte --> nicht genügend
Prüfungsstoff
Der Prüfungsstoff besteht aus den bereitgestellten Texten und Unterlagen zu den Anforderungen des Seminars, siehe auch entsprechende Moodle-Plattform, die zur Verfügung steht.
Ergänzend zu den oben genannten Voraussetzungen:
Reflexive Lektüre und Präsentation vorgegebener Texte
Ergänzend zu den oben genannten Voraussetzungen:
Reflexive Lektüre und Präsentation vorgegebener Texte
Literatur
Hurston, Zora Neale. 1990 [1938]. Tell my Horse. Voodoo and Life in Haiti and Jamaica. With a New Foreword by Ismael Reed. New York et al.: Perennial Library.
Deloria, Ella Cara. 2009 [1988]. Waterlily. New Edition. Lincoln and London: University of Nebraska Press.
Segato, Rita Laura and Pedro Monque. 2021. Gender and Coloniality: From Low-Intensity Communal Patriarchy to High-Intensity Colonial-Modern Patriarchy. In: Hypatia 36: 781-799.
Hernández Castillo, Aída. 2010. The Emergence of Indigenous Feminism in Latin America. In: Signs 35 (3): 539-545.
Walsh, Catherine. 2015. Life, Nature and Gender Otherwise: Feminist Reflec-tions and Provocations from the Andes. In: Harcourt, Wendy and Ingrid L. Nelson (eds.). Practising Feminist Political Ecologies: Moving Beyond the “Green Economy”. London: Zedbooks, 101-128.
De la Cadena, Marisol. 2010. Indigenous Cosmopolitics in the Andes. Conceptual Reflections beyond “Politics”. In: Cultural Anthropology 25 (2): 334-370.
Ulturgasheva, O. (2023). Gender in Decolonial Indigenous Perspective. In C. McCallum, S. Posocco, & M. Fotta
(Eds.), The Cambridge Handbook of the Anthropology of Gender and Sexuality (pp. 370-394). Cambridge
University Press. https://doi.org/10.1017/9781108647410.017
Deloria, Ella Cara. 2009 [1988]. Waterlily. New Edition. Lincoln and London: University of Nebraska Press.
Segato, Rita Laura and Pedro Monque. 2021. Gender and Coloniality: From Low-Intensity Communal Patriarchy to High-Intensity Colonial-Modern Patriarchy. In: Hypatia 36: 781-799.
Hernández Castillo, Aída. 2010. The Emergence of Indigenous Feminism in Latin America. In: Signs 35 (3): 539-545.
Walsh, Catherine. 2015. Life, Nature and Gender Otherwise: Feminist Reflec-tions and Provocations from the Andes. In: Harcourt, Wendy and Ingrid L. Nelson (eds.). Practising Feminist Political Ecologies: Moving Beyond the “Green Economy”. London: Zedbooks, 101-128.
De la Cadena, Marisol. 2010. Indigenous Cosmopolitics in the Andes. Conceptual Reflections beyond “Politics”. In: Cultural Anthropology 25 (2): 334-370.
Ulturgasheva, O. (2023). Gender in Decolonial Indigenous Perspective. In C. McCallum, S. Posocco, & M. Fotta
(Eds.), The Cambridge Handbook of the Anthropology of Gender and Sexuality (pp. 370-394). Cambridge
University Press. https://doi.org/10.1017/9781108647410.017
Zuordnung im Vorlesungsverzeichnis
Letzte Änderung: Mi 04.06.2025 15:26
… verfügen Studierende über ein grundlegendes Verständnis der kritischen, reflexiven und kollaborativen Haltung, die anthropologischer Forschung zugrunde liegt,
… können deren Implikationen für ihre eigene Positionalität reflektieren,
… sind sich der ethischen Herausforderungen bewusst, die sich aus der Vergangenheit und historischen Gewordenheit der Disziplin ergeben,
… haben sich damit auseinandergesetzt, wie sich Anthropolog*innen diesen Herausforderungen stellen können,
… haben ausgewählte in der VO „Neuere kritische Perspektiven“ vermittelte Themen eingehender und im Gruppensetting behandelt,
… haben ein tiefergehendes Verständnis bzgl. der Bedeutung von v.a. feministischen, antirassistischen und postkolonialen Positionen im disziplinären Feld der Kultur- und Sozialanthropologie entwickelt.Inhalt:
Inhaltliche Schwerpunkte: Rassismustheorie und Intersektionalität, Postkoloniale Theorie, Othering und Dekolonialität, theoretisch und anhand konkreter Beispiele aus der Forschung, wie Tourismus und Urbane Anthropologie; der Fokus liegt ebenso auf Gender und feministischer Wissenschaftskritik.Methoden:
Partizipatives Seminar-Setting mit Input-Phasen, Kleingruppenarbeiten, Kurzpräsentationen, ggfs. Referate, Aufgabenstellungen in Einzelarbeit, Textstudium, Text- und Filmanalyse & -diskussion