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Lesen Sie bitte die Informationen auf studieren.univie.ac.at/info.

240010 PS Qualitative Forschungsmethoden (2021S)

Prüfungsimmanente Lehrveranstaltung
DIGITAL

Zusammenfassung

1 Üllen , Moodle
2 Rajkovic , Moodle
3 Dabringer , Moodle
4 Caglar , Moodle

An/Abmeldung

Hinweis: Ihr Anmeldezeitpunkt innerhalb der Frist hat keine Auswirkungen auf die Platzvergabe (kein "first come, first served").
An/Abmeldeinformationen sind bei der jeweiligen Gruppe verfügbar.

Gruppen

Gruppe 1

Anwesenheitspflicht in der ersten Einheit!

Die Lehrveranstaltungsleitung kann Studierende zu einem notenrelevanten Gespräch über erbrachte Teilleistungen einladen.
Plagiierte oder erschlichene Teilleistungen führen zur Nichtbewertung der Lehrveranstaltung (Eintragung eines 'X' im Sammelzeugnis). Es kommt die Plagiatssoftware (‘Turnitin') zum Einsatz.

max. 20 Teilnehmer*innen
Sprache: Deutsch
Lernplattform: Moodle

Lehrende

Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert

Die LV startet digital und wird, wenn es die Covid-Bestimmungen wieder zulassen, auf Vor-Ort umgestellt.
Informationen zu den Räumlichkeiten erfolgen rechtzeitig.

Donnerstag 11.03. 09:45 - 13:00 Digital
Donnerstag 18.03. 09:45 - 13:00 Digital
Donnerstag 25.03. 09:45 - 13:00 Digital
Donnerstag 15.04. 09:45 - 13:00 Digital
Donnerstag 22.04. 09:45 - 13:00 Digital
Donnerstag 29.04. 09:45 - 13:00 Digital
Donnerstag 06.05. 09:45 - 13:00 Digital
Donnerstag 20.05. 09:45 - 13:00 Digital
Donnerstag 27.05. 09:45 - 13:00 Digital
Donnerstag 10.06. 09:45 - 13:00 Digital
Donnerstag 17.06. 09:45 - 13:00 Digital
Donnerstag 24.06. 09:45 - 13:00 Digital

Ziele, Inhalte und Methode der Lehrveranstaltung

Im Rahmen des Proseminars Qualitative Forschungsmethoden werden die Studierenden die Möglichkeit bekommen, zentrale Forschungsmethoden der Sozialanthropologie in der Praxis selbständig anzuwenden. Der Fokus wird dabei auf Beobachtungsverfahren (teilnehmende Beobachtung), Interviewverfahren (unterschiedliche Arten der Interviews), Verschriftlichung (Schreiben von Feldnotizen, Transkription, Erstellen von Beobachtungs- und Gesprächsprotokollen, Schreiben von analytischen Memos) und Auswertungsverfahren gelegt. Reflexion und Diskussion über relevante Fragen des Forschungsprozesses (Zugang, Positionierung des Forschenden, ethische Fragen wie z.B. Arbeit mit sogenannten "vulnerable groups" oder Fragen der Repräsentation) werden uns das gesamte Semester begleiten.

Art der Leistungskontrolle und erlaubte Hilfsmittel

Regelmäßige Anwesenheit im Proseminar: Von den 12 Lehrveranstaltungseinheiten darf max. 3 Einheiten (9 Stunden) gefehlt werden.
Kontinuierliche Mitarbeit im Proseminar
Fristgerechte Abgabe der schriftlichen Arbeitsaufgaben (Forschungskonzept, Beobachtungprotokolle, Interviewleitfaden, Interviewtranskript, Analyse des Interviews)
Erstellung einer Abschlussarbeit

Mindestanforderungen und Beurteilungsmaßstab

Für die Absolvierung dieser Lehrveranstaltung erhalten die Studierenden 10 ECTS-Punkte, was einem Arbeitsumfang von 250 Stunden entspricht. Ein Teil davon entfällt auf die Präsenzeinheiten mit Anwesenheitspflicht, einen weitaus größeren Teil werden die Studierenden bei Arbeiten im "Feld" verbringen.

Arbeitsaufgaben (40%): schriftliche Arbeitsaufgaben, die selbständig und außerhalb der LV durchgeführt werden (z.B. Beantwortung von Fragen zur Pflichtliteratur, Erstellen von Konzepten, Protokollen, Leitfäden, Durchführung von Beobachtungen & Interviews,...). Die einzelnen Arbeitsaufgaben werden in den Präsenzeinheiten vorgestellt und die Hinweise dazu finden sich auf der Lernplattform Moodle. Die schriftlichen Arbeitsaufgaben sind dazu rechtzeitig auf die Lernplattform hochzuladen. Die Aufgaben werden entweder in der nächsten LV besprochen und kommentiert oder die Studierenden erhalten dazu ein schriftliches Feedback.

Mitarbeit (20%): Die Mitarbeit und das Engagement bei den partizipativen Übungen in der LV werden ebenfalls wahrgenommen und in die Notengebung miteinbezogen.

Proseminararbeit (40%): im Abschlussbericht (7-10 A4 Seiten) sollen die Übungen und Themen, die während des Semesters erarbeitet wurden, nochmals zusammengeführt und reflektiert werden. Dabei sollen sowohl die eigenen Erfahrungen mit den verschiedenen Methoden und Vorgehensweisen, als auch die Literatur miteinbezogen werden.

Die Lehrveranstaltungsleitung kann Studierende zu einem notenrelevanten Gespräch über erbrachte Teilleistungen einladen.
Plagiierte oder erschlichene Teilleistungen führen zur Nichtbewertung der Lehrveranstaltung (Eintragung eines 'X' im Sammelzeugnis). Es kommt die Plagiatssoftware (‘Turnitin') zum Einsatz.

Prüfungsstoff

Prüfungsstoff setzt sich zusammen aus den Arbeitsaufgaben, Mitarbeit und Abschlussarbeit zusammen

Literatur

Burrell, Jenna (2009) The Field Site as a Network: A Strategy for Locating Ethnographic Research. In: Field Methods Vol. 21(2): 181-199.

Coralie McCormack (2000) From Interview Transcript to Interpretive Story: Part 1-Viewing the Transcript through Multiple Lenses. In: Field Methods 12(4): 282-297.

Coralie McCormack (2000) From Interview Transcript to Interpretive Story: Part 2 - Developing an Interpretive Story. In: Field Methods 12(4): 298-315.

Emerson, Robert, Rachel Fretz and Linda Shaw (1995) Writing ethnographic fieldnotes. Chicago: Chicago Press.

Gobo, Giampietro (2007) Doing Ethnography. London: Sage Publications.

Magolda, Peter (2000) Accessing, Waiting, Plunging in, Wondering, and Writing: Retrospective Sense-Making of Fieldwork. In: Field Methods Vol. 12(3): 209-234.

Mason, Jennifer (2002) Qualitative researching. London: Sage Publications.

Okely, Judith (2012) Anthropological Practice. Fieldwork and the Ethnographic Method. London.

O’Reilly, Karen (2005) Ethnographic Methods. London: Routledge.

Gruppe 2

Participation at first session is obligatory!

The lecturer can invite students to a grade-relevant discussion about partial achievements. Partial achievements that are obtained by fraud or plagiarized result in the non-evaluation of the course (entry 'X' in certificate). The plagiarism software 'Turnitin' will be used for courses with continuous assessment.

max. 20 Teilnehmer*innen
Sprache: Englisch
Lernplattform: Moodle

Lehrende

Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert

The course will start digital. If the Covid regulations allow it, it will change to on-site or hybrid.
Information about the lecture rooms will then follow in time.

The deregistration is possible until April 16th, 11:59 pm. If you want to deregister after March 15th, please write an e-mail to kerstin.poelz@univie.ac.at.

Mittwoch 14.04. 13:15 - 16:30 Digital
Mittwoch 21.04. 13:15 - 16:30 Digital
Mittwoch 28.04. 13:15 - 16:30 Digital
Mittwoch 05.05. 13:15 - 16:30 Digital
Mittwoch 12.05. 13:15 - 16:30 Digital
Mittwoch 19.05. 13:15 - 16:30 Digital
Mittwoch 26.05. 13:15 - 16:30 Digital
Mittwoch 02.06. 13:15 - 16:30 Digital
Mittwoch 09.06. 13:15 - 16:30 Digital
Mittwoch 16.06. 13:15 - 16:30 Digital
Mittwoch 23.06. 13:15 - 16:30 Digital
Dienstag 29.06. 13:15 - 16:30 Digital
Mittwoch 30.06. 13:15 - 16:30 Digital

Ziele, Inhalte und Methode der Lehrveranstaltung

This intensive, practically oriented course aims to prepare you for conducting ethnographic research as a part of independent anthropological study. This include all stages of research from choosing a topic and a guiding research question, through planning the project, finding a field sight and connecting with the interlocutors, to dealing with obstacles and contingencies. A special place is given to collection and interpretation of the data, putting it into context and feeding back into the original research framework, reflection, as well as the strategies and practicalities of writing up. For a long time, ethnography as a method has not been taught under the assumption that one can only learn it by doing it. While this method always incorporates the unknown, the main available methods, techniques and solutions can successfully be learned to facilitate a project. However, first hand experience in all stages of participant observation remains necessary.
The course thus contains two parts: the discussion of all stages of ethnographic research in a group, and students’ own involvement in, analysis and reflection on an ethnographic research of their own.
In line with the pandemic measures, we might have to rethink classical face-to-face fieldwork methods and instead do digital ethnography. You will get closer details prior to the course, in line with the measures and regulations against covid-19 at the time.

Art der Leistungskontrolle und erlaubte Hilfsmittel

1) Regular and active participation in the class
2) Development and presentation of a small project, prepared with a group (including: literature overview, background research, elaboration of the research concept)
3) Implementation of the research concept in course of the conducted field research, doncudcted in line with the counterpandemic measures. If needed, this might be turned into a heavily digital ethnography. The research must be documented correctly and a complete research documentation, including the records of one’s own work, must be submitted (i.e.: observation protocols, audio and visual documents, transcriptions, etc., depending on the group-specific project)
4) Written reports and group presentations on the research process and preliminary results
6) Final individual work ("ethnography") on individually specified sub-topics, of 3,000 words.

Mindestanforderungen und Beurteilungsmaßstab

Requirements for the course completion:

Minimum requirements and evaluation criteria:
The course is assigned 10 ECTS credits. This number corresponds to a workload of 250 working hours per student. Of these, a maximum of 50 are to be spent in the class, 100 are to be spent in the "field", including digital fieldwork, and 100 are to be devoted to home and group work.
Group and individual work performed by the students is going to be evaluated in the following manner:
- 20 points for regular attendance and participation in the seminars,
- 20 points for the group written work prepared in course of the research process,
- 20 points for participation in and documentation of the research process,
- 40 points for the final individual work ("Ethnography").
Evaluation criteria:
Activity in the class: quantity and quality of the participation.
Research reports’ presentation: timing, structure, content and quality of the presentation.
Written work is going to be based on the following criteria:
- Selection and coverage of the literature on the subject
- Structure of the work
- Clarity of reasoning and line of argument
- Formalities [e.g. citation, formatting]
- Language / Style [spelling, grammar, punctuation, syntax]
- Accurate use of sources / / data / literature
- Reflexivity / ability to deal with the sources and literature
- Originality
Grades:
91-100 points 1 (excellent)
81-90 points 2 (good)
71-80 points 3 (satisfactory)
61-70 points 4 (sufficient)
In order to complete the course, one needs to obtain at least 61 points.

The lecturer can invite students to a grade-relevant discussion about partial achievements. Partial achievements that are obtained by fraud or plagiarized result in the non-evaluation of the course (entry 'X' in certificate). From winter term 2019/20 the plagiarism software 'Turnitin' will be used for courses with continuous assessment.

Literatur

Introductory reading list

Agar, M. H. 1980. The professional stranger: An informal introduction to ethnography. New York: Academic press.

Ghodsee, Kristen. 2016. From notes to narrative: Writing ethnographies that everyone can read. Chicago: University of Chicago Press.

Hammersley, Martyn, and Paul Atkinson. 2007. Ethnography: Principles in practice, 3rd edition. London: Routledge, 2007.

Jefferey, Laura and Natalie Konopinski, 2014. 'Planning Your Research Project.' In Doing Anthropological Research, edited by Natalie Konopinski. London: Routledge.

Horst, H. A., & Miller, D. (Eds.). (2020). Digital anthropology. Chicago: Routledge.

Gruppe 3

Anwesenheitspflicht in der ersten Einheit!

Die Lehrveranstaltungsleitung kann Studierende zu einem notenrelevanten Gespräch über erbrachte Teilleistungen einladen.
Plagiierte oder erschlichene Teilleistungen führen zur Nichtbewertung der Lehrveranstaltung (Eintragung eines 'X' im Sammelzeugnis). Es kommt die Plagiatssoftware (‘Turnitin') zum Einsatz.

max. 20 Teilnehmer*innen
Sprache: Deutsch
Lernplattform: Moodle

Lehrende

Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert

Die LV startet digital und wird, wenn es die Covid-Bestimmungen wieder zulassen, auf Vor-Ort bzw. hybrid umgestellt.
Informationen zu den Räumlichkeiten erfolgen rechtzeitig.

Mittwoch 03.03. 09:00 - 13:00 Digital
Mittwoch 10.03. 09:00 - 13:00 Digital
Mittwoch 17.03. 09:00 - 13:00 Digital
Mittwoch 24.03. 09:00 - 13:00 Digital
Mittwoch 14.04. 09:00 - 13:00 Digital
Mittwoch 21.04. 09:00 - 13:00 Digital
Mittwoch 28.04. 09:00 - 13:00 Digital
Mittwoch 05.05. 09:00 - 13:00 Digital
Mittwoch 12.05. 09:00 - 13:00 Digital
Mittwoch 19.05. 09:00 - 13:00 Digital
Mittwoch 26.05. 09:00 - 13:00 Digital
Mittwoch 02.06. 09:00 - 13:00 Digital
Mittwoch 09.06. 09:00 - 13:00 Digital
Mittwoch 16.06. 09:00 - 13:00 Digital
Mittwoch 23.06. 09:00 - 13:00 Digital

Ziele, Inhalte und Methode der Lehrveranstaltung

Die Proseminar-Einheiten setzen sich aus Vortrags-, Diskussions- und Anwendungsteilen zusammen, um den Studierenden einen Überblick über verschiedene qualitative Forschungsmethoden (im Kontext der Kultur- und Sozialanthropologie) zu vermitteln und unterschiedliche Formen von methodischen Fragestellungen und Kriterien qualitativer Sozialforschung kennen zu lernen.
+ Vermittlung der wichtigsten methodischen Zugänge innerhalb der Disziplin
+ Kenntnis und Anwendbarkeit der Methoden
+ Fokussierung auf befragende Techniken (z.B. verschiedene Interviewformen) und beobachtende Techniken (z.B. teilnehmende Beobachtung)
+ Vermittlung von weiteren qualitativen Erhebungstechniken
+ Methoden der Dokumentation
+ Auseinandersetzung mit unterschiedlichen Analysemethoden und Umsetzung anhand des eigenen, überschaubaren Datenmaterials
Die vorgestellten Methoden werden im Rahmen von empirischen Forschungsaufgaben erprobt, konkret umgesetzt und deren Anwendung analysiert.

Covid19-bedingt findet die LV online statt und wird - wenn es die Umstände erlauben - auf Präsenzlehre umgestellt.

Art der Leistungskontrolle und erlaubte Hilfsmittel

+ Kontinuierliche (meist wöchentliche) Abgabe von spezifisch-gestellten Feldforschungs-Aufgaben
+ Online-Referat über eigene Feldarbeit, die eigenen Felddaten & deren Analyse
+ Mitgestaltung der ONLINE- LV-Einheiten, Mitarbeit, Feedback, etc.
+ Erstellen eines schriftlichen Portfolios bis spätestens Anfang September 2021, das alle kontinuierlichen Aufgaben während des Semesters umfasst. Genaue Outline wird in einer der ersten LV-Einheit vorgestellt.

Mindestanforderungen und Beurteilungsmaßstab

Grundvoraussetzung für die Benotung: Teilnahme an ALLEN Präsenz- und Online- Seminarveranstaltungen (Anwesenheitspflicht! 2 entschuldigte Fehlstunden erlaubt bei z.B. Krankheit ) sowie Erfüllung ALLER Teilleistungen

Die Teilleistungen werden wie folgt gewichtet (Beurteilungsmaßstab in Klammern):
+ Qualität der Mitgestaltung des PSs (Feedback für Kolleginnen, Reflexionsbereitschaft, etc.) (5%)
+ Wählen eines Referatsthemas & Vereinbarung eines Feedbackgesprächs & Wahrnehmen desselben zur Besprechung des Referats (5%)
+ Durchführung eines Referats zur eigenen Feldarbeit, Datenerhebung und Analyse (5%)
+ Durchführung empirischer Datenerhebungen und Auswertung (nach Vorgabe) sowie die deren kontinuierliche schriftliche Dokumentation (40%)
+ Erstellung einer Proseminararbeit laut Vorgaben (45%)
Es wird nochmals explizit darauf hingewiesen, dass für eine positive Beurteilung alle Teilleistungen erbracht werden müssen.
Die Lehrveranstaltungsleitung kann Studierende zu einem notenrelevanten Gespräch über erbrachte Teilleistungen einladen.
Plagiierte und erschlichene Teilleistungen führen zur Nichtbewertung der Lehrveranstaltung (Eintragung eines 'X' im Sammelzeugnis). Es kommt die Plagiatssoftware (‘Turnitin') bei prüfungsimmanenten Lehrveranstaltungen zum Einsatz.

Prüfungsstoff

Der Prüfungsstoff besteht aus den Unterlagen zu den Anforderungen des Seminars, siehe auch entsprechende Moodle-Plattform, die ab März 2021 zur Verfügung steht

Literatur

Bernard, Russell H. (Hg.) (2000) Handbook of Methods in Cultural Anthropology. AltaMira Press, Walnut Creek et. al.
DeWalt, Kathleen M./ DeWalt Billie R. (2011) Participant Observation. A Guide for Fieldworkers. AltaMira Press, Lanham et al.
Faubion, James D./ Marcus, George E. (2009) Fieldwork is not what it used to be. Learning Anthropology's Method in a Time of Transition. Ithaka & London, Cornell University Press
Robben, Antonius C. G. M., (Hrsg.) (2012) Ethnographic fieldwork: an anthropological reader. Chichester [u.a.]: Wiley-Blackwell, Chichester

Gruppe 4

Anwesenheitspflicht in der ersten Einheit!

Die Lehrveranstaltungsleitung kann Studierende zu einem notenrelevanten Gespräch über erbrachte Teilleistungen einladen.
Plagiierte oder erschlichene Teilleistungen führen zur Nichtbewertung der Lehrveranstaltung (Eintragung eines 'X' im Sammelzeugnis). Es kommt die Plagiatssoftware (‘Turnitin') zum Einsatz.

max. 20 Teilnehmer*innen
Sprache: Deutsch, Englisch
Lernplattform: Moodle

Lehrende

Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert

The course will start digital. If the Covid regulations allow it, it will change to on-site or hybrid.
Information about the lecture rooms will then follow in time.
UPDATE 10.03.2021: changed dates!

Mittwoch 10.03. 09:45 - 13:00 Digital
Dienstag 16.03. 09:45 - 13:00 Digital
Mittwoch 24.03. 09:45 - 13:00 Digital
Mittwoch 14.04. 09:45 - 13:00 Digital
Mittwoch 21.04. 09:45 - 13:00 Digital
Mittwoch 28.04. 09:45 - 13:00 Digital
Mittwoch 05.05. 09:45 - 13:00 Digital
Mittwoch 12.05. 09:45 - 13:00 Digital
Mittwoch 26.05. 09:45 - 13:00 Digital
Montag 31.05. 09:45 - 13:00 Digital
Dienstag 01.06. 09:45 - 13:00 Digital
Mittwoch 02.06. 09:45 - 13:00 Digital

Ziele, Inhalte und Methode der Lehrveranstaltung

This course, which is geared for students preparing for a first encounter with qualitative methods and particularly ethnographic fieldwork, provides an introduction to some of the principal methods for conducting field research in anthropology. It offers a general preface to what fieldwork is and its challenges, covering participant-observation, taking ethnographic field notes and keeping an ethnographic diary, conducting ethnographic interviews; making use of archives and policy papers and analyzing collected data. It accompanies the students through the first stages of constructing texts premised on ethnographic research. Constructed as an interactive process, the course combines the assigned literature with hands-on field experience on the part of course participants.

Learning Outcomes:
At the end of the semester, students will:

1) Be fluent in the location of ethnographic fieldwork in anthropology and the key concepts and issues used in designing ethnographic fieldwork, and be able to use them properly in their own attempts to formulate research questions with poignant, doable research work programs.

2) Be reflexive and pragmatic about procedures associated with entering the ethnographic field, establishing balanced, useful and effective contacts with gate-keepers, informants and knowledge brokers in the field, and have a sense of how versions of their own identity as researchers are produced and circulated within the community.

3) Be familiar with the importance of and techniques used in keeping a detailed and faithful ethnographic diary, annotating it and reading and re-reading it in due course.

4) Be familiar with the key distinction between different forms of interviews, and be proficient, comfortable and confident in their ability to design, carry out and analyze open, semi-structured and structured interviews and recognize the challenges of ethnographic interviews in the context of globalization.

5) Be familiar with a variety of participant observation techniques and their limitations.
6) Be aware of the pitfalls of reducing fieldwork to participant observation and ethnographic interviews.
7) Be able to pragmatically and reflexively extract qualified data and begin constructing arguments based on data gathered using these techniques.

Course Structure:

The course structure will reflect the combination of covering different literature on qualitative methods and hands-on ethnographic research. It will combine lectures, presentations of the assigned literature and the group work on the assigned tasks, and their presentation, as well as their discussion.

Discussion in class will be based on selected readings and on the input provided by the lecturer. For the practical exercises, students will work in small groups, carrying out a small research project. Every team presents its findings to the other seminar participants and writes a comprehensive research report based on preliminary findings.

Art der Leistungskontrolle und erlaubte Hilfsmittel

Course requirements and assessment:
The course counts for 10 ECTS which equals a workload of 250 working hours/student. These working hours are approximately divided as follows:
50 hours participation in class
75 hours in the field
125 hours individual work and team work (reading, writing, preparing presentations etc.)

Mindestanforderungen und Beurteilungsmaßstab

Individual and group assessment:

- Attendance + active participation in class based on reading of the course materials including the short presentation of the readings (15% of the course grade)
- An ethnographic project in Vienna designed and carried out in small teams comprising of the following elements:
An individual written ethnographic account clearly marked as part of the final group paper (40% of course grade).
A group research proposal (750-1000 words written as a group 10% of the grade)
Group presentations in class by the team of their work in progress including the final group presentation (20% of course grade).
Individual ethnographic diary, analytical notes, interview recordings, interview reports, transcriptions, photos and other relevant documents-each data set will be assigned to a student who participated in the group project). (15% of course grade).

- Groups are required to submit all data collected during the research process (including field notes, analytical notes, interview recordings, interview reports, transcriptions, photos and other relevant documents).

Assessment criteria:
Quality of class participation and presentations (time management, structure and content of presentation as well as the quality of the presentation).
Final ethnography: Structure and empirical grounding of the paper, use of literature (proper referencing); language and style; reflexivity and originality of paper.

Please note every single part of the assesmment must be positive, e.g. you cannot make up with a good presentation for a failed paper and vice versa, every component must have at least a pass grade.

Prüfungsstoff

Knowledge of the readings is crucial for a successful completion of the group ethnography.

Literatur

Kelly, Tobias. “Getting Started: The Search for Anthropological Questions.“ In Doing Anthropological Research, edited by Natalie Konopinski , 6-20. London: Routledge, 2014.

Jefferey, Laura and Natalie Konopinski, “Planning Your Research Project.“ In Doing Anthropological Research, edited by Natalie Konopinski, 21–36. London: Routledge, 2014.

Fine, Wayne (2005) Doing Fieldwork: Ethnographic Methods for Research in Developing Countries and Beyond, chapter 5, 71-92. (Participant Observation as a Research Method). Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2005.

Fontein, Jost (2014). “Doing Research: Anthropology and Ethnographic Fieldwork.“ In: Doing Anthropological Research, edited by Natalie Konopinski, 55-70. London: Routledge, 2014.

Thin, Neil. “On the Primary Importance of Secondary Research. “In: Doing Anthropological Research, edited by Natalie Konopinski, 37-54. London: Routledge, 2014.

Emerson, Robert et al. (2001) “Participant Observation and Fieldnotes” in Handbook of Ethnography, ed. P. Atkinson et al., 352-368 Thousand Oaks, Calif.: Sage.

Sanjek, Roger (1990) “A Vocabulary for Field Notes.” Pp 92-121 in Sanjek, Roger (ed.) Fieldnotes.

Emerson, R.M., R. I Fretz, and L. L. Shaw (2001 [1995]) “Ethnographic Fieldnotes.” Ch 1, pp: 1-21.

Madden, Raymond (2010) Being Ethnographic: A Guide to the Theory and Practice of Ethnography, chapter 3 (Talking to People: Negotiations, Conversations and Interviews). Thousand Oaks, Calif.: Sage.

Flick, Uwe (2009) An Introduction to Qualitative Research, pp: 147-210 (verbal data). 4th ed. Londonn: Sage.

Hammersley, Martyn and Paul Atkinson (1983) “The Process of Analysis.” In: Hammersley and Atkinson, Ethnography: Principles and Practice. London: Routledge.

Feldmann, G (2011) “If ethnography is more than participant-observation, then relations are more than connections: The case for nonlocal ethnography in a world of apparatuses.” Anthropological Theory 11: 375-395.

Hoek, Lotte (2014) “Sorting Things Out” In Doing Anthropological Research ed. Natalie Konopinski pp:103-117 London: Routledge.

Harries, John (2014) “Communicating the Research and Writing Up”. In Doing Anthropological Research ed. Natalie Konopinski pp: 118-143, London: Routledge.

Additional literature:

Bernard, R (1995) Unstructured and semi-structured interviewing. In Bernard R., Research Methods in Anthropology.

Briggs, Charles (1983) Learning How to Ask. Cambridge: CUP. Chapter 5 (Listen before you leap: toward methodological sophistication. Pp 93-111).

Holstein, James and Jaber Gubrium (1997) “Active interviewing.” In: Silverman, David (ed.) Qualitative research : theory, method, and practice. London: Sage.

Agar, Michael (1980) The Professional Stranger: An Informal Introduction to Ethnography. NY: Academic Press. Pp 93-117.

Bernard, R (1995) Structured Interviewing. In Bernard R., Research Methods in Anthropology.

Stephen Schensul et al (1999) “Structured ethnographic data collection.” In Schensul, S et al Essential Ethnographic Methods. Walnut Creek: Altamira Press.

Barker, Joshua (2012) “The Ethnographic Interview in an Age of Globalization.” In . In R. Fardon et al. eds., The Sage Handbook of Social Anthropology. Vol. 2: 54-69.

Zuordnung im Vorlesungsverzeichnis

Letzte Änderung: Do 02.09.2021 11:09