240014 PS Qualitative Forschungsmethoden (2020S)
Prüfungsimmanente Lehrveranstaltung
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Zusammenfassung
An/Abmeldung
Hinweis: Ihr Anmeldezeitpunkt innerhalb der Frist hat keine Auswirkungen auf die Platzvergabe (kein "first come, first served").
- Anmeldung von Sa 01.02.2020 00:01 bis Di 25.02.2020 23:59
- Abmeldung bis Do 30.04.2020 23:59
An/Abmeldeinformationen sind bei der jeweiligen Gruppe verfügbar.
Gruppen
Gruppe 1
Anwesenheitspflicht in der ersten Einheit!
max. 40 Teilnehmer*innen
Sprache: Deutsch
Lernplattform: Moodle
Lehrende
Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert
- Mittwoch 18.03. 13:15 - 16:30 Seminarraum A, NIG 4. Stock
- Mittwoch 25.03. 13:15 - 20:00 Übungsraum (A414) NIG 4. Stock
- Mittwoch 01.04. 13:15 - 20:00 Hörsaal A, NIG 4.Stock
- Mittwoch 22.04. 13:15 - 20:00 Übungsraum (A414) NIG 4. Stock
- Mittwoch 29.04. 13:15 - 20:00 Hörsaal A, NIG 4.Stock
- Mittwoch 06.05. 13:15 - 20:00 Übungsraum (A414) NIG 4. Stock
- Mittwoch 13.05. 13:15 - 20:00 Übungsraum (A414) NIG 4. Stock
Ziele, Inhalte und Methode der Lehrveranstaltung
Der Schwerpunkt liegt auf Interviewmethoden im Rahmen empirischer Sozialforschung. Insbesondere das Narrative Interview als "Königsweg qualitativer Forschung" soll dabei in praktischer Hinsicht erprobt und unter Anleitung sowie intensivem kritischen feedback durchgeführt werden. Auf dieser Basis sollen mindestens 2 weitere selbständige Interviews zum Thema "die Ökonomie der Interessen eines KSA Studiums" durchgeführt werden. Die Einheiten setzen sich aus Vortrags-, Diskussions- und Anwendungsteilen zusammen, um den Studierenden einen Überblick über verschiedene qualitative Forschungsmethoden zu bieten und eine praxis-nahen Feldzugang zu vermitteln. Diskussion der wichtigsten methodischen Zugänge. Kenntnis und Anwendbarkeit der Methoden. Problematisierung teilnehmender Beobachtung und Methoden der Dokumentation. Hermeneutische Grundlagen der Interpretation.
Art der Leistungskontrolle und erlaubte Hilfsmittel
1.) die Durchführung eines Interviews im Hörsaal
2.) zwei selbständige Interviews
3.) Transkription aller Interviews
4.) Zusammenfassende Interpretation der Interviews.
5.) Anwesenheitspflicht (prüfungsimmanente LV), aktive Mitarbeit und termingerechte Abgabe. Auseinandersetzung mit der Pflichtliteratur, die Kenntnis der Pflichtlektüre wird erwartet und im Laufe der LV regelmäßig überprüft. Die Note für das Zeugnis ergibt sich aus dem prüfungsimmanenten Teil der LV, aus der regelmäßigen Abgabe der Hausarbeiten und aus der schriftlichen Arbeit am Ende der LV.
2.) zwei selbständige Interviews
3.) Transkription aller Interviews
4.) Zusammenfassende Interpretation der Interviews.
5.) Anwesenheitspflicht (prüfungsimmanente LV), aktive Mitarbeit und termingerechte Abgabe. Auseinandersetzung mit der Pflichtliteratur, die Kenntnis der Pflichtlektüre wird erwartet und im Laufe der LV regelmäßig überprüft. Die Note für das Zeugnis ergibt sich aus dem prüfungsimmanenten Teil der LV, aus der regelmäßigen Abgabe der Hausarbeiten und aus der schriftlichen Arbeit am Ende der LV.
Mindestanforderungen und Beurteilungsmaßstab
Interviews 70 %
Interpretation 30 %Die Lehrveranstaltungsleitung kann Studierende zu einem notenrelevanten Gespräch über erbrachte Teilleistungen einladen.
Plagiierte und erschlichene Teilleistungen führen zur Nichtbewertung der Lehrveranstaltung (Eintragung eines 'X' im Sammelzeugnis). Ab WS 2019 kommt die Plagiatssoftware (‘Turnitin') bei prüfungsimmanenten Lehrveranstaltungen zum Einsatz.
Interpretation 30 %Die Lehrveranstaltungsleitung kann Studierende zu einem notenrelevanten Gespräch über erbrachte Teilleistungen einladen.
Plagiierte und erschlichene Teilleistungen führen zur Nichtbewertung der Lehrveranstaltung (Eintragung eines 'X' im Sammelzeugnis). Ab WS 2019 kommt die Plagiatssoftware (‘Turnitin') bei prüfungsimmanenten Lehrveranstaltungen zum Einsatz.
Literatur
Reinhard Sieder: Erzählungen analysieren Analysen erzählen. In: 2014 Karl R. Wernhart und Werner Zips (Hg.): Ethnohistorie. Rekonstruktion, Kulturkritik und Repräsentation. Eine Einführung. Wien: Promedia (4. Auflage).
Werner Zips and Manuela Zips-Mairitsch: Pricing Nature and Culture. On the Bewildering Commodification of the African Frontier An Introduction (with / mit Manuela Zips-Mairitsch). In: Werner Zips and Manuela Zips-Mairitsch (eds.): Bewildering Borders. The Economy of Conservation in Africa.
Beer, Bettina (Hg.) Methoden und Techniken der Feldforschung. Berlin: Dietrich Reimer Verlag 2003.
Bernard, Harvey Russel: Research Methods in Anthropology. Qualitative and Quantitative Approaches. Second Edition, Walnut Crekke, London, New Dehli 1995.
Werner Zips and Manuela Zips-Mairitsch: Pricing Nature and Culture. On the Bewildering Commodification of the African Frontier An Introduction (with / mit Manuela Zips-Mairitsch). In: Werner Zips and Manuela Zips-Mairitsch (eds.): Bewildering Borders. The Economy of Conservation in Africa.
Beer, Bettina (Hg.) Methoden und Techniken der Feldforschung. Berlin: Dietrich Reimer Verlag 2003.
Bernard, Harvey Russel: Research Methods in Anthropology. Qualitative and Quantitative Approaches. Second Edition, Walnut Crekke, London, New Dehli 1995.
Gruppe 2
Participation at first session is obligatory!
max. 40 Teilnehmer*innen
Sprache: Deutsch, Englisch
Lernplattform: Moodle
Lehrende
Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert
- Freitag 06.03. 13:15 - 16:30 Seminarraum D, NIG 4. Stock
- Freitag 13.03. 13:15 - 16:30 Seminarraum D, NIG 4. Stock
- Freitag 27.03. 13:15 - 16:30 Seminarraum D, NIG 4. Stock
- Freitag 03.04. 13:15 - 16:30 Seminarraum D, NIG 4. Stock
- Freitag 24.04. 13:15 - 17:00 Seminarraum D, NIG 4. Stock
- Montag 11.05. 17:00 - 18:30 Hörsaal A, NIG 4.Stock
- Freitag 22.05. 13:15 - 17:00 Seminarraum D, NIG 4. Stock
- Freitag 29.05. 13:15 - 17:00 Seminarraum D, NIG 4. Stock
- Freitag 05.06. 13:15 - 16:30 Seminarraum D, NIG 4. Stock
- Freitag 12.06. 13:15 - 16:30 Seminarraum D, NIG 4. Stock
- Freitag 19.06. 13:15 - 16:30 Seminarraum D, NIG 4. Stock
- Freitag 26.06. 13:15 - 16:30 Seminarraum D, NIG 4. Stock
Ziele, Inhalte und Methode der Lehrveranstaltung
This course offers a first introduction into doing ethnographic fieldwork. It provides a practical encounter with the principal qualitative methods for conducting field research in social and cultural anthropology. Particular attention is devoted to what fieldwork is, its benefits but also its challenges, the collection and interpretation of data, ethics involved, and how to reflect upon the data and the researcher’s own and other actors’ position in the field. Students will learn to apply various ethnographic methods, such as participant observation, conducting interviews, taking ethnographic fieldnotes, keeping an ethnographic diary, and analysing relevant written texts (e.g. websites, newspapers, archival material, policy papers).The essence of the course is to accompany students through the process of conducting ethnographic research, contextualising and analysing the data, and the writing up (and related strategies and practicalities). With the assistance of the assigned literature and class discussions, the course offers students the possibility to learn about setting up their own ethnographic research project, a key element of social and cultural anthropology.Course aims:
1. To independently find a relevant research topic, formulate an informed and feasible research question, and to plan and organise a research project.
2. To be reflexive and pragmatic about entering (but also exiting) the ethnographic field, establishing access, building up rapport and trust with research participants, and adapting to different and unanticipated research settings.
3. To be able to apply various (ethnographic) methods, such as participant observation, conducting interviews, taking ethnographic fieldnotes, keeping an ethnographic diary, and analysing written texts.
4. To understand the particular qualities and limitations of the different methods and how they can complement each other.
5. To reflect on one’s own and others’ positionality in the field/research.
6. To understand potential ethical dilemmas involved in ethnographic research.
7. To correctly select, organise, and store data.
8. To be able to connect theory and empirical data gathering – as two mutually informing sides of the research.
9. To be able to interpret and construct a coherent (written) argument based on the data gathered.Content:
In small groups, students will develop, conduct, and present a research project. To facilitate the process and monitor progress, the class (i.e. complete group) will regularly meet and discuss the various research ideas, methods, and relevant academic texts. The theme of this qualitative methods course will be ‘BEHIND THE SCENES’, this meaning that groups will choose a topic that reflects this theme. The aim is to ethnographically study (and understand) the influence, importance, etc. of ‘what we may not directly see’ in the everyday workings of societies. The theme can be interpreted rather broadly, for example, with projects studying the production of, and logistics behind, consumption goods, kitchens in restaurants, bakeries, etc., theatre rehearsals, waste collection, what all happens at night when most people sleep (and is ‘needed’ to facilitate daily life to run smoothly), etc. The eventual case can subsequently be approached from a free-to-choose conceptual/theoretical focus, such as about the organisation of work, labour conditions, (economic) income, (ethnic) identity formation, language, cultural dynamics, status, power (struggles), hierarchy, politics – to name just a few.Methods:
Conducting empirical research, reading literature, presentations, discussions, and individual papers.
1. To independently find a relevant research topic, formulate an informed and feasible research question, and to plan and organise a research project.
2. To be reflexive and pragmatic about entering (but also exiting) the ethnographic field, establishing access, building up rapport and trust with research participants, and adapting to different and unanticipated research settings.
3. To be able to apply various (ethnographic) methods, such as participant observation, conducting interviews, taking ethnographic fieldnotes, keeping an ethnographic diary, and analysing written texts.
4. To understand the particular qualities and limitations of the different methods and how they can complement each other.
5. To reflect on one’s own and others’ positionality in the field/research.
6. To understand potential ethical dilemmas involved in ethnographic research.
7. To correctly select, organise, and store data.
8. To be able to connect theory and empirical data gathering – as two mutually informing sides of the research.
9. To be able to interpret and construct a coherent (written) argument based on the data gathered.Content:
In small groups, students will develop, conduct, and present a research project. To facilitate the process and monitor progress, the class (i.e. complete group) will regularly meet and discuss the various research ideas, methods, and relevant academic texts. The theme of this qualitative methods course will be ‘BEHIND THE SCENES’, this meaning that groups will choose a topic that reflects this theme. The aim is to ethnographically study (and understand) the influence, importance, etc. of ‘what we may not directly see’ in the everyday workings of societies. The theme can be interpreted rather broadly, for example, with projects studying the production of, and logistics behind, consumption goods, kitchens in restaurants, bakeries, etc., theatre rehearsals, waste collection, what all happens at night when most people sleep (and is ‘needed’ to facilitate daily life to run smoothly), etc. The eventual case can subsequently be approached from a free-to-choose conceptual/theoretical focus, such as about the organisation of work, labour conditions, (economic) income, (ethnic) identity formation, language, cultural dynamics, status, power (struggles), hierarchy, politics – to name just a few.Methods:
Conducting empirical research, reading literature, presentations, discussions, and individual papers.
Art der Leistungskontrolle und erlaubte Hilfsmittel
1. Attendance and active participation in the class, reflecting on the reading material, and presenting (intermediate) findings will count towards 20 points of the final mark.
2. Designing, conducting, and interpreting and analysing the actual research project, this including keeping a file with all the research material, notes, reflections, etc., will count towards 40 points of the final mark.
3. An individual ethnographic (reflection) paper of 2,000 to 3,000 words, to be submitted after ‘exiting’ the field, will count towards 40 points of the final mark.NB. Please note, all written assignments will be checked with anti-plagiarism software.
2. Designing, conducting, and interpreting and analysing the actual research project, this including keeping a file with all the research material, notes, reflections, etc., will count towards 40 points of the final mark.
3. An individual ethnographic (reflection) paper of 2,000 to 3,000 words, to be submitted after ‘exiting’ the field, will count towards 40 points of the final mark.NB. Please note, all written assignments will be checked with anti-plagiarism software.
Mindestanforderungen und Beurteilungsmaßstab
1. The course is assigned 10 ECTS credits. This number corresponds to a workload of 250 working hours per student. Of these, a maximum of 50 hours is to be spent in the class, 100 are to be spent in the ‘field’, and 100 are to be devoted to group and home work.
2. To successfully choose, conduct, and present a research project, all students are expected to: (a) actively participate in class; (b) contribute to the development of a group research project (literature research, exploring the ‘field’, understanding the context, framing a concept); (c) to contribute to the actual field research; (d) to participate in the documentation and storing of the research data; (e) to analyse the data; (f) to present preliminary results of the respective research projects in class; (g) to write an individual (reflection) paper based on the research project in which one participated.
3. With prior notification and a valid reason, an absence of a maximum of 20% of the total hours will be allowed.
4. All assignments have to be completed successfully.The lecturer can invite students to a grade-relevant discussion about partial achievements. Partial achievements that are obtained by fraud or plagiarized result in the non-evaluation of the course (entry 'X' in certificate). From winter term 2019/20 the plagiarism software 'Turnitin' will be used for courses with continuous assessment.
2. To successfully choose, conduct, and present a research project, all students are expected to: (a) actively participate in class; (b) contribute to the development of a group research project (literature research, exploring the ‘field’, understanding the context, framing a concept); (c) to contribute to the actual field research; (d) to participate in the documentation and storing of the research data; (e) to analyse the data; (f) to present preliminary results of the respective research projects in class; (g) to write an individual (reflection) paper based on the research project in which one participated.
3. With prior notification and a valid reason, an absence of a maximum of 20% of the total hours will be allowed.
4. All assignments have to be completed successfully.The lecturer can invite students to a grade-relevant discussion about partial achievements. Partial achievements that are obtained by fraud or plagiarized result in the non-evaluation of the course (entry 'X' in certificate). From winter term 2019/20 the plagiarism software 'Turnitin' will be used for courses with continuous assessment.
Literatur
TBA
Gruppe 3
Anwesenheitspflicht in der ersten Einheit!
max. 40 Teilnehmer*innen
Sprache: Deutsch
Lernplattform: Moodle
Lehrende
Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert
- Dienstag 03.03. 09:00 - 13:00 Seminarraum D, NIG 4. Stock
- Mittwoch 04.03. 09:00 - 13:00 Seminarraum D, NIG 4. Stock
- Mittwoch 11.03. 09:00 - 13:00 Seminarraum D, NIG 4. Stock
- Mittwoch 25.03. 09:00 - 13:00 Seminarraum D, NIG 4. Stock
- Freitag 03.04. 09:00 - 13:00 Hörsaal C, NIG 4. Stock
- Mittwoch 22.04. 09:00 - 13:00 Seminarraum D, NIG 4. Stock
- Mittwoch 06.05. 09:00 - 13:00 Seminarraum D, NIG 4. Stock
- Mittwoch 13.05. 09:00 - 13:00 Seminarraum D, NIG 4. Stock
- Mittwoch 20.05. 09:00 - 13:00 Seminarraum D, NIG 4. Stock
- Mittwoch 27.05. 09:00 - 13:00 Seminarraum D, NIG 4. Stock
- Mittwoch 03.06. 09:00 - 13:00 Seminarraum D, NIG 4. Stock
- Mittwoch 10.06. 09:00 - 13:00 Seminarraum D, NIG 4. Stock
- Mittwoch 17.06. 09:00 - 13:00 Seminarraum D, NIG 4. Stock
- Mittwoch 24.06. 09:00 - 13:00 Seminarraum D, NIG 4. Stock
Ziele, Inhalte und Methode der Lehrveranstaltung
Die Proseminar-Einheiten setzen sich aus Vortrags-, Diskussions- und Anwendungsteilen zusammen, um den Studierenden einen Überblick über verschiedene qualitative Forschungsmethoden (im Kontext der Kultur- und Sozialanthropologie) zu vermitteln und unterschiedliche Formen von methodischen Fragestellungen und Kriterien qualitativer Sozialforschung kennen zu lernen.
+ Vermittlung der wichtigsten methodischen Zugänge innerhalb der Disziplin
+ Kenntnis und Anwendbarkeit der Methoden
+ Fokussierung auf befragende Techniken (z.B. verschiedene Interviewformen) und beobachtende Techniken (z.B. teilnehmende Beobachtung)
+ Vermittlung von weiteren qualitativen Erhebungstechniken
+ Methoden der Dokumentation
+ Auseinandersetzung mit unterschiedlichen Analysemethoden und Umsetzung anhand des eigenen, überschaubaren Datenmaterials
Die vorgestellten Methoden werden im Rahmen von empirischen Forschungsaufgaben erprobt, konkret umgesetzt und deren Anwendung analysiert.
+ Vermittlung der wichtigsten methodischen Zugänge innerhalb der Disziplin
+ Kenntnis und Anwendbarkeit der Methoden
+ Fokussierung auf befragende Techniken (z.B. verschiedene Interviewformen) und beobachtende Techniken (z.B. teilnehmende Beobachtung)
+ Vermittlung von weiteren qualitativen Erhebungstechniken
+ Methoden der Dokumentation
+ Auseinandersetzung mit unterschiedlichen Analysemethoden und Umsetzung anhand des eigenen, überschaubaren Datenmaterials
Die vorgestellten Methoden werden im Rahmen von empirischen Forschungsaufgaben erprobt, konkret umgesetzt und deren Anwendung analysiert.
Art der Leistungskontrolle und erlaubte Hilfsmittel
+ Kontinuierliche (meist wöchentliche) Abgabe von spezifisch-gestellten Feldforschungs-Aufgaben
+ Referat über eigene Feldarbeit, die eigenen Felddaten & deren Analyse
+ Mitgestaltung der ONLINE- LV-Einheiten, Mitarbeit, Feedback, etc.
+ Erstellen eines schriftlichen Portfolios bis spätestens Anfang September 2020, das alle kontinuierlichen Aufgaben während des Semesters umfasst. Genaue Outline wird in einer der ersten LV-Einheit vorgestellt.
+ Referat über eigene Feldarbeit, die eigenen Felddaten & deren Analyse
+ Mitgestaltung der ONLINE- LV-Einheiten, Mitarbeit, Feedback, etc.
+ Erstellen eines schriftlichen Portfolios bis spätestens Anfang September 2020, das alle kontinuierlichen Aufgaben während des Semesters umfasst. Genaue Outline wird in einer der ersten LV-Einheit vorgestellt.
Mindestanforderungen und Beurteilungsmaßstab
Grundvoraussetzung für die Benotung: Teilnahme an ALLEN Präsenz- und Online- Seminarveranstaltungen (Anwesenheitspflicht! 2 Fehlstunden erlaubt bei z.B. Krankheit ) sowie Erfüllung ALLER Teilleistungen
Die Teilleistungen werden wie folgt gewichtet (Beurteilungsmaßstab in Klammern):
+ Qualität der Mitgestaltung des PSs (Feedback für Kolleginnen, Reflexionsbereitschaft, etc.) (5%)
+ Wählen eines Referatsthemas & Vereinbarung eines Feedbackgesprächs & Wahrnehmen desselben zur Besprechung des Referats (5%)
+ Durchführung eines Referats zur eigenen Feldarbeit, Datenerhebung und Analyse (5%)
+ Durchführung empirischer Datenerhebungen und Auswertung (nach Vorgabe) sowie die deren kontinuierliche schriftliche Dokumentation (40%)
+ Erstellung einer Proseminararbeit laut Vorgaben (45%)Es wird nochmals explizit darauf hingewiesen, dass für eine positive Beurteilung alle Teilleistungen erbracht werden müssen.Die Lehrveranstaltungsleitung kann Studierende zu einem notenrelevanten Gespräch über erbrachte Teilleistungen einladen.
Plagiierte und erschlichene Teilleistungen führen zur Nichtbewertung der Lehrveranstaltung (Eintragung eines 'X' im Sammelzeugnis). Ab WS 2019 kommt die Plagiatssoftware (‘Turnitin') bei prüfungsimmanenten Lehrveranstaltungen zum Einsatz.
Die Teilleistungen werden wie folgt gewichtet (Beurteilungsmaßstab in Klammern):
+ Qualität der Mitgestaltung des PSs (Feedback für Kolleginnen, Reflexionsbereitschaft, etc.) (5%)
+ Wählen eines Referatsthemas & Vereinbarung eines Feedbackgesprächs & Wahrnehmen desselben zur Besprechung des Referats (5%)
+ Durchführung eines Referats zur eigenen Feldarbeit, Datenerhebung und Analyse (5%)
+ Durchführung empirischer Datenerhebungen und Auswertung (nach Vorgabe) sowie die deren kontinuierliche schriftliche Dokumentation (40%)
+ Erstellung einer Proseminararbeit laut Vorgaben (45%)Es wird nochmals explizit darauf hingewiesen, dass für eine positive Beurteilung alle Teilleistungen erbracht werden müssen.Die Lehrveranstaltungsleitung kann Studierende zu einem notenrelevanten Gespräch über erbrachte Teilleistungen einladen.
Plagiierte und erschlichene Teilleistungen führen zur Nichtbewertung der Lehrveranstaltung (Eintragung eines 'X' im Sammelzeugnis). Ab WS 2019 kommt die Plagiatssoftware (‘Turnitin') bei prüfungsimmanenten Lehrveranstaltungen zum Einsatz.
Prüfungsstoff
Der Prüfungsstoff besteht aus den Unterlagen zu den Anforderungen des Seminars, siehe auch entsprechende Moodle-Plattform, die ab März 2020 zur Verfügung steht.
Literatur
Bernard, Russell H. (Hg.) (2000) Handbook of Methods in Cultural Anthropology. AltaMira Press, Walnut Creek et. al.
DeWalt, Kathleen M./ DeWalt Billie R. (2011) Participant Observation. A Guide for Fieldworkers. AltaMira Press, Lanham et al.
Faubion, James D./ Marcus, George E. (2009) Fieldwork is not what it used to be. Learning Anthropology's Method in a Time of Transition. Ithaka & London, Cornell University Press
Robben, Antonius C. G. M., (Hrsg.) (2012) Ethnographic fieldwork: an anthropological reader. Chichester [u.a.]: Wiley-Blackwell, Chichester
DeWalt, Kathleen M./ DeWalt Billie R. (2011) Participant Observation. A Guide for Fieldworkers. AltaMira Press, Lanham et al.
Faubion, James D./ Marcus, George E. (2009) Fieldwork is not what it used to be. Learning Anthropology's Method in a Time of Transition. Ithaka & London, Cornell University Press
Robben, Antonius C. G. M., (Hrsg.) (2012) Ethnographic fieldwork: an anthropological reader. Chichester [u.a.]: Wiley-Blackwell, Chichester
Gruppe 4
Participation at first session is obligatory!
max. 40 Teilnehmer*innen
Sprache: Englisch
Lernplattform: Moodle
Lehrende
Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert
- Mittwoch 04.03. 09:45 - 13:00 Hörsaal A, NIG 4.Stock
- Mittwoch 11.03. 09:45 - 13:00 Übungsraum (A414) NIG 4. Stock
- Mittwoch 18.03. 09:45 - 13:00 Seminarraum D, NIG 4. Stock
- Mittwoch 25.03. 09:45 - 13:00 Übungsraum (A414) NIG 4. Stock
- Mittwoch 01.04. 09:45 - 13:00 Hörsaal C, NIG 4. Stock
- Mittwoch 22.04. 09:45 - 13:00 Übungsraum (A414) NIG 4. Stock
- Mittwoch 29.04. 09:45 - 13:00 Übungsraum (A414) NIG 4. Stock
- Mittwoch 06.05. 09:45 - 13:00 Übungsraum (A414) NIG 4. Stock
- Mittwoch 13.05. 09:45 - 13:00 Übungsraum (A414) NIG 4. Stock
- Mittwoch 20.05. 09:45 - 13:00 Übungsraum (A414) NIG 4. Stock
- Mittwoch 27.05. 09:45 - 13:00 Hörsaal A, NIG 4.Stock
- Donnerstag 28.05. 09:45 - 13:00 Übungsraum (A414) NIG 4. Stock
Ziele, Inhalte und Methode der Lehrveranstaltung
General:This course, which is geared for students preparing for a first encounter with qualitative methods and particularly ethnographic fieldwork provides an introduction to some of the principal methods for conducting field research in anthropology. It offers a general preface to what fieldwork is, its challenges, participant-observation, taking ethnographic field notes and keeping an ethnographic diary, conducting ethnographic interviews; making use of archives and policy papers and analyzing collected data. It accompanies the students through the first stages of constructing texts premised on ethnographic research. Constructed as an interactive process, the course combines the assigned the course material literature with hands-on field experience on the part of course participants.Learning Outcomes:At the end of the semester, students will:1) be fluent in the location of ethnographic fieldwork in anthropology and the key concepts and issues used in designing ethnographic fieldwork, and be able to use them properly in their own attempts to formulate research questions with poignant, doable research work programs.2) be reflexive and pragmatic about procedures associated with entering the ethnographic field, establishing balanced, useful and effective contacts with gate-keepers, informants and knowledge brokers in the field, and have a sense of how versions of their own identity as researchers are produced and circulated within the community.3) be familiar with the importance of and techniques used in keeping a detailed and faithful ethnographic diary, annotating it and reading and re-reading it in due course.4) be familiar with the key distinction between different forms of interviews, and be proficient, comfortable and confident in their ability to design, carry out and analyze open, semi structured and structured interviews and recognize the challenges of ethnographic interviews in the context of globalization.5) be familiar with a variety of participant observation techniques and their limitations.6) be aware of the pitfalls of reducing fieldwork to participant observation and ethnographic interviews.7) be able to pragmatically and reflexively extract qualified data and begin constructing arguments based on data gathered using these techniques.Course Structure:The course structure will reflect the combination of covering different litarature on qualitative methods and hands on ethnographic research. It will combine lectures, presentations of the assigned literature and the group work on the assigned tasks, and their presentation, as well as their discussion.The Qualitative methods will take students with topical interest in
Urban restructuring
Migration industries (NO migrant integration topics)
Cultural industries
Cultural policies
Transnational migration
Citizenship studies
Consumption
Popular culture
Labor
NO visual anthropology
Urban restructuring
Migration industries (NO migrant integration topics)
Cultural industries
Cultural policies
Transnational migration
Citizenship studies
Consumption
Popular culture
Labor
NO visual anthropology
Art der Leistungskontrolle und erlaubte Hilfsmittel
Please refer to 'Minimum requirements and assessment criteria'
Mindestanforderungen und Beurteilungsmaßstab
Individual and group assessment:- Attendance + active participation in class, based on reading of the course materials (15% of the course grade)- An ethnographic project in Vienna designed and carried out in small teams comprising of the following elements:- An individual written ethnographic account of up to 3,000 words, (40% of course grade).- A group research proposal (750-1000 words written as a group 10% of the grade)- Group Presentations in class by the team of their work in progress, including the final group presentation (20% of course grade).- Individual ethnographic diary, analytical notes, interview recordings, interview reports, transcriptions, photos and other relevant documents-each data set will be assigned to a student who participated in the group project). (15% of course grade)The lecturer can invite students to a grade-relevant discussion about partial achievements. Partial achievements that are obtained by fraud or plagiarized result in the non-evaluation of the course (entry 'X' in certificate). From winter term 2019/20 the plagiarism software 'Turnitin' will be used for courses with continuous assessment.
Prüfungsstoff
Presentation, written papers, engagement in discussions and work in small groups
Literatur
Literature: (for the second session, more literature will be announced in the first session)Kelly, Tobias. 'Getting Started: The Search for Anthropological Questions.' In DoingAnthropological Research, edited by Natalie Konopinski , 6-20. London: Routledge, 2014.Jefferey, Laura and Natalie Konopinski, 'Planning Your Research Project.' In Doing Anthropological Research, edited by Natalie Konopinski, 2136. London: Routledge, 2014.Fine, Wayne. Doing Fieldwork: Ethnographic Methods for Research in Developing Countries and Beyond, chapter 5, 71-92. (Participant Observation as a Research Method). Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2005.Fonteen, Jost. 'Doing Research: Anthropology and Ethnographic Fieldwork.' In: Doing Anthropological Research, edited by Natalie Konopinski, 55-70. London: Routledge, 2014.
Zuordnung im Vorlesungsverzeichnis
Letzte Änderung: Mo 07.09.2020 15:21