240018 PS BM3 Zentrale Texte (2024W)
Prüfungsimmanente Lehrveranstaltung
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Zusammenfassung
An/Abmeldung
Hinweis: Ihr Anmeldezeitpunkt innerhalb der Frist hat keine Auswirkungen auf die Platzvergabe (kein "first come, first served").
- Anmeldung von So 01.09.2024 00:01 bis Mo 23.09.2024 23:59
- Abmeldung bis Mo 14.10.2024 23:59
An/Abmeldeinformationen sind bei der jeweiligen Gruppe verfügbar.
Gruppen
Gruppe 1
Anwesenheitspflicht in der ersten Einheit!Die Lehrveranstaltungsleitung kann Studierende zu einem notenrelevanten Gespräch über erbrachte Teilleistungen einladen.
Plagiierte oder erschlichene Teilleistungen führen zur Nichtbewertung der Lehrveranstaltung (Eintragung eines 'X' im Sammelzeugnis). Es kommt die Plagiatssoftware Turnitin zum Einsatz.Die Verwendung von KI-Tools (z. B. ChatGPT) zur Erbringung von Teilleistungen ist nur dann erlaubt, wenn dies von der Lehrveranstaltungsleitung ausdrücklich gefordert wird.
Plagiierte oder erschlichene Teilleistungen führen zur Nichtbewertung der Lehrveranstaltung (Eintragung eines 'X' im Sammelzeugnis). Es kommt die Plagiatssoftware Turnitin zum Einsatz.Die Verwendung von KI-Tools (z. B. ChatGPT) zur Erbringung von Teilleistungen ist nur dann erlaubt, wenn dies von der Lehrveranstaltungsleitung ausdrücklich gefordert wird.
max. 25 Teilnehmer*innen
Sprache: Deutsch
Lernplattform: Moodle
Lehrende
Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert
UPDATE 11.11.2024: Termin am 26.11. fällt aus, Ersatztermin am 3.12. von 8-9:30 Uhr.
- Dienstag 01.10. 09:45 - 11:15 Übungsraum (A414) NIG 4. Stock
- Dienstag 08.10. 09:45 - 11:15 Übungsraum (A414) NIG 4. Stock
- Dienstag 22.10. 09:45 - 13:00 Seminarraum A, NIG 4. Stock
- N Dienstag 03.12. 08:00 - 11:15 Übungsraum (A414) NIG 4. Stock
- Dienstag 10.12. 09:45 - 11:15 Übungsraum (A414) NIG 4. Stock
- Dienstag 17.12. 09:45 - 13:00 Seminarraum D, NIG 4. Stock
- Dienstag 07.01. 09:45 - 11:15 Übungsraum (A414) NIG 4. Stock
- Dienstag 14.01. 09:45 - 11:15 Übungsraum (A414) NIG 4. Stock
- Dienstag 21.01. 09:45 - 11:15 Übungsraum (A414) NIG 4. Stock
- Dienstag 28.01. 09:45 - 11:15 Übungsraum (A414) NIG 4. Stock
Ziele, Inhalte und Methode der Lehrveranstaltung
Art der Leistungskontrolle und erlaubte Hilfsmittel
Für eine positive Beurteilung müssen folgende Teilleistungen erfüllt werden:
• Regelmäßige Anwesenheit im Proseminar (max. tolerierte entschuldigte Abwesenheit von 3 LV-Einheiten zu 90 Minuten)
• Aktive Beteiligung in der Präsenzphase
• Lektüre und Aufarbeitung sämtlicher Texte der Pflichtliteratur
• schriftliche Aufgaben zur Textanalyse während des Semesters und eigenständige Recherche zu den Autor*innen
• Präsentation/Impulsvorträge
• Schriftliche Abschlussarbeit im Umfang von 4000 bis 5000 WörternAlle Hilfsmittel, mit denen die Studierenden im Rahmen der Lehrveranstaltung bekannt gemacht wurden, können verwendet werden.
• Regelmäßige Anwesenheit im Proseminar (max. tolerierte entschuldigte Abwesenheit von 3 LV-Einheiten zu 90 Minuten)
• Aktive Beteiligung in der Präsenzphase
• Lektüre und Aufarbeitung sämtlicher Texte der Pflichtliteratur
• schriftliche Aufgaben zur Textanalyse während des Semesters und eigenständige Recherche zu den Autor*innen
• Präsentation/Impulsvorträge
• Schriftliche Abschlussarbeit im Umfang von 4000 bis 5000 WörternAlle Hilfsmittel, mit denen die Studierenden im Rahmen der Lehrveranstaltung bekannt gemacht wurden, können verwendet werden.
Mindestanforderungen und Beurteilungsmaßstab
Mindestanforderung ist die Einhaltung der Anwesenheitspflicht sowie die Auseinandersetzung mit der Pflichtliteratur. Weiters müssen alle beurteilungsrelevanten Teilleistungen erbracht sowie für jede einzelne dieser Teilleistungen mindestens 60 % der dafür vorgesehenen Punktezahl erreicht werden.
Für alle beurteilungsrelevanten Teilleistungen sind insgesamt 100 Punkte zu erreichen, die sich folgendermaßen zusammensetzen:
• Aktive Beteiligung am Seminar: 15 Punkte
• Arbeitsaufgaben während des Semesters (schriftliche Abgaben, Kurzpräsentationen etc.): 60 Punkte
• schriftliche Abschlussarbeit 25 PunkteBeurteilungskriterien sind
• die fristgerechte Erfüllung aller Teilleistungen und
• die Vollständigkeit, inhaltliche Qualität und formale Korrektheit der Teilleistungen.
Die Einhaltung der Regeln guter wissenschaftlicher Praxis wird als unabdingbar vorausgesetzt.Beurteilungsschlüssel:
91 – 100 Punkte = 1 (sehr gut)
81 – 90 Punkte = 2 (Gut)
71 – 80 Punkte = 3 (Befriedigend)
61 – 70 Punkte = 4 (Genügend)
0 – 60 Punkte = 5 (Nicht genügend)
Für alle beurteilungsrelevanten Teilleistungen sind insgesamt 100 Punkte zu erreichen, die sich folgendermaßen zusammensetzen:
• Aktive Beteiligung am Seminar: 15 Punkte
• Arbeitsaufgaben während des Semesters (schriftliche Abgaben, Kurzpräsentationen etc.): 60 Punkte
• schriftliche Abschlussarbeit 25 PunkteBeurteilungskriterien sind
• die fristgerechte Erfüllung aller Teilleistungen und
• die Vollständigkeit, inhaltliche Qualität und formale Korrektheit der Teilleistungen.
Die Einhaltung der Regeln guter wissenschaftlicher Praxis wird als unabdingbar vorausgesetzt.Beurteilungsschlüssel:
91 – 100 Punkte = 1 (sehr gut)
81 – 90 Punkte = 2 (Gut)
71 – 80 Punkte = 3 (Befriedigend)
61 – 70 Punkte = 4 (Genügend)
0 – 60 Punkte = 5 (Nicht genügend)
Prüfungsstoff
Siehe die unter Art der Leistungskontrolle und erlaubte Hilfsmittel angeführten Teilleistungen.
Literatur
1) Abu-Lughod, Lila. 1986. Veiled Sentiments. Honor and Poetry in a Bedouin Society. Berkeley: University of California Press, Kapitel 1, 1–35.
2) Asad, Talal. 1973. „Introduction“, In: Anthropology and the Colonial Encounter, hrsg. von Talal Asad. London, Itaca Press, 9–19.
3) Crenshaw, Kimberlé. 1991. "Mapping the Margins: Intersectionality, Identity Politics, and Violence against Women of Color". Stanford Law Review, 43 (6), 1241–1299.
4) Durkheim, Emile. [1912] 1981. Die elementaren Formen des religiösen Lebens. Frankfurt: am Main Suhrkamp, Einleitung, 17-41.
5) Fanon, Frantz. 2014 [1966]. Von der Gewalt. In: ders. Die Verdammten dieser Erde. Frankfurt am Main: Suhrkamp, 29–47.
6) Firmin, Anténor. 2000 [1885]. "Preface" (liii-lix) & "Chapter 1: Anthropology as a Discipline" (1-13). In: The Equality of Human Races (Positivist Anthropology). New York: Garland Publishing.
7) Geertz, Clifford. 1972. Deep Play. Notes on the Balinese Cockfight. Daedalus 101(1): 1-37.
8) Hurston, Zora N. 1935 [1990]. "Preface" (by Franz Boas) & "Introduction" (1-6) & "Folk Tales: Part Five" (77-90). In: Mules and Men. New York, Harper Perennial.
9) Leacock, Eleanor. 1983. „Interpreting the origins of gender inequality: Conceptual and historical problems“. In: Dialectical Anthropology 7: 263–284.
10) Mead, Margaret. 2004 [1928]. Coming of Age in Samoa. A Psychological Study of Primitive Youth for Western Civilisation. New York: Perennial Classics, Preface: xxiii–xxviii und 3–28.
11) Tsing, Anna L. 2015. The Mushroom at the End of the World. On the Possibility of Life in Capitalist Ruins. Princeton/Oxford: Princeton University Press, hier: "Prologue. Autumn Aroma", und "Arts of Noticing".
2) Asad, Talal. 1973. „Introduction“, In: Anthropology and the Colonial Encounter, hrsg. von Talal Asad. London, Itaca Press, 9–19.
3) Crenshaw, Kimberlé. 1991. "Mapping the Margins: Intersectionality, Identity Politics, and Violence against Women of Color". Stanford Law Review, 43 (6), 1241–1299.
4) Durkheim, Emile. [1912] 1981. Die elementaren Formen des religiösen Lebens. Frankfurt: am Main Suhrkamp, Einleitung, 17-41.
5) Fanon, Frantz. 2014 [1966]. Von der Gewalt. In: ders. Die Verdammten dieser Erde. Frankfurt am Main: Suhrkamp, 29–47.
6) Firmin, Anténor. 2000 [1885]. "Preface" (liii-lix) & "Chapter 1: Anthropology as a Discipline" (1-13). In: The Equality of Human Races (Positivist Anthropology). New York: Garland Publishing.
7) Geertz, Clifford. 1972. Deep Play. Notes on the Balinese Cockfight. Daedalus 101(1): 1-37.
8) Hurston, Zora N. 1935 [1990]. "Preface" (by Franz Boas) & "Introduction" (1-6) & "Folk Tales: Part Five" (77-90). In: Mules and Men. New York, Harper Perennial.
9) Leacock, Eleanor. 1983. „Interpreting the origins of gender inequality: Conceptual and historical problems“. In: Dialectical Anthropology 7: 263–284.
10) Mead, Margaret. 2004 [1928]. Coming of Age in Samoa. A Psychological Study of Primitive Youth for Western Civilisation. New York: Perennial Classics, Preface: xxiii–xxviii und 3–28.
11) Tsing, Anna L. 2015. The Mushroom at the End of the World. On the Possibility of Life in Capitalist Ruins. Princeton/Oxford: Princeton University Press, hier: "Prologue. Autumn Aroma", und "Arts of Noticing".
Gruppe 3
Participation at first session is obligatory!The lecturer can invite students to a grade-relevant discussion about partial achievements. Partial achievements that are obtained by fraud or plagiarized result in the non-evaluation of the course (entry 'X' in certificate). The plagiarism software 'Turnitin' will be used.
The use of AI tools (e.g. ChatGPT) for the attainment of partial achievements is only allowed if explicitly requested by the course instructor.
The use of AI tools (e.g. ChatGPT) for the attainment of partial achievements is only allowed if explicitly requested by the course instructor.
max. 25 Teilnehmer*innen
Sprache: Englisch
Lernplattform: Moodle
Lehrende
Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert
- Montag 28.10. 16:45 - 20:00 Seminarraum D, NIG 4. Stock
- Montag 04.11. 16:45 - 20:00 Seminarraum D, NIG 4. Stock
- Montag 11.11. 16:45 - 20:00 Übungsraum (A414) NIG 4. Stock
- N Montag 02.12. 16:45 - 20:00 Seminarraum D, NIG 4. Stock
- Montag 16.12. 16:45 - 20:00 Seminarraum D, NIG 4. Stock
- Montag 13.01. 16:45 - 20:00 Übungsraum (A414) NIG 4. Stock
- Montag 27.01. 16:45 - 20:00 Übungsraum (A414) NIG 4. Stock
Ziele, Inhalte und Methode der Lehrveranstaltung
The course has two objectives: (1) The first objective is to use selected texts to gain an insight into the canon of central literature in cultural and social anthropology and to enable students to critically engage with it. In particular, the aim is to understand the theoretical and methodological approaches and perspectives of pioneering contributions to the discipline and to be able to relate them to each other. At the same time, individual representatives of the discipline and the role their work has played in the history of the discipline will be examined. At the end of the course, participants should be able to reflect on and write competently about a number of important texts and classify them in terms of the history and theory of the discipline. Contributions that have long been “overlooked” (or ignored) in the history of the discipline will also be discussed. (2) Furthermore, students acquire reading skills and tools for analyzing and editing cultural and social anthropological texts. Students will be able to identify the goals authors pursued with their text, the issues raised, how an argument is developed and what conclusions the text leads to.
An important methodological tool is group work, which is used as specified by the course instructor. The texts and background information on the authors are partly worked on in the course and partly on their own in preparation for the course. Regular writing of reading notes and analyses is expected. A Moodle course accompanies the proseminar.
An important methodological tool is group work, which is used as specified by the course instructor. The texts and background information on the authors are partly worked on in the course and partly on their own in preparation for the course. Regular writing of reading notes and analyses is expected. A Moodle course accompanies the proseminar.
Art der Leistungskontrolle und erlaubte Hilfsmittel
The following requirements must be met for a positive assessment:
- Regular attendance in the proseminar (max. tolerated excused absence of 3 course units of 90 minutes)
- Active participation in the attendance phase
- Reading and processing of all texts from the compulsory literature
- Written tasks for text analysis during the semester and independent research on the authors
- Presentation/lectures
- Final paper of 4000 to 5000 words in length
- All aids with which the students were familiarized during the course may be used.
- Regular attendance in the proseminar (max. tolerated excused absence of 3 course units of 90 minutes)
- Active participation in the attendance phase
- Reading and processing of all texts from the compulsory literature
- Written tasks for text analysis during the semester and independent research on the authors
- Presentation/lectures
- Final paper of 4000 to 5000 words in length
- All aids with which the students were familiarized during the course may be used.
Mindestanforderungen und Beurteilungsmaßstab
The minimum requirement is compliance with the attendance requirement and the study of the compulsory literature. In addition, all assessment-relevant components must be completed and at least 60% of the points allocated for each of these components must be achieved.
A total of 100 points must be achieved for all assessment-relevant components, which are made up as follows:
- Active participation in the seminar: 15 points
- Work assignments during the semester (written submissions, short presentations, etc.): 45 points
- Written thesis: 40 pointsAssessment criteria are
- the timely completion of all partial assignments and
- the completeness, quality of content and formal correctness of the partial work.
Compliance with the rules of good scientific practice is assumed to be essential.Grading scale
91-100 points = 1 (very good)
81-90 points = 2 (good)
71-80 points = 3 (satisfactory)
61-70 points = 4 (sufficient)
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
0-60 points = 5 (not sufficient)
A total of 100 points must be achieved for all assessment-relevant components, which are made up as follows:
- Active participation in the seminar: 15 points
- Work assignments during the semester (written submissions, short presentations, etc.): 45 points
- Written thesis: 40 pointsAssessment criteria are
- the timely completion of all partial assignments and
- the completeness, quality of content and formal correctness of the partial work.
Compliance with the rules of good scientific practice is assumed to be essential.Grading scale
91-100 points = 1 (very good)
81-90 points = 2 (good)
71-80 points = 3 (satisfactory)
61-70 points = 4 (sufficient)
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
0-60 points = 5 (not sufficient)
Prüfungsstoff
See the partial assessments listed under the type of assessment and permitted aids.
Literatur
- Durkheim, Emile 1995 (1858-1917). The Elementary Forms of Religious Life. NY: The Free Press. Introduction, 1-18.
- Geertz, Clifford. 1972. Deep Play. Notes on the Balinese Cockfight. Daedalus 101(1): 1-37.
- Malinowski, Bronislaw. [1922] 1961. Argonauts of the Western Pacific. London: Routledge, Introduction, 1-25.
- Mead, Margaret. [1928] 2004. Coming of Age in Samoa. A Psychological Study of Primitive Youth for Western Civilisation. New York: Perennial Classics, Preface: xxiii–xxviii and 3–28.
- Asad, Talal. 1973. Introduction. In: ders. Anthropology and the Colonial Encounter. London: Ithaca Press. 9-19.
- Abu-Lughod, Lila. 1986. Veiled Sentiments. Honor and Poetry in a Bedouin Society, Berkeley, Calif.: University of California Press, Kapitel 1, 1-35.
- Geertz, Clifford. 1972. Deep Play. Notes on the Balinese Cockfight. Daedalus 101(1): 1-37.
- Malinowski, Bronislaw. [1922] 1961. Argonauts of the Western Pacific. London: Routledge, Introduction, 1-25.
- Mead, Margaret. [1928] 2004. Coming of Age in Samoa. A Psychological Study of Primitive Youth for Western Civilisation. New York: Perennial Classics, Preface: xxiii–xxviii and 3–28.
- Asad, Talal. 1973. Introduction. In: ders. Anthropology and the Colonial Encounter. London: Ithaca Press. 9-19.
- Abu-Lughod, Lila. 1986. Veiled Sentiments. Honor and Poetry in a Bedouin Society, Berkeley, Calif.: University of California Press, Kapitel 1, 1-35.
Zuordnung im Vorlesungsverzeichnis
Letzte Änderung: Di 12.11.2024 07:26
(2) Ferner erwerben die Studierenden Lesekompetenzen sowie Werkzeuge für die Analyse und Bearbeitung kultur- und sozialanthropologischer Texte. Studierende können benennen, welche Ziele Autor*innen mit ihrem Text verfolgten, welche Fragestellung aufgeworfen wird, wie eine Argumentation entwickelt wird und zu welchen Schlussfolgerungen der Text führt.Ein wichtiges methodisches Instrument sind Gruppenarbeiten, die nach Vorgabe durch die LV-Leitung zum Einsatz kommen. Die Texte und Hintergrundinformationen zu den Autor*innen werden teilweise in der Lehrveranstaltung und teilweise allein in Vorbereitung auf die Lehrveranstaltung erarbeitet. Das regelmäßige Verfassen von Lektürenotizen und Analysen wird erwartet. Ein Moodle-Kurs begleitet das Proseminar.