Universität Wien

240063 UE MM2 - Methoden der qualitativen Entwicklungsforschung (2023W)

Prüfungsimmanente Lehrveranstaltung

An/Abmeldung

Hinweis: Ihr Anmeldezeitpunkt innerhalb der Frist hat keine Auswirkungen auf die Platzvergabe (kein "first come, first served").

Details

max. 30 Teilnehmer*innen
Sprache: Englisch

Lehrende

Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert

  • Donnerstag 05.10. 13:15 - 14:45 Seminarraum SG1 Internationale Entwicklung, Sensengasse 3, Bauteil 1
  • Donnerstag 12.10. 13:15 - 14:45 Seminarraum SG1 Internationale Entwicklung, Sensengasse 3, Bauteil 1
  • Donnerstag 19.10. 13:15 - 14:45 Seminarraum SG1 Internationale Entwicklung, Sensengasse 3, Bauteil 1
  • Donnerstag 09.11. 13:15 - 14:45 Seminarraum SG1 Internationale Entwicklung, Sensengasse 3, Bauteil 1
  • Donnerstag 16.11. 13:15 - 14:45 Seminarraum SG1 Internationale Entwicklung, Sensengasse 3, Bauteil 1
  • Donnerstag 23.11. 13:15 - 14:45 Seminarraum SG1 Internationale Entwicklung, Sensengasse 3, Bauteil 1
  • Donnerstag 07.12. 13:15 - 14:45 Seminarraum SG1 Internationale Entwicklung, Sensengasse 3, Bauteil 1
  • Donnerstag 14.12. 13:15 - 14:45 Seminarraum SG1 Internationale Entwicklung, Sensengasse 3, Bauteil 1
  • Donnerstag 11.01. 13:15 - 14:45 Seminarraum SG1 Internationale Entwicklung, Sensengasse 3, Bauteil 1
  • Donnerstag 18.01. 13:15 - 14:45 Seminarraum SG1 Internationale Entwicklung, Sensengasse 3, Bauteil 1
  • Donnerstag 18.01. 15:00 - 16:30 Seminarraum SG1 Internationale Entwicklung, Sensengasse 3, Bauteil 1
  • Donnerstag 25.01. 13:15 - 14:45 Seminarraum SG1 Internationale Entwicklung, Sensengasse 3, Bauteil 1

Information

Ziele, Inhalte und Methode der Lehrveranstaltung

This course is meant to give an overview of qualitative research methods in the field of development studies. The aim is to introduce students to the nature and characteristics of qualitative research and to provide them with knowledge, insights, and techniques relating to different aspects of qualitative research, such as interviewing, ethnographic observation, and qualitative data analysis. Students will be encouraged to explore the theoretical foundations of their proposed qualitative research project and acquire a general understanding of the theoretical positions that underlie qualitative methodology. Through lectures, readings, and hands-on research activities, students will explore different ways of investigating the social world. In this course, emphasis will be placed on applied aspects of qualitative research. The course is divided into four major modules: theoretical perspectives in qualitative research, specific qualitative methodologies, techniques of qualitative data analysis, and challenging ethical issues in qualitative research. By the end of this course, students will be able to apply the taught methodological approaches in their own research.

Art der Leistungskontrolle und erlaubte Hilfsmittel

Active class participation and attendance(10%), three short writing assignments (30%), 1 (group) presentation (15%), class project (45%)

Mindestanforderungen und Beurteilungsmaßstab

Prüfungsstoff

Literatur

Bryman, A. (2012). Social research methods. Oxford University Press.
Creswell, J. W. (2012). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches (3rd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage
Flick, U. (2014). An Introduction to Qualitative Research. Sage Publications Ltd.
Silverman,D., & Marvasti, A.(2008). Doing Qualitative Research: A comprehensive Guide. Sage Publications:Thousand Oaks.

Zuordnung im Vorlesungsverzeichnis

MM2

Letzte Änderung: Fr 10.11.2023 09:48