Universität Wien

240160 FS FM2 - Research Seminar (Part 2) (2024S)

Identity and Belonging

Prüfungsimmanente Lehrveranstaltung
GEMISCHT

An/Abmeldung

Hinweis: Ihr Anmeldezeitpunkt innerhalb der Frist hat keine Auswirkungen auf die Platzvergabe (kein "first come, first served").

Details

max. 20 Teilnehmer*innen
Sprache: Englisch

Lehrende

Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert

Die Termine im April werden Online stattfinden.

  • Montag 11.03. 12:00 - 15:00 Seminarraum SG2 Internationale Entwicklung, Sensengasse 3, Bauteil 1
  • Montag 18.03. 12:00 - 15:00 Seminarraum SG2 Internationale Entwicklung, Sensengasse 3, Bauteil 1
  • Montag 08.04. 12:00 - 15:00 Seminarraum SG2 Internationale Entwicklung, Sensengasse 3, Bauteil 1
  • Montag 15.04. 12:00 - 15:00 Seminarraum SG2 Internationale Entwicklung, Sensengasse 3, Bauteil 1
  • Montag 22.04. 12:00 - 15:00 Seminarraum SG2 Internationale Entwicklung, Sensengasse 3, Bauteil 1
  • Montag 29.04. 12:00 - 15:00 Seminarraum SG2 Internationale Entwicklung, Sensengasse 3, Bauteil 1
  • Montag 06.05. 12:00 - 15:00 Seminarraum SG2 Internationale Entwicklung, Sensengasse 3, Bauteil 1
  • Montag 13.05. 12:00 - 15:00 Seminarraum SG2 Internationale Entwicklung, Sensengasse 3, Bauteil 1
  • Montag 27.05. 12:00 - 15:00 Seminarraum SG2 Internationale Entwicklung, Sensengasse 3, Bauteil 1
  • Montag 03.06. 12:00 - 15:00 Seminarraum SG2 Internationale Entwicklung, Sensengasse 3, Bauteil 1
  • Montag 10.06. 12:00 - 15:00 Seminarraum SG2 Internationale Entwicklung, Sensengasse 3, Bauteil 1
  • Montag 17.06. 12:00 - 15:00 Seminarraum SG2 Internationale Entwicklung, Sensengasse 3, Bauteil 1
  • Montag 24.06. 12:00 - 15:00 Seminarraum SG2 Internationale Entwicklung, Sensengasse 3, Bauteil 1

Information

Ziele, Inhalte und Methode der Lehrveranstaltung

The first aim of this seminar is providing the participants the basic knowledge on the processes of social construction of identities, collective production of meaning, and othering. It also introduces the theoretical foundations, methods and analytical tools applied in the study of identity and belonging.
Second, the seminar aims to refresh what the participants have already learned in their past qualitative methodology courses about defining a research problem and formulating good research questions, reviewing the literature, and selecting a research design.
Third aim is supporting participants to develop their own research project on the topic of identity and belonging.

Art der Leistungskontrolle und erlaubte Hilfsmittel

Regular attendance, active participation in class discussions, (group) presentation of selected readings, written assignment on own research design.

Mindestanforderungen und Beurteilungsmaßstab

¾ attendance, active participation in class discussions, (group) presentation, reading and writing assignment, written final assignment

Attendance and active participation 10% of the final grade
Reading and writing assignment 20% of the final grade
Presentation 30% of the final grade
Final paper 40% of the final grade

Marking system:
90-100 (1)
77-89 (2)
64-76 (3)
51-63 (4)

Prüfungsstoff

Literatur

In the beginning of the semester, the course readings will be posted on the learning platform. The readings will be expanded according to the thematic needs of the participants. Here are some of the readings:
Fredericks, M. and Nagy, D. (2016) (eds) Religion, Migration and Identity: Methodological and Theological Explorations, Leiden: Brill.
La Barbera, MC (2015) (eds) Identity and Migration in Europe: Multidisciplinary Perspectives, Springer Switzerland.
Serpe, R. and Stryker S. (2011) “The Symbolic Interactionist Perspective and Identity Theory” in: Schwartz, S. et al (eds) Handbook of Identity Theory and Research, Springer, pp. 331-355
Aurini, J.D., Heath, M. and Howells, S. (2016) The How To of Qualitative Research, Los Angeles, London, New Delhi, Singapore: Sage,
Baur, N. and Blasius, J. (ed.) (2014) Handbuch Methoden der empirischen Sozialforschung, Wiesbaden: Springer, 117-126.
Bogner, A., Littig, B. and Menz, W. (2009) (eds) Interviewing Experts, Houndmills, Basingstoke, Hampshire, New York: Palgrave.

Zuordnung im Vorlesungsverzeichnis

Letzte Änderung: Fr 08.03.2024 10:26