240509 SE Handlungsraum Diversität: Praktiken der Inklusion, Integration und Differenzierung (P3, P4) (2018S)
In Vorbereitung auf das FP auf Lombok/Indonesien
Prüfungsimmanente Lehrveranstaltung
Labels
Participation at first session is obligatory!
An/Abmeldung
Hinweis: Ihr Anmeldezeitpunkt innerhalb der Frist hat keine Auswirkungen auf die Platzvergabe (kein "first come, first served").
- Anmeldung von Do 01.02.2018 00:01 bis Mo 26.02.2018 23:59
- Abmeldung bis Mo 19.03.2018 23:59
Details
max. 40 Teilnehmer*innen
Sprache: Deutsch, Englisch
Lehrende
Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert
- Freitag 16.03. 13:15 - 19:15 Hörsaal A, NIG 4.Stock
- Montag 04.06. 13:15 - 19:15 Hörsaal C, NIG 4. Stock
- Dienstag 12.06. 13:15 - 19:15 Seminarraum D, NIG 4. Stock
- Dienstag 26.06. 16:45 - 19:15 Seminarraum D, NIG 4. Stock
Information
Ziele, Inhalte und Methode der Lehrveranstaltung
Art der Leistungskontrolle und erlaubte Hilfsmittel
+ written term paper (12 pages, excl. literature)
+ adequate attendance
+ participation in discussions
+ adequate attendance
+ participation in discussions
Mindestanforderungen und Beurteilungsmaßstab
90 % written paper
10 % presentation
10 % presentation
Prüfungsstoff
Presentations, written paper, engagement in discussions
Literatur
Volker Gottowik
2018 The Lingsar Festival on Lombok, Indonesia: Cooperation and Contestation at a Shared Sacred Site(completed manuscript; forthcoming)
2016 'In Search of Holy Water: Hindu Pilgrimage to Gunung Rinjani on Lombok, Indonesia, as a Multi-religious Site.' In: Andrea Lauser and Michael Dickhardt (eds.): Religion, Place and Modernity. Spatial Articulations in Southeast Asia and East Asia. Leiden et al.: Brill: 205-243
David D. Harnish
2006 Bridges to the Ancestors: Music, Myth, and Cultural Politics at an Indonesian Festival. Hawai: University of Hawai'i Press.
2018 The Lingsar Festival on Lombok, Indonesia: Cooperation and Contestation at a Shared Sacred Site(completed manuscript; forthcoming)
2016 'In Search of Holy Water: Hindu Pilgrimage to Gunung Rinjani on Lombok, Indonesia, as a Multi-religious Site.' In: Andrea Lauser and Michael Dickhardt (eds.): Religion, Place and Modernity. Spatial Articulations in Southeast Asia and East Asia. Leiden et al.: Brill: 205-243
David D. Harnish
2006 Bridges to the Ancestors: Music, Myth, and Cultural Politics at an Indonesian Festival. Hawai: University of Hawai'i Press.
Zuordnung im Vorlesungsverzeichnis
Letzte Änderung: Mo 07.09.2020 15:40
Hauptthemen des Feldpraktikums sind die Beziehungen zwischen Islam und balinesischen Hinduismus am Beispiel des von beiden Religionsgemeinschaften gemeinsam gefeierten Tempelfests in Lingsar. Dabei steht neben vielfältigen religiösen Ritualen der sog. Reispfannkuchenkrieg im Mittelpunkt. Im Seminar sollen individuelle Themen verteilt werden, die dann auch die Forschungsthemen des Feldpraktikums bilden sollen.
Das jeweilige Thema soll in größeren sozialen-, kulturellen-, ökonomischen-, historischen und politischen Rahmen erarbeitet werden.Zweiter Schwerpunkt im Bereich der Methode ist die audiovisuelle Dokumentation vor allem durch Filmarbeit.The main aim of this Seminar is the preparation for the field practice in Indonesia (Lombok, probably in November/December 2018). Key topics of this field practice are the relations between Islam and Balinese Hinduism. This will be researched and analysed on the example and in the course of the Perang Topat Festival in the multi-religious Pura Lingsar Tempel of Lombok. The highlight of the Festival is a ritual war with rice-cakes, which has been performed for generations, nurturing tolerance and understanding between the Hindu and Muslim communities. It is in essence a harvest festival that culminates in an elaborate costumed parade followed by a mock battle in which the weapon of choice is ketupat - balls of sticky rice wrapped in coconut leaves.The seminar structure will divide up tasks that should ideally be followed up in the course of the field practice. The concrete research questions shall be studied in the wider social, cultural, economic, historical, and political context.A second focus will be on the methodological aspects of audio-visual methods of documentation, particularly through filmmaking.Important note: There will be a language class on Indonesian at the department organized by Gabriele Weichart.